Kieler kweekkastje

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:
Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Dirk C » vr 21 aug 2015, 14:06

Raam broed en voer is met opzitten bijen dus dat valt wel mee op die manier.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door FrancA » vr 21 aug 2015, 14:16

Opzittende bijen?
Accepteren die zomaar de moer uit de kieler?
Het is een bastaardmoer en mijn andere volken zijn buckfast, minofmeer..
Er komen steeds meer bijen met van die mooie zwarte achterlijven uit de kieler :)

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Dirk C » vr 21 aug 2015, 15:08

Ik gebruik een raam met zo veel als mogelijk gesloten broed. Tot op heden geen problemen met afsteken van koningin.
Deze volkjes gaan wel naar een andere stand om terugvliegen te voorkomen.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door FrancA » vr 21 aug 2015, 19:41

Vind het een te groot risico op afsteken.
Denk dat ik ze ga overplaatsen naar een drieramer met een HK'tje met HR's met voer, een BR met kunstraat? en een BR met voer?.
Eventueel later dan misschien een raam broed zonder opzittende bijen erbij.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Albert Stoter » zo 23 aug 2015, 12:08

Dirk C schreef:Stapelen vind ik sowieso geen optie meer. Ze bouwen de raat aan mekaar vast en dat geeft miserie in het voorjaar.
Wat bedoel je hiermee Dirk?

Bedoel je dat de raatjes van een bovenkamer worden vastgemaakt aan de toplatten van het kamertje er onder? Zo ja, ik heb dat opgelost door bij het stapelen een strookje plastic op de toplatten te leggen. Het weer uit elkaar halen van het kastje is dan in het voorjaar echt een stuk gemakkelijker.

Op http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... ngskastjes zie je hoe het raatje dan aan dat stukje plastic is vastgemaakt.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door FrancA » zo 23 aug 2015, 13:45

Albert Stoter schreef:
Dirk C schreef:Stapelen vind ik sowieso geen optie meer. Ze bouwen de raat aan mekaar vast en dat geeft miserie in het voorjaar.
Wat bedoel je hiermee Dirk?

Bedoel je dat de raatjes van een bovenkamer worden vastgemaakt aan de toplatten van het kamertje er onder? Zo ja, ik heb dat opgelost door bij het stapelen een strookje plastic op de toplatten te leggen. Het weer uit elkaar halen van het kastje is dan in het voorjaar echt een stuk gemakkelijker.

Op http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... ngskastjes zie je hoe het raatje dan aan dat stukje plastic is vastgemaakt.
Goed plan Albert :)
Scheelt weer een hoop gedoe. Had ik bijna een HK'tje gemaakt voor een 3-ramer.
Nu blijven de bijen in de kieler.

2 vragen:
- knagen de bijen aan de plastic strookjes of het best vrij stevig plastic gebruiken?
- hoe de plastic strookjes op de kieler raampjes bevestigen, nietjes, lijm, plakband, ..?

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Albert Stoter » ma 24 aug 2015, 12:03

FrancA schreef:knagen de bijen aan de plastic strookjes of het best vrij stevig plastic gebruiken?
Vrij stevig plastic. Ik heb zelf daartoe een vrij stevig plastic tabblad uit een ordner in stroken geknipt.
FrancA schreef:hoe de plastic strookjes op de kieler raampjes bevestigen, nietjes, lijm, plakband, ..?
Gewoon los er op gelegd, wat anders behoud je immers het probleem. Als je moet vervoeren en bangt bent voor schuiven dan met een beetje vettigheid o.i.d? Het moet in ieder geval gemakkelijk weer loslaten.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door FrancA » ma 24 aug 2015, 12:07

Albert Stoter schreef:
FrancA schreef:knagen de bijen aan de plastic strookjes of het best vrij stevig plastic gebruiken?
Vrij stevig plastic. Ik heb zelf daartoe een vrij stevig plastic tabblad uit een ordner in stroken geknipt.
FrancA schreef:hoe de plastic strookjes op de kieler raampjes bevestigen, nietjes, lijm, plakband, ..?
Gewoon los er op gelegd, wat anders behoud je immers het probleem. Als je moet vervoeren en bangt bent voor schuiven dan met een beetje vettigheid o.i.d? Het moet in ieder geval gemakkelijk weer loslaten.
Oké, dankjewel :)
Dat wordt dan knip/snij en plakwerk (met wat vet) vandaag voor de volgende verdieping.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door FrancA » vr 28 aug 2015, 13:28

FrancA schreef:
Albert Stoter schreef:
FrancA schreef:knagen de bijen aan de plastic strookjes of het best vrij stevig plastic gebruiken?
Vrij stevig plastic. Ik heb zelf daartoe een vrij stevig plastic tabblad uit een ordner in stroken geknipt.
FrancA schreef:hoe de plastic strookjes op de kieler raampjes bevestigen, nietjes, lijm, plakband, ..?
Gewoon los er op gelegd, wat anders behoud je immers het probleem. Als je moet vervoeren en bangt bent voor schuiven dan met een beetje vettigheid o.i.d? Het moet in ieder geval gemakkelijk weer loslaten.
Oké, dankjewel :)
Dat wordt dan knip/snij en plakwerk (met wat vet) vandaag voor de volgende verdieping.
Zie hier de 2e verdieping met op de latjes gele plastic strookjes gesneden uit een ordnertabblad:
2eVerdieping.jpg
2e verdieping kieler
De strookjes zijn met wat gesmolten was vastgeplakt.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Albert Stoter » vr 28 aug 2015, 17:19

FrancA schreef:De strookjes zijn met wat gesmolten was vastgeplakt.
Niet té vast hoop ik, het gaat er immers om dat je de raatjes van de 3e verdieping - die ze anders aan de toplatten van de 2e verdieping vast maken, maar nu aan de strookjes plastic - er later gemakkelijk uit kunt halen.
Albert Stoter schreef:Gewoon los er op gelegd, wat anders behoud je immers het probleem.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten