Gegeven twee volkjes.
Bij één neem ik steeds opnieuw de honing af. Bij de ander laat ik alles zitten tot tegen de winter.
Levert het laatste volkje in totaal minder honing?
Gaat het laatste volkje eerder zwermen?
In beide gevallen omdat ze vinden dat hun voorraad dit toestaat?
Ik vraag het omdat ik de voors en tegens van overwinteren op eigen honing overdenk, evenals de kastvormen die dit expliciet faciliteren. (Einraumbeute e.d.) Ik vroeg me dus af of deze argumenten ook nog meetellen naast de meer bekende zoals dat sommige soorten honing roer in de hand kunen werken.
Volk onder honing: lui of zwermlustig?
Moderator: Hans van der Post.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Volk onder honing: lui of zwermlustig?
Als er ruimte is voor opslag en dracht blijven bijen verzamelen. Verder zal het met zwermen dit jaar wel voorbij zijn tenminste in mijn omgeving.
De darren worden uit de kasten verdreven. Zitten als kluiten ziele pieten op de bodem. Worden niet meer gevoerd.
De honing van de struikheide gaf nog wel eens in vroegere tijden kans op roer. Tegenwoordig zitten volken geen drie maanden achter elkaar binnen.
FPlipp je schrijft: Bij de ander laat ik alles zitten tot tegen de winter. Je gaat toch niet in december dan de honing afhalen?
De darren worden uit de kasten verdreven. Zitten als kluiten ziele pieten op de bodem. Worden niet meer gevoerd.
De honing van de struikheide gaf nog wel eens in vroegere tijden kans op roer. Tegenwoordig zitten volken geen drie maanden achter elkaar binnen.
FPlipp je schrijft: Bij de ander laat ik alles zitten tot tegen de winter. Je gaat toch niet in december dan de honing afhalen?
!Hans.
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): Buckfast F2
- Contacteer:
Re: Volk onder honing: lui of zwermlustig?
Nee Hans, het gaat niet over nu. Het is een zuiver hypothetisch voorbeeld voor over een heel jaar.
In werkelijkheid ben ik nu evenals zovelen hier behoorlijk aan het bijvoeren. Bij een volkje wat ik eerder in het jaar nog niet had, dus ik had het verder ook niet anders kunnen doen.
Maar dank, als altijd weer enkele wijze woorden!
In werkelijkheid ben ik nu evenals zovelen hier behoorlijk aan het bijvoeren. Bij een volkje wat ik eerder in het jaar nog niet had, dus ik had het verder ook niet anders kunnen doen.
Maar dank, als altijd weer enkele wijze woorden!