laat telen
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: laat telen
Afmeting van een dop zegt niets over de grote van de koningin die er uit komt.
ad staals
ad staals
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Hi Ad,
Dat blijkt. Maar ik zie toch liever grote doppen. De koninginnen zijn prima aan de maat en zitten nu in EWK. Vrijdag kan ik ze opstellen. En dan 2 weken duimen draaien, al denk ik dat het wel los zal lopen.
Groeten,
Tieme
Dat blijkt. Maar ik zie toch liever grote doppen. De koninginnen zijn prima aan de maat en zitten nu in EWK. Vrijdag kan ik ze opstellen. En dan 2 weken duimen draaien, al denk ik dat het wel los zal lopen.
Groeten,
Tieme
- Tieme
- Contacteer:
Hallo allemaal,
De komende dagen wordt het weer beter. De bevruchtingsvolkjes staan al ruim een week opgesteld, maar er lijkt tot nu toch nog weinig gebeurd te zijn. Maar deze week kunnen de dames mooi op sjouw.
Ik ben benieuwd wat er van terecht komt.
Groeten,
Tieme
De komende dagen wordt het weer beter. De bevruchtingsvolkjes staan al ruim een week opgesteld, maar er lijkt tot nu toch nog weinig gebeurd te zijn. Maar deze week kunnen de dames mooi op sjouw.
Ik ben benieuwd wat er van terecht komt.
Groeten,
Tieme
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Ik ook!
Ik heb in 2 kielers ook nog (per ongeluk) een onbevruchte koningin zitten. We zullen zien.
gr.
Ik heb in 2 kielers ook nog (per ongeluk) een onbevruchte koningin zitten. We zullen zien.
gr.
JP
- Tieme
- Contacteer:
Wat me opvalt bij de late teelt is dat veel moeren verloren gaan. Enkelen zijn nu aan de leg, maar zeker de helft is al verdwenen (de moer dan hè, de volkjes zijn er nog gewoon). Net of ze de weg terug niet hebben kunnen vinden of onderweg gevangen zijn door spinnen of vogels. Nou ja, er zijn er maar een paar nodig voor het doel waarvoor ik ze heb gekweekt, maar het blijft natuurlijk zonde. Volgend jaar wordt het dus belangrijk alle VSH testen te vervroegen zodat er ook nog vroeg geteeld kan worden, en er eventueel nog gebruik kan worden gemaakt van een eiland. Moertjes die al wel aan de leg zijn hebben een mooi broednestje. Het lijkt me dus niet aan het aantal darren dat er nog is te liggen, maar meer aan de moeren zelf.
We hebben al wel gezien dat als je zo laat wilt telen, dit beter gaat in een moerloos volk. Maar misschien moeten de bevruchtingsvolkjes ook wel groter.
groeten,
Tieme
We hebben al wel gezien dat als je zo laat wilt telen, dit beter gaat in een moerloos volk. Maar misschien moeten de bevruchtingsvolkjes ook wel groter.
groeten,
Tieme
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Ik heb nog een paar problemen in kielers (mijn eigen schuld want, niet in de gaten gehouden of laat een K. eruit gehaald).
Gisteren heb ik bijv. een onbevruchte K. uit de kieler gehaald en de bijen afgeslagen op een kieler met leggende K. Die komt nu echt niet meer aan de leg/of het volk komt niet mee door de winter.
Dan heb ik nog in een paar kleine volkjes met een probleem (bijv. zo is een KI moer vervangen). Ik zal volgende week nog eens kijken in dat volk, maar ik vrees het ergste.
gr.
Gisteren heb ik bijv. een onbevruchte K. uit de kieler gehaald en de bijen afgeslagen op een kieler met leggende K. Die komt nu echt niet meer aan de leg/of het volk komt niet mee door de winter.
Dan heb ik nog in een paar kleine volkjes met een probleem (bijv. zo is een KI moer vervangen). Ik zal volgende week nog eens kijken in dat volk, maar ik vrees het ergste.
gr.
JP
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Contacteer:
Ik heb dit ook wel een aan de hand gehad. Mijn gedachte was dat de koninginnen naar buiten blijven gaan tot ze voldoende bevrucht zijn. Doordat er praktisch geen darren meer zijn is dat veel moeilijker waardoor er meer koninginnen verloren gaan.Tieme schreef:Wat me opvalt bij de late teelt is dat veel moeren verloren gaan. Enkelen zijn nu aan de leg, maar zeker de helft is al verdwenen (de moer dan hè, de volkjes zijn er nog gewoon)
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Contacteer:
Dat is de reden dat ik mijn kielers niet meer gebruik, het is altijd een gedoe. Met miniplus stellen zich deze problemen veel minder. Als je een koningin afneemt kan ze met elkaar verenigen ( met krant). En drie op elkaar komen perfect door de winter.Jelte Pieter Dijkstra schreef:. Die komt nu echt niet meer aan de leg/of het volk komt niet mee door de winter.
- Tieme
- Contacteer:
Hi Joselito,
Vanochtend waren 4 van de 12 moeren aan de leg. 2 zijn er nog maar ik kon nog geen eitjes zien. Misschien komen die niet meer aan de leg, misschien nog wel. Opvallend is dat per schutshuisje steeds 1 moer aan de leg / nog aanwezig is. Net of er in deze tijd van het jaar meer vervlogen wordt. Darren zijn er nog wel.
Groeten,
Tieme
Vanochtend waren 4 van de 12 moeren aan de leg. 2 zijn er nog maar ik kon nog geen eitjes zien. Misschien komen die niet meer aan de leg, misschien nog wel. Opvallend is dat per schutshuisje steeds 1 moer aan de leg / nog aanwezig is. Net of er in deze tijd van het jaar meer vervlogen wordt. Darren zijn er nog wel.
Groeten,
Tieme
- Tieme
- Contacteer:
Het eindresultaat van de bevruchting is niet erg hoog geweest.
Toch was het voor mijn doeleinden voldoende.
7 van de 12 moeren zijn aan de leg gekomen.
Het kan dus wel, maar je moet rekening houden met lagere bevruchtingspercentages dan in de zomer.
Toch was het voor mijn doeleinden voldoende.
7 van de 12 moeren zijn aan de leg gekomen.
Het kan dus wel, maar je moet rekening houden met lagere bevruchtingspercentages dan in de zomer.