Sukapisuiker

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Sukapisuiker

Bericht door Bart de Coo »

SInds een jaartje of vijf schat ik, maak ik in augustus en september intensief gebruik van de 'sukapi' om suikeremmers voor het inwinteren te krijgen.

Het principe is doodsimpel. Perforeer de bodem van een emmer met gaatjes van 1,5mm. Snij het grootste deel van een deksel weg, zodat daar de geperforeerde emmer op kan staan en zodat die niet in de onderste emmer zakt. Stort een kilo suiker in de gaatjesemmer. Maak die nat en wacht tot het water verdwenen is. Stort daar weer negen kilo droge suiker op. Giet daar vijf liter water op. Laat de zwaartekracht zijn werk doen: na ongeveer 24 uur zijn water en suiker verdwenen en is de onderste emmer gevuld met heldere suikersiroop. Hup, volgende emmer. Enzovoort.

Maar er gaat wel eens iets mis. Ik ben verschillende keren vergeten de onderste volle emmer te verwijderen. Tsja, dan staat je schuurtje na 24 uur blank van de suikersiroop. :angry-screaming: Verder gebeurt het wel eens dat er suikersiroop onder de gaatjesemmer door langs de onderste emmer op de grond sijpelt, volgens het principe van de communicerende vaten. Dan lekt de siroop dus niet door de gaatjes naar beneden, maar dan zoekt het een andere uitweg.
image.jpg

Ik geloof dat ik de oplossing voor dit toch wel erg lastige probleem gevonden heb: koop je suiker bij de AH en niet bij de Aldi. Volgens mij is de Albert Heijnsuiker wat fijner, waardoor die veel geschikter is voor de sukapi. Ik geloof dat die nog goedkoper is ook.

Verder zou ik het toestel op een paar kranten plaatsen. Zo'n bak waar wasmachines in gezet worden voor het geval die leegloopt zou ook zeer geschikt zijn.

Groet,

Bart
buzzer
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Contacteer:

Re: Sukapisuiker

Bericht door buzzer »

Zeker aandelen bij Appie....... 1 kilo suiker € 1,03!!! Bij Aldi € 0,84 en bij Lidl Duitsland € 0,64....(heel fijne suiker) Tel uit je winst. :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.
Tieme
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Ik heb dit een keer gebruikt, en toen werkte het niet voor mij. Misschien was de suiker te grof (Sundale Suiker, Plus supermarkt).
Toch zijn dergelijke systemen voor imkers met een luie inborst zoals mijzelf wel aantrekkelijk. Heb al een zitten denken om een dompelpompje in een groot vat te hangen met suiker en water erin.

Gisteren heb ik 30 kilo suiker opgelost in 5 emmers en was in een kwartier klaar. Misschien is het sneller dat gewoon te accepteren....
buzzer
Contacteer:

Bericht door buzzer »

Tieme schreef:Gisteren heb ik 30 kilo suiker opgelost in 5 emmers en was in een kwartier klaar. Misschien is het sneller dat gewoon te accepteren....
DE oplossing...... :whistle: OLSTER Methode!! :dance:
Tieme
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Ja Henk,

En de benodigdheden zijn: lepel, emmer, suiker en water. :D

groeten,
Tieme
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Bart de Coo schreef:Verder gebeurt het wel eens dat er suikersiroop onder de gaatjesemmer door langs de onderste emmer op de grond sijpelt, volgens het principe van de communicerende vaten. Dan lekt de siroop dus niet door de gaatjes naar beneden, maar dan zoekt het een andere uitweg.
Opmerkelijk Bart, ik herken dat geheel niet.

Bij mij heeft het deksel (waar de bovenste emmer op staat) een opstaande rand, en ik heb bovenin de onderste emmer een gaatje om lucht te laten ontsnappen. Zou dat het kunnen zijn?

Zie ook het filmpje op http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Suikersmelter (de foto is van Jaap van Popering).
martin b
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

Bericht door martin b »

Suiker bij AH 1,5 Kilo 98 Cent, heb ik betaalt vorigeweek.
met een groet van martin
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door JackC »

Mijn ervaring hier Duitse Lidl en Aldi 65 cent en veel fijnere suiker dan de 1 1/2 kg pakken van AH; met oplossen maakte het weinig verschil, gewoon met koud water met mijn 1 1/2 literflesmethode. Overigens zag ik bij de Nederlandse Aldi ook de suiker voor 65 cent, andere producent, ook fijne suiker. scheelt weer een paar kilometer. Maar het voeren is bijna klaar.
Samuel Murray
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Contacteer:

Bericht door Samuel Murray »

Bart de Coo schreef:Maar er gaat wel eens iets mis. Ik ben verschillende keren vergeten de onderste volle emmer te verwijderen. Tsja, dan staat je schuurtje na 24 uur blank van de suikersiroop.
Erm, gewoon de onderste emmer in een speciekuip laten staan? De ronde kuip van de Gamma is niet duur.

Of, zet de onderste emmer op een krukje, en doen daar 'n kraan in. Kom dan in het gewoonte om éést de kraan te opening en de suikerwater af te tappen in je jerrycans en dán pas nieuwe water boven in toe te voegen.

Ik gebruik dit jaar ook de sukapi, maar met een kleinere emmer, en de bovenste "emmer" is geen emmer maar een bloempot (met gaten onderin) met een theedoek erin, en dan de suiker bovenop de theedoek, en de bloempot staat in een vergiet (dus volgorde: emmer, vergiet, bloempot, theedoek, suiker). Het duurt 3 á 4 uren om 1 liter stroop te maken. Zoms doen ik de suikerwater opnieuw bovenin als het naar mijn gevoel nog niet dik genoeg is. Het kan in mijn geval want ik werk thuis.
buzzer
Contacteer:

Bericht door buzzer »

Als ik dit zo lees blijf ik lekker bij mijn 2-pannenmethode...... 3 kg suiker in 3 liter warm water uit de kraan in elke pan, met de garde een paar minuten roeren en klaar is Henkie. In een minuutje of 10 heb ik 16 kilo voer (8 kilo suiker) en overmorgen de nieuwe partij....... :be3:
Plaats reactie