Hoornaar onruststoker bijenvolk?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Hoornaar onruststoker bijenvolk?

Bericht door buzzer » di 08 sep 2015, 22:35

Ik hoorde vorig jaar van een Franse imker dat ze daar gezamenljk nesten opruimen om overlast en uitbreiding van de populatie te beperken.
Lange holle buizen worden gebruikt om gif in de hooggelegen nesten te spuiten.
Alle begin is (bij) zonder honing.

JES HONEY
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 29 sep 2014, 00:07
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard en Buckfast / Segeberger kasten
Locatie: Noord Hollands Midden
Contacteer:

Re: Hoornaar onruststoker bijenvolk?

Bericht door JES HONEY » wo 09 sep 2015, 23:45

Hartelijk dank voor jullie reacties en vooral prachtig filmmateriaal!
Inmiddels gelezen op Wikipedia dat de Aziatische hoornaar ook honingbijen vangt, maar dat dit gedrag niet speelt bij de Europese hoornaar! Een bevestiging dus.
Blijft voor mij wel onduidelijk waarom de bijen zo wild rond vlogen..

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Hoornaar onruststoker bijenvolk?

Bericht door JackC » za 19 sep 2015, 15:46

20150919_134549.jpg
Ik wil geen onruststoker zijn voor de hoornaar, maar vanmiddag werden bij mijn kasten achter elkaar 3 bijen door een hoornaar gegrepen en opgegeten.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Hoornaar onruststoker bijenvolk?

Bericht door jossmits » za 19 sep 2015, 21:15

Ik heb deze week twee nesten van aziatische hoornaars opgeruimd.
In het gebied waar ik woon ben ik "referent" voor de aziatische hoornaar. Dat betekent dat ik kijk of het daadwerkelijk om een nest aziatische hoornaars gaat. Ik meld deze nesten aan een regionale coordinator. Als het nest zich in de publieke ruimte bevindt en een gevaar vormt voor het publiek mag/moet ik het vernietigen. Ik heb daarvoor alumium buizen die ik aan elkaar kan koppelen tot "perche" (stok) met een totale lengte van meer dan 20 meter. Op de top hiervan zit een soort naald met een slang naar beneden waaraan een bus met gas (SO2). Het is de bedoeling die naald in het nest te steken en daarna dit gas in het nest te spuiten. Vervolgens met een soort hark het nest weg te krabben. De twee nesten die ik deze week vernietigd heb konden met een gewone spuitbus. Een was in een heg en de ander in een schuurtje. Meestal zijn de nesten van aziatische hoornaars op een meter of 15 in een boom. Dan is deze perche nodig.
HIer komt ook de europese hoornaar veel voor. En anders dan hierboven aangegeven pakt de europese hoornaar ook bijen.
Toen ik nog in nederland woonde heb ik tussen 1990 en 2000 ook twee keer een nest europese hoornaars in de bijenstal gehad. De bijen hebben verder geen problemen met de europese hoornaar.Ik meen dat de europese hoornaar in nederland ook beschermd is.
De aziatische hoornaars rond kasten kan wel een groot probleem zijn. Soms vliegen er enkele tientallen rond de kasten en als de volken echt verzwakt zijn gaan ze zelfs de kasten in.

Jos

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Hoornaar onruststoker bijenvolk?

Bericht door bee-tree » zo 27 sep 2015, 06:40

Onze inheemse Vespa crabro heeft 'n vergeten status als beschermd dier, Jos.
Heb jij ooit gehoord dat in Nederland aan iemand 'n bon is uitgedeeld ?
Ik heb 't jaren geleden eens aan 'n politie-agent gevraagd.
Hij zei "Ik aan niemand". Hij kende hem zelfs niet; de Hoornaar bedoel ik;
in Zuid-Limburg Paesjwortel genoemd.
Ik heb in de afgelopen jaren zegge en schrijven één exemplaar gemold
toen het 'n oogappelvolk te veel lastig viel.
Ik werd meteen bestraft met me schuldig te voelen als IVN'er.
Momenteel zou ik de Hoornaars missen
als ze niet tot m'n dagelijks gezelschap zouden horen. Wat zijn het gezellige dieren.
Ik snap niet dat we als kind doodsbang voor ze werden gemaakt.
Mag óók ik Astrid bedanken dat ze het verborgen leven van de Europese Hoornaar
gefilmd heeft op 'n manier die zich kan meten met de makers van de veel besproken natuurfilm die eerstdaags in de bioscopen gedraaid wordt.Zjef :b10:

P.S. Ik bind de Hoornaars aan me met de 'suikerpot'.
Zie het onderwerp "Hoornaars"van Hennie Kroese.
Mijn Hoornaars leven thans nog steeds vredig samen met m'n bijen;
misschien nog tot eind november zoals vorig jaar.
Ik beschouw ze als bewakers van m'n bijenstanden. De kans op vandalisme
op m'n makkelijk toegankelijke standen is veel kleiner,
dankzij het gevlieg van de Hoornaars.

hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: RE: Re: Hoornaar onruststoker bijenvolk?

Bericht door hansjochem » ma 28 sep 2015, 20:14

buzzer schreef:Ik hoorde vorig jaar van een Franse imker dat ze daar gezamenljk nesten opruimen om overlast en uitbreiding van de populatie te beperken.
Lange holle buizen worden gebruikt om gif in de hooggelegen nesten te spuiten.
Dat zijn hoogstwaarschijnlijk de Aziatische hoornaars geweest ( de namen Vespa velutina nigrithorax of yellow legged Hornet geven mooi aan hoe ze eruit zien). Dat is een exoot die hier gelukkig (nog) niet is waargenomen. Wel al België Ik hoop maar niet alle hoornaarnesten over 1 kam gaan worden geschoren. De Europese hoornaars zijn zoals ook op deze blog weer blijkt niet agressief.
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: RE: Re: Hoornaar onruststoker bijenvolk?

Bericht door FrancA » di 06 okt 2015, 10:30

hansjochem schreef:
buzzer schreef:Ik hoorde vorig jaar van een Franse imker dat ze daar gezamenljk nesten opruimen om overlast en uitbreiding van de populatie te beperken.
Lange holle buizen worden gebruikt om gif in de hooggelegen nesten te spuiten.
Dat zijn hoogstwaarschijnlijk de Aziatische hoornaars geweest ( de namen Vespa velutina nigrithorax of yellow legged Hornet geven mooi aan hoe ze eruit zien). Dat is een exoot die hier gelukkig (nog) niet is waargenomen. Wel al België Ik hoop maar niet alle hoornaarnesten over 1 kam gaan worden geschoren. De Europese hoornaars zijn zoals ook op deze blog weer blijkt niet agressief.
Ze gebruiken ook drones om die "killerwesp" te bestrijden - met een lange buis eraan.
Vergt best wat stuurmanskunst.. :)

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... JhwoViwAvI

http://wibnet.nl/techniek/drones/killer ... tegen-wesp

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Hoornaar onruststoker bijenvolk?

Bericht door JackC » di 06 okt 2015, 10:48

Steeds meer hoornaars in mijn tuin en bij de bijenkasten; het zijn wel sportieve jagers, ze proberen de bijen in de vlucht te vangen; meestal lukt dat niet. Wel een mooi schouwspel.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Hoornaar onruststoker bijenvolk?

Bericht door bee-tree » wo 07 okt 2015, 15:49

JackC schreef:Steeds meer hoornaars in mijn tuin en bij de bijenkasten; het zijn wel sportieve jagers, ze proberen de bijen in de vlucht te vangen; meestal lukt dat niet. Wel een mooi schouwspel.
Zo beleef ik 't óók. 's Avonds hoef 'k niet meer te zappen
om 'n natuurdocumentaire te vinden. 'k Heb dan nog het beeld voor ogen van
de "bedelaars" ! Ja , je leest het goed ! De Hoornaars proberen de vliegbijen nectar
af te troggelen zoals ze dat óók onder elkaar doen. Het gaat ze niet om vlees maar
om wat zoets, dat ze normaal van hun larven krijgen als beloning voor de vlieg of
spin of rups of bij, die de werksters aanslepen. Momenteel is 't broeden
bij de Hoornaars voorbij. De werksters en jonge koninginnen moeten hun zoetigheid
elders halen.
Er is even 'n worsteling tussen het gras. De bij is even versuft. Herstelt zich wel weer.
Heeft het 'melken' te lang geduurd en te ruw, dan duurt het herstel langer.
Het mooiste is, om twee hoornaarwerksters bij elkaar te zien bedelen. Dat heb ik
'n half uur bekeken bij zo'n koppel. Ze zitten dan op hun 'kont' en lijken elkaar
wild te zoenen .. Ik hoop dat je dat óók nog eens meemaakt, Jacq. :b10:bee-st8ig Zjef

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Hoornaar onruststoker bijenvolk?

Bericht door JackC » wo 07 okt 2015, 16:29

Moet ik toch beter gaan opletten, Zjef. Dat verklaart wel waarom ze aanvliegende bijen proberen te pakken: die hebben de nectar bij zich. Ik ging er van uit dat het om de bij ging, zo leek het ook bij die hoornaar met bij op mijn (matige) foto; maar ik heb het einde van de documentaire niet echt afgewacht, dus ik heb niet gezien of de bij het overleefd heeft.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten