Boeiende discussie weer, dat wel of niet kijken tijdens de winterperiode.
Mijn bijenvolken zijn er aan gewend dat ik af en toe kijk, ook tijdens de winterperiode.
In de winterperiode behandel ik niet tegen Varroa, zeker niet met oxaalzuur.
Behandelen tegen Varroa gebeurt bij mij uiterlijk rond einde oktober met mierenzuur verdampen of Hive Clean en dan pas weer aan het begin van het bijenseizoen.
Nog geen bijenvolk verloren tot nu toe.
Tijdens de winterperiode met oxaalzuur behandelen wanneer een bijenvolk op haar hoogste (diepste) punt van de winterrust is vind ik toch wel erg haaks staan op de veel gebezigde kreet "bijenvolken moet men in de winterperiode met rust laten".
Hoezo?
Sinds wanneer is oxaalzuur sproeien tijdens de winterrust "met rust laten"?
Is oxaalzuur soms een slaapbevorderend, rustgevend middel?
En de mijten tot die tijd door laten zieken binnen de tros?
Nee, mij lijkt het een stuk beter voor de rust binnen een bijenvolk/tros om vooraf te behandelen tot rond einde oktober zodat de tros tijdens de winterrust zo weinig mogelijk mijten bevat en rustig kan blijven doorhangen tot de vroege lente.
Door tijdens de winterperiode te kijken heb ik al meer dan eens ellende kunnen voorkomen.
Ik merk wel dat ik kijken steeds meer beperk naarmate ik meer ervaring opdoe met bijenhouden.
Maar van september tot maart niet in bijenkasten kijken lijkt mij best zonde als je door in die periode wel te kijken volkjes de winter door kan helpen.
Uitdampen en verzegeln van suikerwater
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
Re: Uitdampen en verzegeln van suikerwater
Voor je gaat voeren kijk je de kast nog één keer na.
Eitjes en goed werkstersbroed sluiten de kast en aanvang voeren.
Je kan dan natuurlijk nog een stille moersdop missen en dan heb je vaak een darrenbroedig volk in het voorjaar of beiden koninginnen zitten nog in het volk.
Daar moet je op attent zijn de oude koningin verwijderen is dan niet afdoende er loopt ook nog een niet gepaarde andere koningin in.
en dan merk je dan later ook wel aan het broed.
Door weinig te kijken/controleren krijg je in het voorjaar een paar volken meer die darrenbroedig zijn maar laat ze maar met rust dat is toch het beste.
Dirk
Eitjes en goed werkstersbroed sluiten de kast en aanvang voeren.
Je kan dan natuurlijk nog een stille moersdop missen en dan heb je vaak een darrenbroedig volk in het voorjaar of beiden koninginnen zitten nog in het volk.
Daar moet je op attent zijn de oude koningin verwijderen is dan niet afdoende er loopt ook nog een niet gepaarde andere koningin in.
en dan merk je dan later ook wel aan het broed.
Door weinig te kijken/controleren krijg je in het voorjaar een paar volken meer die darrenbroedig zijn maar laat ze maar met rust dat is toch het beste.
Dirk
dertiende
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik heb in de winter nog nooit een volk verloren door nu en dan de dekplank op te tillen om even te controleren . Vooropgesteld dat het wel redelijk weer moet zijn tijdens deze korte controle .Dirk Blanken schreef:
Dirk
Jaap v P
- FrancA
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Ik ook niet Jaap.Jaap v.Popering schreef:Ik heb in de winter nog nooit een volk verloren door nu en dan de dekplank op te tillen om even te controleren . Vooropgesteld dat het wel redelijk weer moet zijn tijdens deze korte controle .Dirk Blanken schreef:
Dirk
Jaap v P
En ook geen darrenbroedige volken gehad nav kijken..
Naar ik aanneem voer jij dan ook geen oxaalzuurbehandeling uit in de winterperiode Dirk?
Als iets de rust van de bijen verstoort is het wel een oxaalzuurbehandeling.
En dan verbaasd zijn als een paar volken het daarna opeens niet meer redden of darrenbroedig worden???
Maar ik begrijp ook niet helemaal wat je schrijft: bedoel je nu dat volken darrenbroedig worden door te veel kijken of juist niet?