honingkamer direct verwijderen na thuiskomst?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
DE BIEZEN
Contacteer:

honingkamer direct verwijderen na thuiskomst?

Bericht door DE BIEZEN »

Binnenkort komen de volken terug van de heide.
Normaal wacht ik altijd enkele dagen na het reizen met het eraf halen van de honing.
Omdat ik zo snel mogelijk de varroa wil behandelen moet de honingkamer er zo snel mogelijk af.

Is het nadeling om direct na thuiskomst (binnen enkele uren) de honingkamer te verwijderen?
Ik vraag me namelijk af of er veel bijen gedesorienteerd raken.

Heeft iemand hier een mening over?

Groet

Gerard
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: honingkamer direct verwijderen na thuiskomst?

Bericht door joselito »

Toen ik vroeger naar de heide reisde nam ik de honing daar al af. Daags voordien legde ik de uitlaten en daags nadien nam ik de honingzolders af. Dat scheelde een hoop herrie in mijn tuin. Heidehoning ruikt sterk en er is geen dracht meer dus voor je het weet heb je rovers.
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Ja, dat is nadelig en ja, de reden is inderdaad dat ze gedesoriënteerd raken en daar heb ik inderdaad ervaring mee. Als je te snel de honing afneemt en de beestjes gaan rondfladderen, dan hebben ze geen idee waar ze vandaan komen. Na een paar uur hangen er dan hulpeloze trosjes bijen her en der in je stal. Even een weekje laten invliegen dus. Schijnt bovendien gunstig te zijn voor het indampen en verzegelen van je honing, zeggen ze.

Je kunt trouwens best doorgaan met voeren tot halverwege oktober. Dat gaat eigenlijk altijd goed. Het kan wel misgaan als je tegelijkertijd bestrijdt. Dan willen de bijen het voer niet altijd opnemen.

Het beste was geweest als je met mierenzuur bestreden had na het afnemen van de zomerhoning. Dan had je de behandeling een weekje of twee voordat je naar de heide ging moeten afronden. Die twee weken zijn voldoende om ervoor te zorgen dat er geen mierenzuurresten in je heidehoning komen. Dit is goed onderzocht door Bram Cornelissen van bijen@wur. Hij heeft er geloof ik uitvoerig over geschreven in Bijenhouden.

Ik probeer mijn bestrijding altijd te beperken tot twee keer oxaalzuur: eerste keer als de volken broedloos zijn na het maken van kunstzwermen en broedafleggers, tweede keer in de winter. Dat lijkt voldoende te zijn, of ik heb al jaren een beetje mazzel. Dat kan ook.
Groet,

Bart
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Heb je geen bijenuitlaat planken?? geen gedoe en geen gefladder!
!Hans.
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

Maar zelfs met uitlaten in mijn bijenhal kon ik maar van een viertal kasten heidehoning afnemen voordat de hel losbrak. Dan moest ik weer enkele uren wachten tot de rust was weergekeerd. Broeder Adam gaf me de oplossing. Hij nam de honing ter plaatse af en startte reeds op de heide met het voederen.
Als je dan ook nog moet behandelen tegen Varroa heb je wel een probleem. Voederen en behandelen gaan niet zo goed samen.
DE BIEZEN
Contacteer:

Bericht door DE BIEZEN »

Allen bedankt voor uw reactie.

Mocht ik in de toekomst nog naar de heide gaan (Het is me overigens goed bevallen) dan ga ik varroabehandelen na slingenen van de zomerdracht en voó'r de heide uitvoeren.
Dat geeft een beter gevoel.

De heideoogst lijkt wel een succes.
Zaterdag de kasten opgehaald. Ze waren zwaar.

Mooie afsluiting van het seizoen
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Gefeliciteerd, Biezen!

Raar verhaal, Joselito. De ellende met het afnemen van heidehoning herken ik totaal niet. Ik heb die ellende die jij beschrijft altijd met het afnemen van de zomerhoning. Drama's. Misschien dat ik volgend jaar de zomerhoning maar eens 's avonds laat ga afnemen of zo.

Bart
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Bart de Coo schreef:Gefeliciteerd, Biezen!

Raar verhaal, Joselito. De ellende met het afnemen van heidehoning herken ik totaal niet. Ik heb die ellende die jij beschrijft altijd met het afnemen van de zomerhoning. Drama's. Misschien dat ik volgend jaar de zomerhoning maar eens 's avonds laat ga afnemen of zo.

Bart
's morgens vroeg als het net licht is, als de bijen nog slapen, gaat het heel makkelijk.

ad staals
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

Bart de Coo schreef: Raar verhaal, Joselito. De ellende met het afnemen van heidehoning herken ik totaal niet.
Toen werkte ik nog met Buckfast bijen en dat scheelde ook. Als ik ergens een druppel liet vallen waren ze er als de kippen bij, veel sneller dan Carnica bijen. Collega's van mij die overgestapt waren naar buckfastbijen hadden hetzelfde probleem. Het waren uitstekende haalsters maar dit was een nadeel.
Primus
Imker sinds: 1973
Contacteer:

Bericht door Primus »

Zoals hierboven al door Ad Staals geschreven, honing haal je altijd 's morgens vroeg af dan heb je geen last van de bijen, die zijn dan nog loom en laten je betijen. Ook daarna blijft de rust gewaarborgd.

MVG CP
Plaats reactie