Is dit kalkbroed?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Is dit kalkbroed?

Bericht door joselito » wo 19 aug 2015, 08:46

bee-tree schreef: De opmerking van Joselito is niet zo curieus, want hij heeft Carnica's :o ...Bee three :b10:
hahahaha, ik geef het op :be8:

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Is dit kalkbroed?

Bericht door Jaap v.Popering » wo 19 aug 2015, 10:24

FrancA schreef:[

Korte tijd te koel weer kan zeker wel al kalkbroed veroorzaken.
Juist een korte periode van te koel en te nat weer in combinatie met een ongunstige behuizing en/of te weinig bijen en/of veel broed kan tot kalkbroed leiden.

.
Volgens mij ga je totaal voorbij aan de mogelijkheid van de bijen om in een heel korte periode de tros dichter ( compacter )te maken en hun broed tegen een afkoeling te beschermen , zelfs in de vrije natuur zorgen zij dat het broed niet afkoelt , zelfs tegen regen beschermen zij hun nest door een schilt te vormen zodat het water langs de buitenkant afloopt .

Een kast langdurig openen , raten langdurig bekijken , ramen opzij zetten , kan tot afsterving van het broed leiden .

Tot slot enkele regels uit Honey Bee Diseases & Pests .

Studies tonen aan dat er vele factoren betrokken kunnen zijn bij de infectie het onderhoud en de verspreiding van de ziekte Deze factoren bevatten; genetiek van de koningin en darren waarmee zij gepaard heeft . Omgevingsvoorwaarden , het vervliegen van bijen uit besmette kolonies , restsporen in oude raten of gebeurlijk sporen van geinfecteerde bronnen . pollen , water , nectar en honing .

Besmette volken kunnen een verminderde populatie en minder honingproductie vertonen. Sinds de volwassen bijen kalkbroedmummies kunnen verwijderen zal bij toename van het aantal bijen in het volk en/of wanneer nectardracht begint deze ziekte vaak verdwijnen . Raat dat een groot aantal kalkbroedmummies bevat moet worden vernietigd.

Andere methoden zijn zwakkere aangetaste volken versterken door het bijhangen van ramen met bijen en gezond broed , en de koningin vervangen door een andere met genetisch betere eigenschappen en/of betere poetsdrift .
De beste bescherming tegen hoge besmetting kan gebeuren door tijdig vervangen van oude koninginnen door jonge , genetisch resistente koninginnen , en de oudere raat verwijderen .

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Is dit kalkbroed?

Bericht door A.A. Staals » wo 19 aug 2015, 10:27

Karin schreef: Ik zal morgen eens kijken hoe groot mijn beide volken nu zijn. Misschien kan ik ze beter verenigen, i.p.v. de moer van het besmette volk vervangen.
Verenigen :naughty: Dan heb je geen onbesmet volk meer.
De enige optie: Koningin dood knijpen, alle broed uit laten lopen en dan nieuw koningin er in.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Is dit kalkbroed?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 19 aug 2015, 10:29

Ik stel me anders wel de vraag: als je nu de K. eruit haalt (tijdelijk in een kieler of ewk). Al het broed laat uitlopen. Oxaaldouchje (extra poetsdrift). Onbevruchte K. eruit haalt. Oude weer invoert. Zou de besmetting dan ook weg zijn? Wie heeft dit al eens gedaan?

gr.
JP

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Is dit kalkbroed?

Bericht door FrancA » wo 19 aug 2015, 10:36

Jaap v.Popering schreef:
FrancA schreef:[

Korte tijd te koel weer kan zeker wel al kalkbroed veroorzaken.
Juist een korte periode van te koel en te nat weer in combinatie met een ongunstige behuizing en/of te weinig bijen en/of veel broed kan tot kalkbroed leiden.

.
Volgens mij ga je totaal voorbij aan de mogelijkheid van de bijen om in een heel korte periode de tros dichter ( compacter )te maken en hun broed tegen een afkoeling te beschermen , zelfs in de vrije natuur zorgen zij dat het broed niet afkoelt , zelfs tegen regen beschermen zij hun nest door een schilt te vormen zodat het water langs de buitenkant afloopt .

Een kast langdurig openen , raten langdurig bekijken , ramen opzij zetten , kan tot afsterving van het broed leiden .

Tot slot enkele regels uit Honey Bee Diseases & Pests .

Studies tonrn aan dat er vele factoren betrokken kunnen zijn bij de infectie het onderhoud en de verspreiding van de ziekte Deze factoren bevatten; genetiek van de koningin en darren waarmee zij gepaard heeft . Omgevingsvoorwaarden , het vervliegen van bijen uit besmette kolonies , restsporen in oude raten of gebeurlijk sporen van geinfecteerde bronnen . pollen , water , nectar en honing .

Besmette volken kunnen een verminderde populatie en minder honingproductie vertonen. Sinds de volwassen bijen kalkbroedmummies kunnen verwijderen zal bij toename van het aantal bijen in het volk en/of wanneer nectardracht begint deze ziekte vaak verdwijnen . Raat dat een groot aantal kalkbroedmummies bevat moet worden vernietigd.

Andere methoden zijn zwakkere aangetaste volken versterken door het bijhangen van ramen met bijen en gezond broed , en de koningin vervangen door een andere met genetisch betere eigenschappen en/of betere poetsdrift .
De beste bescherming tegen hoge besmetting kan gebeuren door tijdig vervangen van oude koninginnen door jonge , genetisch resistente koninginnen , en de oudere raat verwijderen .

Jaap v P
Allemaal waar Jaap, maar een tros is een tros.
Dan is het in de tros wel warm genoeg, maar hoe zit het dan met de temperatuur buiten die tros?
Je gaat in je betoog totaal voorbij aan een ongelukkige en mogelijke misrekening die een bijenvolk door een (tijdelijk) hoge buitentemperatuur nu eenmaal kan maken.

Te veel broed bij te weinig bijen is een mogelijke oorzaak van kalkbroed.
Zoals je zelf al aangeeft gaan bijen dan een compactere tros maken waardoor zich kalkbroed kan ontwikkelen in het deel van het broed dat buiten de tros valt.
Helaas, het is soms niet anders.

Bijen maken net als mensen soms onverstandige keuzes :shock:

Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 79
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Is dit kalkbroed?

Bericht door Karin » wo 19 aug 2015, 11:07

Uit betrouwbare bron heb ik inmiddels begrepen dat ik de moer niet hoef te vervangen, maar dat het inderdaad een een kwestie is van het onvoldoende warm hebben kunnen houden van het broed.
Imkerpedia heeft me dit keer dus i.p.v. te adviseren, in de war gemaakt. ;)

Ik ga straks eens in de volken kijken, en zien wat ik dan aantref.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Is dit kalkbroed?

Bericht door FrancA » wo 19 aug 2015, 11:45

Ja, de maatregelen die Imkerpedia voorstelt vind ik ook wat twijfelachtig.
Wat ik van ervaren imkers heb gehoord, en wat ik ook aan informatie op Imkerpedia aantref is, dat minstens een derde van alle bijenvolken sowieso besmet is met kalkbroed.

In de praktijk is het vaak gewoon een kwestie van opruimen/schoonmaken en eventueel de bijenkast binnenruimte wat verkleinen om een kalkbroedig volk weer op orde te krijgen. Lees: Het bijenvolk de broedtemperatuur zelf weer op orde krijgt.

Gebruik van een antischimmelmiddel is alleen een voordeel voor de verkoper ervan, daarmee krijg je de schimmelsporen nooit weg.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Is dit kalkbroed?

Bericht door Jaap v.Popering » wo 19 aug 2015, 12:11

FrancA schreef:
Bijen maken net als mensen soms onverstandige keuzes
Wanneer er onverstandige keuzes gemaakt worden :think: is het door de persoon welke achter de kast staat .....en niet door de bijen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Is dit kalkbroed?

Bericht door FrancA » wo 19 aug 2015, 12:16

Jaap v.Popering schreef:
FrancA schreef:
Bijen maken net als mensen soms onverstandige keuzes
Wanneer er onverstandige keuzes gemaakt worden :think: is het door de persoon welke achter de kast staat .....en niet door de bijen .

Jaap v P
Nou, nou, Jaap, dat vind ik een best wel aanmatigend en nogal sterk (bij-)geloof.
De onfeilbare bij.., de mythe.. ;)

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Is dit kalkbroed?

Bericht door joselito » wo 19 aug 2015, 12:42

Jaap v.Popering schreef: Wanneer er onverstandige keuzes gemaakt worden :think: is het door de persoon welke achter de kast staat .....en niet door de bijen .
100% mee eens :be8:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten