Uitdampen en verzegeln van suikerwater

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Uitdampen en verzegeln van suikerwater

Bericht door Jaap v.Popering »

Bij mij zijn de voerbakken er af en heb vandaag de laatste volken gecontroleerd op de aanwezigheid van voldoende voer . Het totale gewicht is in orde maar ik kan dan niet zien hoeveel broed /stuifmeel er aanwezig is , ook dat behoort bij het totale gewicht .

Ik heb ze allemaal hetzelfde gevoerd maar ga bij 10 van de dertig volken nog enkele kilo's bij voeren om voldoende buffer boven het broednest te krijgen .

Jaap v P
Jaap v.Popering
Contacteer:

Het is natuurlijk elk jaar weer een terugkerende discussie , mijn vraag is dan ook .

Is er wel eens een onderzoek gedaan naar het verschil in winterverliezen onder bijenhouders over het laat in het jaar hun volken nog openen en welke niet ?? :think: Of is het een ingeroest idee om deze niet meer te openen . In het zuiden van Europa is het denk ik de normaalste zaak van de wereld .

Jaap v P
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Jaap v.Popering schreef:Het is natuurlijk elk jaar weer een terugkerende discussie , [....................]
In het zuiden van Europa is het denk ik de normaalste zaak van de wereld . Jaap v P
Ja Ja Jaap in het zuiden vliegen de darren nog tot in de loop van oktober. Hierop kun je niet baseren dat het niet "erg" is om hier na inwintering met enige regelmaat de bijenvolken open te trekken.
Waarom zou je :?: :think:
!Hans.
Jaap v.Popering
Contacteer:

Hans van der Post. schreef: Waarom zou je :?: :think:
Om in de lente niet voor verrassingen te staan . Het is in het verleden al te vaak gebeurt dat dode,zieke en verdwenen bijenvolken pas in de lente ontdekt worden terwijl zij in de late herfst al verdwenen en leeggeroofd zijn .

De zo genaamde verdwijnziekte manifesteert zich snel na het inwinteren , en dan adviseren om niet meer in je volken te kijken ??

Door op regelmatige tijde de dekplank even te lichten is heel veel narigheid te voorkomen .

Jaap v P
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Jaap

Ik doe niet anders dan op gevoel controleren of ze (meer dan) voldoende voer hebben. Als ik het voeren start (eind juli/begin augustus) heb ik wel gecontroleerd of er 'n leggend moer aanwezig is en sterk genoeg zijn. Ze gaan alleen nog een keer open voor een late varroa bestrijding. Mijn uitval in het voorjaar is hooguit een paar procent.

ad staals
Jaap v.Popering
Contacteer:

A.A. Staals schreef:Jaap
. Als ik het voeren start (eind juli/begin augustus) heb ik wel gecontroleerd of er 'n leggend moer aanwezig is en sterk genoeg zijn.

ad staals
Ik heb op 11 September mijn laatste zwerm geschept , en neem aan dat dit begin augustus niet te constateren is .

Jaap v P
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Jaap v.Popering schreef:
A.A. Staals schreef:Jaap
. Als ik het voeren start (eind juli/begin augustus) heb ik wel gecontroleerd of er 'n leggend moer aanwezig is en sterk genoeg zijn.

ad staals
Ik heb op 11 September mijn laatste zwerm geschept , en neem aan dat dit begin augustus niet te constateren is .

Jaap v P
Jaap
Ik heb geen last van zwermen. Jonge moeren zwermen niet. De oude moeren komt af en toe een stille moerwisseling voor maar dat zien we volgend jaar dan wel.

ad staals
Jaap v.Popering
Contacteer:

A.A. Staals schreef:De oude moeren komt af en toe een stille moerwisseling voor maar dat zien we volgend jaar dan wel.
Ad .
Het was waarschijnlijk ook geen zwerm van mij zelf ( op 8 km afstand ) en nog een onbevrucht moertje ook :think: maar het gebeurt, . Ik heb ook vrijwel geen winter uitval , :think: maar het gebeurt . Bij mij worden ook geen dode en zieke volken leeggeroofd :think: maar het gebeurt .

Opletten is de boodschap 365 dagen lang . en zo nodig :think: even de dekplank lichten , en er is geen volk wat daar schade van ondervind .

Jaap v P
Marcje
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Bedankt mannen, :D

Ieder moment dat ik tijd heb zit ik voor de kasten te staren naar de vliegplanken en te vergelijken met mekaar
Geen enkele kast is inderdaad hetzelfde,
Alleen al het soort stuifmeel, het tijdstip, de hoeveelheid enz... dat ze stuifmeel aanvoeren , is allemaal verschillend per kast ......

Gelukkig zijn de kasten voorzien van een plexy afdekplank, een kijkluik aan de achterkant, alsook worden de temperaturen per kast gemeten om te kunnen vergelijken

Momenteel nog altijd aan het inwinteren en verwacht tegen eind deze week ermee klaar te zijn zodat de kasten na een korte kontrole rustig kunnen overwinteren ( ben laat met inwinteren vanwege de varroa behandeling in augustus mislukt was , maar ook daar leren we van )

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
Marcje
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Update

Hoi Iedereen,

De meningen verschillen en er zal wel bij elke manier van werken waarheid inzitten, maar ik ben blij dat ik de kasten nog eens nagezien heb alvorens de winter in te gaan

Vier van de zes kasten zien er vrij goed uit, bij eentje geen broed maar wel een koningin ( geen plaats meer om te leggen vermoed ik ) en dan bij het tweede volk waar het er niet goed uitzag was het volk moerloos en heb er een jonge koningin laten inlopen ( had gelukkig twee koninginnen in reserve voor het geval van.... )

In de kast waar er weinig of geen uitdamping waar te nemen was zag ik weinig of geen verschil met de andere kasten , enkel was dit volkje het kleinst en stond net als de andere kasten op twee broedbakken , vandaar misschien omdat de onderste bak nagenoeg leeg was ...

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
Plaats reactie