Mierezuur (Liebig verdamper) bij grote volken
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Mierezuur (Liebig verdamper) bij grote volken
Hallo,
ik heb enkele redelijk grote volken die op 2x BK simplex en 2x of 3x HK simplex stonden.
Nu wil ik behandelen met mierezuur. Kan ik dan alle HK eraf halen en dan op 2x BK laten met daarboven de liebig verdamper (in een lege HK)?
Passen de bijen er dan wel in?
Of kan ik er 1 HK met lege (geslingerde) HK ramen bij op laten om wat meer ruimte te creeren? Is dit nadelig voor de HK ramen ivm honingoogst volgend jaar?
Kan ik verder de papiertjes op warme dagen een stukje terugvouwen/dubbelvouwen om zo een kleiner oppervlak te krijgen? Of is het plaatsen en niet meer aankomen?
ik heb enkele redelijk grote volken die op 2x BK simplex en 2x of 3x HK simplex stonden.
Nu wil ik behandelen met mierezuur. Kan ik dan alle HK eraf halen en dan op 2x BK laten met daarboven de liebig verdamper (in een lege HK)?
Passen de bijen er dan wel in?
Of kan ik er 1 HK met lege (geslingerde) HK ramen bij op laten om wat meer ruimte te creeren? Is dit nadelig voor de HK ramen ivm honingoogst volgend jaar?
Kan ik verder de papiertjes op warme dagen een stukje terugvouwen/dubbelvouwen om zo een kleiner oppervlak te krijgen? Of is het plaatsen en niet meer aankomen?
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Mierezuur (Liebig verdamper) bij grote volken
Ik heb al mijn volken, op één na dat te groot was inmiddels terug op twee broedkamers. Wel heb ik verhoogde bodems en op de grootste volken nog een lege honingkamer staan (zonder ramen dus), hierin komt de Liebigdispenser straks. Wel wacht ik in ieder geval de tropische dag van morgen af. Intussen ben ik het aantal varroa's aan het monitoren. Er passen meestal meer bijen in een kast dan je denkt, bovendien zitten in volle honingkamers meestal relatief weinig bijen.
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Aha ok.
Ik wilde vanmiddag/vanavond de HK bakken met ramen eraf doen en een lege HK bak erop doen waar de dispenser in komt. Dan donderdag avond pas vullen ivm het warme weer van de donderdag.
Kan dan meteen zien waar vanavond veel bijen buiten blijven ivm ruimte gebrek.
Mijn vraag is nog steeds of het erg is dat je een HK met geslingerde lege ramen erbij op zet ivm ruimte gebrek. Kun je die ramen volgend voorjaar gewoon gebruiken? Dit ivm de mierezuur dampen die bij de HK ramen komt.
Ik wilde vanmiddag/vanavond de HK bakken met ramen eraf doen en een lege HK bak erop doen waar de dispenser in komt. Dan donderdag avond pas vullen ivm het warme weer van de donderdag.
Mijn vraag is nog steeds of het erg is dat je een HK met geslingerde lege ramen erbij op zet ivm ruimte gebrek. Kun je die ramen volgend voorjaar gewoon gebruiken? Dit ivm de mierezuur dampen die bij de HK ramen komt.
-
- Imker sinds: 1973
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Je moet alleen een lege honingkamer op je broedbakken zetten om de verdamper in te plaatsen. 4 bakken bijen kunnen perfect teruggedrongen worden, zoals hierboven al werd aangehaald is er meestal genoeg plaats omdat de honingkamers als de honing verzegeld is niet zo veel bijen huisvesten. Van nature zijn de volken nu ook al aan het inkrimpen om stilletjes in wintermodus te komen. Bijen overwinteren van nature niet meer bijen dan nodig om te overleven, wie heeft trouwens in december bv al is een volk gezien op twee bakken die uitpuilden? Als je de bijen hun gang laat gaan regelen ze héél veel zelf, zonder onze ingrepen.Arie75 schreef:Aha ok.
MVG CP
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Ik ben het helemaal met Primus eens. Vaak zie je zelfs dat ze een teruggeplaatste honingkamer wel even leeglikken en vervolgens helemaal niet meer gebruiken.
-
- Imker sinds: 2009
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
klopt ook, Tieme. Ze slaan de dracht die er nu nog is liever op rond het broednest. Dat bij mij de honingkamers er nog opstonden is het gevolg van mijn tijdgebrek of luiheid. Ik heb ze praktisch zonder enige nectar nu verwijderd.
- sikkie68
- Imker sinds: mei 2015
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica bastaard
- Contacteer:
hoi is er nog een voorkeursplaats waar je de dispencer zet in een spaarkast met 2 bk-s, centraal , voor centraal. achter centraal?
voor mij de eerste keer en vind het t wel heftig om te doen aangezien ik ook maar 1 volk heb.
groet en dank
voor mij de eerste keer en vind het t wel heftig om te doen aangezien ik ook maar 1 volk heb.
groet en dank

<to
or not to
>, dat is de vraag!

-
- Imker sinds: 1973
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
sikkie68 schreef:hoi is er nog een voorkeursplaats waar je de dispencer zet in een spaarkast met 2 bk-s, centraal , voor centraal. achter centraal?
groet en dank
Plaats een lege honing of broedbak boven je volk, als het een groot volk is dan plaats je de verdamper in het midden van de kast en laat het vloeipapier in zijn oorspronkelijke staat (dus niks afscheuren) De bak boven afsluiten met een stuk plasticzeil.Mocht het ineens heel warm worden kan je er nog een stukje afscheuren van het vloeipapier, maar meestal is dit niet nodig. Vul volgens schema dat bijgeleverd wordt en laat verdampen tot het papier weer droog is. Verwijder het dan direct anders gaan ze het helemaal kapot knagen en da's dan weer onnodig werk voor de bijen. Let op de veiligheidsvoorschriften en leef ze na, belangrijk.
Veel succes
MVG CP
- sikkie68
- Imker sinds: mei 2015
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica bastaard
- Contacteer:
Dank Primus, loud and clear, centraal dus...
De hoeveelheid 85% mierenzuur, 100 ml en laat het papier zelfde formaat. tot verdampt..
veiligheid staat altijd voorop wat chemicalieen betreft. ik heb 22 jaar als medisch analist gewerkt en heb t een en ander
wel gezien met ernstige gevolgen. Heb het hele boeltje al klaar staan, NOGMAALS dank

groet sikkie
De hoeveelheid 85% mierenzuur, 100 ml en laat het papier zelfde formaat. tot verdampt..

wel gezien met ernstige gevolgen. Heb het hele boeltje al klaar staan, NOGMAALS dank

groet sikkie