A bain-marie
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: A bain-marie
Ik heb een boot van ijzer, zo lang die in het water ligt roest ie niet onder de waterlijn, haal ik hem eruit dan gaat ie roesten.
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Joselito schrijft Zo kun je de was opwarmen tot zelfs 160° C als je eventueel ooit met vuilbroed te maken krijgt en de was wilt ontsmetten ( wel met thermometer).
Dit is iets wat ik me al vaak afgevraagd heb: kun je de was dus nooit te heet maken als je hem in water opwarmt, voor hergebruik als kunstraat?
Dit is iets wat ik me al vaak afgevraagd heb: kun je de was dus nooit te heet maken als je hem in water opwarmt, voor hergebruik als kunstraat?
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
JackC schreef: Dit is iets wat ik me al vaak afgevraagd heb: kun je de was dus nooit te heet maken als je hem in water opwarmt, voor hergebruik als kunstraat?
au bain-marie kom je nooit boven de 100° c.
Als je was samen met water opwarmt in één ketel krijg je problemen. Het water bevindt zich op de bodem en begint op een bepaald punt te koken waardoor je stoom door de vloeibare was krijgt en dan wordt het gevaarlijk (opspattende was).
Als de was volledig droog is kun je hem opwarmen in een ketel op een vuur. Bij 180° begint het gevaar op verbranding van de was en dus verkleuring.
Als ik wasraat giet maak ik dus eerst de was warm in een ketel zonder water en eenmaal vloeibaar en niet hoger dan 100° giet ik hem over in een au bain-marie pot en houd de was rond de 80°