Dag,
Ik heb 4 dagen geleden mierenzuur op 2 broedbakken gezet. Bewust maar 90 ml gedaan ipv 100, 2 kleine strookjes van het vilt afgescheurd. Gisteravond zat er nog 30 in, vanavond was hij leeg. Kennelijk door de warmte hard gegaan. Nu lagen er heel veel dooie bijen op de varroa lade. Gek want er zit natuurlijk nog een rooster tussen. Verder zit er een raar goedje tussen (zie foto), alsof ze een krant hebben opgegeten maar dat is niet zo. Verder vond ik ze nogal brommen dus ik ben bang dat de moer is omgekomen. Ik blijf het rotspul vinden.
Maar kan iemand mij vertellen wat dat goedje kan zijn en hoe die dooie bijen onder het rooster komen?
Mvg
Peter
Mierenzuur en sterfte
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Mierenzuur en sterfte
Bestaat het rooster uit Aluminium want denk dat dit oxidatie is .....
Groetjes
Marc
Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
Aha, oxidatie zou kunnen. Ik denk dat het rooster inderdaad van aluminium oid is, het betreft een segerberger. Ik heb er niet naar gekeken maar gezien de dooie bijen onder dat rooster, zou het rooster dan volledig door zijn "geroest" waardoor de bijen door kunnen vallen? M.a.w. Valt de bijensterfte dan wel mee maar valt het gewoon meer op?
Mvg
Peter
Mvg
Peter
qoute"Maar kan iemand mij vertellen wat dat goedje kan zijn en hoe die dooie bijen onder het rooster komen?"/qoute
Het kan zijn dat de bijen langer buiten zijn gebleven door "te hoge dosering"....deze bijen zijn denk ik onder de kast als trosje gaan hangen en zijn de kast niet meer ingekomen.
Ik heb het met apilife var ook wel gehad...alles ging buiten hangen en dag erna wat dode bijen op varroalade.
Ik heb geen aanvulling over het "goedje" op de foto.
Als je die verdampers zo een ondingen vind....werk dan gewoon met een geel sorbo doekje of bierviltje.
groet
Het kan zijn dat de bijen langer buiten zijn gebleven door "te hoge dosering"....deze bijen zijn denk ik onder de kast als trosje gaan hangen en zijn de kast niet meer ingekomen.
Ik heb het met apilife var ook wel gehad...alles ging buiten hangen en dag erna wat dode bijen op varroalade.
Ik heb geen aanvulling over het "goedje" op de foto.
Als je die verdampers zo een ondingen vind....werk dan gewoon met een geel sorbo doekje of bierviltje.
groet
Dank Marc en Stephan, nuttige opmerkingen.
Er zat inderdaad een beste tros bijen voor de kast de dag dat ik het aanbracht dus zou een verklaring kunnen zijn.
Mvg
Peter
Er zat inderdaad een beste tros bijen voor de kast de dag dat ik het aanbracht dus zou een verklaring kunnen zijn.
Mvg
Peter
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
De afgelopen 4 dagen was niet de beste tijd voor mierenzuur, in verdamper of op doekje, volgens mij veel te warm.,