Balsemien 2015
Moderator: maartenkleijne
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: Balsemien 2015
Hier vliegen de bijen erop. Gisteren tot 2150 uur hebben de bijen op de balsemien gevlogen (spookjes). Heel mooi. Je kunt ze nog net zien in het schemer. Er zal komende dagen ook nectar binnen komen. Kan niet anders lijkt me.
Gr.
Gr.
JP
-
- Imker sinds: 2013
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Ben vanavond eens gaan kijken naar mijk volkjes op de balsemien. Om 21.45 kwamen er nog spookjes thuis. Het bewijs is er dus. Met de warme en mooie dagen de volgende week in het vooruitzicht komt dat helemaal goed!
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Het ziet er goed uit! De volken komen langzaam op stoom en vliegen steeds beter op de balsemien. Vandaag en gisteren varroabehandeling uitgevoerd en ook eens in de volken gekeken. Er is al honing verzameld en de koninginnen zijn flink aan de leg gegaan (winterbijen!).
gr.
gr.
JP
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Donderdag flink onweer met veel regen, vannacht ook erg veel regen en ja hoor, vanmorgen hier en daar witte bijen. Pijnlijk is dat al mijn volken echt tussen de balsemien staan en dat bij de buurman, minder dan 50 meter verder die onlangs een volk van mij kreeg, bij dat volk alle bijen wit thuiskomen. kunnen bijen ook te dicht bij een dracht staan?
Ik hoop dat het even doorgaat nu: scheelt kilo's en kilo's suiker sjouwen.
-
- Contacteer:
vorige reactie was bijna 3 weken geleden, het zette niet door: wel bijen op de balsemien maar alleen om stuifmeel te verzamelen, geen spook meer gezien. Maar zojuist in de stromende regen die al de hele dag aanhoudt: allemaal witte bijen op de vliegplank en ondanks de regen vlogen ze af en aan
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Het is een gekke dracht Jack. Inderdaad wordt er bij lichte regen nog steeds sterk gevlogen. Dit jaar is er wel iets minder honing dan het voorgaande jaar heb ik het idee, maar nog altijd genoeg. Bovendien vliegen de bijen er komende weker ook nog op. Hopelijk wordt het nog redelijk weer!
JP
-
- Contacteer:
Het zou hier nog lang door kunnen gaan, sinds enige dagen doet hij zijn naam eer aan en springen de zaden in het rond, dus pas de bovenste bloemen zijn uitgebloeid.
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Dat hoop ik met je, Jack, maar eigenlijk sjat(?)JackC schreef:Donderdag flink onweer met veel regen, vannacht ook erg veel regen en ja hoor, vanmorgen hier en daar witte bijen. Pijnlijk is dat al mijn volken echt tussen de balsemien staan en dat bij de buurman, minder dan 50 meter verder die onlangs een volk van mij kreeg, bij dat volk alle bijen wit thuiskomen. kunnen bijen ook te dicht bij een dracht staan?

ik voor jouw belangrijke waarneming dat bijen liever verder van huis lijken te'winkelen'.
'k zie dat ook wel eens;'t zijn net mensen. Eén van mijn verklaringen is, dat ze
'n warming up nodig hebben voor de tong- en kaak- en pootspiertjes voor het
verzamelwerk in de bloemen. De opwarming geschiedt tijdens de race naar de bloemen
dankzij de warmteproductie van de vliegspiertjes en vooral de ademhalingsspiertjes.
'k moet nu stoppen want de pan met pruimen dreigt over te koken. Zjef

P.S. sjat moet chat zijn.
-
- Contacteer:
Om nog even terug te komen op het vlieggedrag. Dat bijen tijdens het regenen blijvenJackC schreef:vorige reactie was bijna 3 weken geleden, het zette niet door: wel bijen op de balsemien maar alleen om stuifmeel te verzamelen, geen spook meer gezien. Maar zojuist in de stromende regen die al de hele dag aanhoudt: allemaal witte bijen op de vliegplank en ondanks de regen vlogen ze af en aan
vliegen, heb ik het vorig jaar in dit topic ook gemeld. Ze vlogen al in de ochtendschemering
maar het was geen stromende koude regen. Het was een rustig zoel regentje.
Dat ze het lukt om tijdens de regen op Balsemien te vliegen heeft te maken met
de bloembouw; zo'n Balsemienbloem is net 'n schuilhut voor ze en de nectar wordt niet
verdund door regenwater.
De bijen blijven dichter bij huis als het donker weer is en|of regent; dan is de lust
om ver te vliegen kleiner. Dus, bewolkt zacht weer is beter voor de bestuiving van
je eigen planten.
Nog wat over 't consumentengedrag van de bijen: voor bijen en de meeste andere
gevleugelde dieren is vliegen 'hun lust en hun leven'.
Bovendien moeten hun vliegspieren ge-oefend blijven. Zjef

-
- Contacteer:
Over Balsemien en de bijen lijken we niet uitgepraat te raken.
Telkens weer wat nieuws, althans....
Gistermorgen, de 31ste augustus, hoorde ik de regen vallen om zes uur,
snel bed uit; om half zeven was er buiten genoeg licht voor me.
De bijen waren me vóór. In de regen vlogen ze al op... enz. Het was al bijna 20 graden
en de ramen waren aan de buitenkant beslagen.
Om 11 uur trok een flinke onweersbui over. In 20 minuten viel 20 liter per vierkante m.
Dakgoten liepen over; voor de tweede keer verstopt door de afgevallen vruchtjes van
de Lindebomen. Dat was nou echte "stromende regen". Er vloog geen bij meer.
Maar 20 minuten na de stortbui vlogen ze weer. Zelfs de volken, die de avond tevoren
uit de akkerranden waren opgehaald, vlogen al op de Balsemienen.
Springbalsemien had verder de hele dag ideaal weertje; drukkend warm en geen regen meer.
Hier geen onder water lopende garages, enz. Zjef
Telkens weer wat nieuws, althans....
Gistermorgen, de 31ste augustus, hoorde ik de regen vallen om zes uur,
snel bed uit; om half zeven was er buiten genoeg licht voor me.
De bijen waren me vóór. In de regen vlogen ze al op... enz. Het was al bijna 20 graden
en de ramen waren aan de buitenkant beslagen.
Om 11 uur trok een flinke onweersbui over. In 20 minuten viel 20 liter per vierkante m.
Dakgoten liepen over; voor de tweede keer verstopt door de afgevallen vruchtjes van
de Lindebomen. Dat was nou echte "stromende regen". Er vloog geen bij meer.
Maar 20 minuten na de stortbui vlogen ze weer. Zelfs de volken, die de avond tevoren
uit de akkerranden waren opgehaald, vlogen al op de Balsemienen.
Springbalsemien had verder de hele dag ideaal weertje; drukkend warm en geen regen meer.
Hier geen onder water lopende garages, enz. Zjef