Hoe afdekplaat uit Plexi reinigen ?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Hoe afdekplaat uit Plexi reinigen ?
Hoi iedereen,
Ik heb op de bijenkasten een plexiplaat maar plaatselijk is deze bebouwd maar hoe kan ik dit reinigen
Heb met warm water en enkele kuisproducten geprobeerd, maar het verbeterd er niet op, in tegendeel pfffff
Ook ben ik wat voorzichtig omdat ik de plexi niet mat wil maken ....
Alvast bedankt
groetjes
Marc
Ik heb op de bijenkasten een plexiplaat maar plaatselijk is deze bebouwd maar hoe kan ik dit reinigen
Heb met warm water en enkele kuisproducten geprobeerd, maar het verbeterd er niet op, in tegendeel pfffff
Ook ben ik wat voorzichtig omdat ik de plexi niet mat wil maken ....
Alvast bedankt
groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Re: Hoe afdekplaat uit Plexi reinigen ?
Hi Marc,
Ik maak de plexiglas ruitjes van mijn EWK's altijd schoon met heel heet water met daarin een mix van afwasmiddel en silversoda.
Dat werkt vrij goed.
Groeten,
Tieme
Ik maak de plexiglas ruitjes van mijn EWK's altijd schoon met heel heet water met daarin een mix van afwasmiddel en silversoda.
Dat werkt vrij goed.
Groeten,
Tieme
- Teake de Jong
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
- Contacteer:
Hoi Marc,
De de transparante dekplaat hou ik schoon met echte "terpentijn", niet te verwarren met terpentine oftewel "white spirit", dat is de sterk ruikende variant uit aardolie.
Terpentijn is een plantaardig product gewonnen uit hars, is net zo helder als water en geeft in tegenstelling tot terpentine maar weinig geur af die naar hars ruikt, lijkt me ook prettiger voor de bijen.
De grote stukken braamraat schraap ik er eerst af met een breed plamuurmes en daarna poetsen met terpentijn.
De was kan je hiermee oplossen, maar je moet wel rijkelijk terpentijn en poetsdoeken gebruiken, want met het oplossen van de bijenwas ben je eigenlijk bijen-boenwas aan het maken en dat smeert zo lekker uit
Je kunt het kopen in de betere kunstschildersartikelenwinkels, het wordt o.a. gebruikt om de olieverf van de kunstschilder te verdunnen.
Als je trouwens nog een doel zoekt voor de was die vrijkomt bij het bijenhouden...:
Neem 5 delen geraspte bijenwas (of verwarm het licht tot het vloeibaar is) en voeg daar 2 tot 3 delen terpentijn bij en roer het mengsel glad, je hebt dan een prima bijen-boenwas om je houten meubelen mee te onderhouden.
Ik heb gelezen dat ze er vroeger cayennepeper aan toe voegden om de houtworm te bestrijden.
Teake
De de transparante dekplaat hou ik schoon met echte "terpentijn", niet te verwarren met terpentine oftewel "white spirit", dat is de sterk ruikende variant uit aardolie.
Terpentijn is een plantaardig product gewonnen uit hars, is net zo helder als water en geeft in tegenstelling tot terpentine maar weinig geur af die naar hars ruikt, lijkt me ook prettiger voor de bijen.
De grote stukken braamraat schraap ik er eerst af met een breed plamuurmes en daarna poetsen met terpentijn.
De was kan je hiermee oplossen, maar je moet wel rijkelijk terpentijn en poetsdoeken gebruiken, want met het oplossen van de bijenwas ben je eigenlijk bijen-boenwas aan het maken en dat smeert zo lekker uit

Je kunt het kopen in de betere kunstschildersartikelenwinkels, het wordt o.a. gebruikt om de olieverf van de kunstschilder te verdunnen.
Als je trouwens nog een doel zoekt voor de was die vrijkomt bij het bijenhouden...:
Neem 5 delen geraspte bijenwas (of verwarm het licht tot het vloeibaar is) en voeg daar 2 tot 3 delen terpentijn bij en roer het mengsel glad, je hebt dan een prima bijen-boenwas om je houten meubelen mee te onderhouden.
Ik heb gelezen dat ze er vroeger cayennepeper aan toe voegden om de houtworm te bestrijden.
Teake
Geloof niet alles wat je denkt.
-
- Contacteer:
Hoi Tieme en Teake ,
Bedankt voor de tips en ga de verschillende mogelijkheden uitproberen
Ga nu eerst op zoek naar terpentijn , en moet wel lukken
@ Teake, de bijkomende info ivm het maken van boenwas is hier meer dan welkom en ook dit ga ik eens uitproberen
Groetjes
Marc
Bedankt voor de tips en ga de verschillende mogelijkheden uitproberen

Ga nu eerst op zoek naar terpentijn , en moet wel lukken
@ Teake, de bijkomende info ivm het maken van boenwas is hier meer dan welkom en ook dit ga ik eens uitproberen
Groetjes
Marc
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
PS terpentijn is erg duur en heeft giftige damp, mee uitkijken.
Ik poets alles met gewone spiritus: propolis lukt wat makkelijker dan bijenwas maar na afschrapen gaat dat best.
Ik poets alles met gewone spiritus: propolis lukt wat makkelijker dan bijenwas maar na afschrapen gaat dat best.
-
- Contacteer:
Hoi Astrid,
Bedankt voor de bijkomende info en ga ik zeker meenemen tijdens het poetsen
Groetjes
marc
Bedankt voor de bijkomende info en ga ik zeker meenemen tijdens het poetsen
Groetjes
marc
- FrancA
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
De giftigheid van terpentijndampen lijkt toch wel enigzins mee te vallenAstrid Schoots schreef:PS terpentijn is erg duur en heeft giftige damp, mee uitkijken.

Wikipedia:
De stank van spiritus staat mij erg tegen.."De meest vluchtige bestanddelen in terpentijnolie zijn twee terpenen: alpha en beta pinenen. Dit zijn de dominante geurige bestanddelen die vrijkomen uit bomen, struiken, bloemen en grassen. Terpenen kunnen pathogene bacteriën en schimmels bestrijden. In kleine hoeveelheden levert terpentijnolie en haar twee vluchtige hoofdbestanddelen geen gevaar op voor de gezondheid. Ze hebben een aantal eigenschappen die voordelig zijn voor de menselijke gezondheid en welzijn, en mogen gebruikt worden in de farmaceutische en cosmetische industrie.
Terpentijnolie wordt daarom medicinaal gebruikt in wrijfmiddeltjes tegen reumatische klachten of spierpijn. Het is een belangrijk ingrediënt van het traditionele medicijn Haarlemmerolie. Daarnaast is het een bestanddeel van hoestmedicijn Vicks VapoRub. Laboratoire Zambon France heeft een productlijn van geneesmiddelen met terpentijnolie ontwikkeld onder de merknaam Ozothine. Dit product werd echter van de markt gehaald omdat het stuipen kan uitlokken. Ook is het wel aangetroffen in een zeer stevige hoestdrank op IJsland, en wordt het gebruikt bij de verdelging van houtworm."
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Dank je FrancA voor de geruststellende info dat de giftigheid wel meevalt,
want ik vind terpentijn een heerlijke geur! ( en spiritus wel meevallen )
want ik vind terpentijn een heerlijke geur! ( en spiritus wel meevallen )
-
- Aantal volken: 3
- Contacteer:
mooie tip, dank je wel!Teake de Jong schreef:
Teake
komt net nadat ik gelezen had hoe ik mijn serpentijnen beeld moet onderhouden.
http://www.amandla-fairtrade.nl/zimbabw ... n-beelden/