bodemschuif open of dicht?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Philipa
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: bodemschuif open of dicht?

Bericht door Philipa »

Heel even off topic, hoeveel man personeel heeft hij dan wel niet in dienst met 400+ volken??

On topic, wat maakt het uit als ik op een segenberger het plastic laat liggen? De deksel heeft geen vochtverwerking zoals een DBplus kast, dus het slaat toch weer omlaag.
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Philipa schreef:Heel even off topic, hoeveel man personeel heeft hij dan wel niet in dienst met 400+ volken??

On topic, wat maakt het uit als ik op een segenberger het plastic laat liggen? De deksel heeft geen vochtverwerking zoals een DBplus kast, dus het slaat toch weer omlaag.
Een paar seizoenarbeiders? :)

Hij laat het plastic niet erop liggen in de winter.
Door het plastic komt het water direct op de ramen ahw klem te zitten.
Stephan
Contacteer:

Bericht door Stephan »

FrancA schreef:Een holle boomstam wordt in de winter toch ook niet veel krapper?
Een holle boom word ook niet groter voor het uitzakken van de bijen (extra lege honingzolder eronder)
Dus die vlieger gaat niet op!!

Met krapper zetten bedoelde ik dus eigenlijk dat je alle overtollige delen wegpakt zoals honingzolders ect.
Een eventueel volk wat op 3 rompen staat werk ik terug naar 2 rompen voor de winterzit.
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Stephan schreef:Een holle boom word ook niet groter voor het uitzakken van de bijen (extra lege honingzolder eronder)
Dus die vlieger gaat niet op!
Toch wel.
De ruimte in een holle boomstam wordt niet groter of kleiner.
Tenzij een bijenvolk extra ruimte maakt door vermolmd hout weg te knagen natuurlijk.
Onderaan de raten lijkt in een boomstam vaak meer "hang-" ruimte dan in een voor de winter krap gemaakte bijenkast.

Als je een paar honingramen in het midden van een honingbak plaatst imiteer je daarmee wellicht een wat rondere meer natuurlijkere vorm?
Trosvorming wordt daardoor gemakkelijker?
FerryB
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Bericht door FerryB »

Ik heb tot dit jaar met segebergers gewerkt (nu DB plus) en ik heb altijd de bodemschuif eronder behalve bij een hittegolf en ik heb nog nooit beschimmelde ramen gehad. Moet ik er wel bij zeggen dat mijn kasten in een stal staan.
Vergeet ik nog te zeggen dat ik de speciale tussenbodems van segeberger gebruik en daar zit ook een winterbeluchting in. zodat het vocht boven de kast uit kan.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Die tussenbodems lijken mij wel handig.
Volgend jaar ga ik het ook eens proberen met een paar houten Dadant-Blatt bijenkasten.
Philipa
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Contacteer:

Bericht door Philipa »

Aangezien mijn kasten onbeschermd staan, dus vol alle wind en zon ed. Krijgen, denk ik toch dat ik deze winter de schuif er maar onder laat zitten... Je moet ergens beginnen ten slotte :roll:
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

FrancA schreef: Vorig jaar heb ik een bodemschuif gebruikt en dat ga ik in ieder geval onder dezelfde omstandigheden noooooooooooooit meer doen.
Zoveel vocht en schimmel, dat was echt niet leuk meer. Veel beschimmelde raat weg moeten gooien en een erg smerige bodem.
Was jij niet bij degenen die het laat voederen promoten? Dan krijg je dit. In de eerste 15 jaren van mijn imkeren bestonden er geen open bodems, enkel 2 gaten met een diameter van een paar centimeter in de achterste hoeken van de bodem.
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

joselito schreef:
FrancA schreef: Vorig jaar heb ik een bodemschuif gebruikt en dat ga ik in ieder geval onder dezelfde omstandigheden noooooooooooooit meer doen.
Zoveel vocht en schimmel, dat was echt niet leuk meer. Veel beschimmelde raat weg moeten gooien en een erg smerige bodem.
Was jij niet bij degenen die het laat voederen promoten? Dan krijg je dit. In de eerste 15 jaren van mijn imkeren bestonden er geen open bodems, enkel 2 gaten met een diameter van een paar centimeter in de achterste hoeken van de bodem.
In mijn eerdere reactie van gisteren staat vermeld dat betreffende bijenvolken op eigen honing overwinterden.
Niet bijgevoerd, dus dat was zeker niet de oorzaak Joselito.
Ik promoot geen laat voederen.
Wel geef ik aan dat je kunt/moet voederen zolang dat nodig is en nog kan met de juiste methodieken.
Dat is heel wat anders.
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Philipa schreef:Aangezien mijn kasten onbeschermd staan, dus vol alle wind en zon ed. Krijgen, denk ik toch dat ik deze winter de schuif er maar onder laat zitten... Je moet ergens beginnen ten slotte :roll:
Als de kasten op die locatie niet al te vochtig staan zou dat ook maar zo goed kunnen gaan.
Volgend voorjaar weet je het :)
Plaats reactie