Broed in de herfst
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Broed in de herfst
Ik ben op dit moment mijn volken aan het controleren en wat honing af aan het nemen .
Het valt mij op dat er nog heel veel broed bij mijn hoofdvolken aanwezig is zelfs tot 16 ramen toe ( simplex maat )
Wat ik mij afvraag is hoe dit in andere delen van ons land is , en of dat geen verband zou kunnen houden met winter verliezen .
Jaap v P
Het valt mij op dat er nog heel veel broed bij mijn hoofdvolken aanwezig is zelfs tot 16 ramen toe ( simplex maat )
Wat ik mij afvraag is hoe dit in andere delen van ons land is , en of dat geen verband zou kunnen houden met winter verliezen .
Jaap v P
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Broed in de herfst
Jaap,
Dat er in uw volken nog veel broed aanwezig is dat moet wel zijn,amper een week geleden had u nog zwermen en dan moet er nog heel wat broed aanwezig zijn. Hier zijn de volken al volop naar hun wintermodus aan het gaan. Volkssterkte laten ze dalen tot ze genoeg jonge bijen overhouden voor de winterzit.
MVG CP
Dat er in uw volken nog veel broed aanwezig is dat moet wel zijn,amper een week geleden had u nog zwermen en dan moet er nog heel wat broed aanwezig zijn. Hier zijn de volken al volop naar hun wintermodus aan het gaan. Volkssterkte laten ze dalen tot ze genoeg jonge bijen overhouden voor de winterzit.
MVG CP
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Jaap bij jou zal er nog volop dracht zijn.
Hier in mijn omgeving is het "schraalhans keukenmeester".
Hier in mijn omgeving is het "schraalhans keukenmeester".
!Hans.
-
- Contacteer:

Wat voor invloed zou dat kunnen hebben op de uitwintering .
Jaap v P
-
- Imker sinds: 1957
- Contacteer:
Geen!Jaap v.Popering schreef:Het zal dan betekenen dat de winterbijen in deze streekwaarschijnlijk veel jonger zijn dan die van jullie .
Wat voor invloed zou dat kunnen hebben op de uitwintering .
Jaap v P
ad staals
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Nooit iets gemerkt. Als bijen in de herfst geen broed verzorgen worden ze niet oud.
!Hans.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Contacteer:
Het verschil tussen een zomerbij en winterbij is dat de voedersapklieren van een winterbij niet ontwikkelen, tenminste niet meer dit jaar. Daardoor wordt ze langlevend.
Is er veel broed en worden ze gedwongen om toch nog die jaar te voederen dan worden ze zomerbij. De volgende generatie wordt dan winterbij.
Is er veel broed en worden ze gedwongen om toch nog die jaar te voederen dan worden ze zomerbij. De volgende generatie wordt dan winterbij.
-
- Contacteer:
Dan worden de winterbijen bij ons toch een maand later geboren dan bij jullie ?? En zijn in maart 2016 ook weer een maand jonger dan bij jullie .joselito schreef:. De volgende generatie wordt dan winterbij.
Jaap v P
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Contacteer:
Inderdaad, maar een onnatuurlijk late dracht zoals een veld koolzaad dat blijft bloeien tot het vriest heeft een averechts effect. Het rijke stuifmeel maakt dat de koningin gestimuleerd wordt om te leggen waardoor de bijen gedwongen worden om te voederen en op die manier de vorming van de winterbijen in het gedrang komt.
Heide veroorzaakt dat niet, vaak komen de kasten terug zonder enig broed van betekenis na de heide.
Heide veroorzaakt dat niet, vaak komen de kasten terug zonder enig broed van betekenis na de heide.
-
- Contacteer:
Is dat onnatuurlijk dan ??joselito schreef:Inderdaad, maar een onnatuurlijk late dracht zoals een veld koolzaad dat blijft bloeien tot het vriest
Jaap v P