Claim beeldrechten Albert de Wilde (Graphics Detective)

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Claim beeldrechten Albert de Wilde (Graphics Detective)

Bericht door Wim Joosten » do 22 okt 2015, 13:57

Ik ontving onderstaande email van Frank Moens.
Onderstaande wijst uit, dat het plaatsen van andermans materiaal op internet of andere media, claims als gevolg kunnen hebben.
Aan de secretarissen van NBV afdelingen en groepen,

Afgelopen weken heeft de NBV in haar geledingen te maken gekregen met claims van fotograaf Albert de Wilde (http://www.ahw.me). Er is gebruik gemaakt van zijn online beeldmateriaal zonder dat er rechten over zijn betaald.

Hoe groot de omvang van de claims is, is niet duidelijk. Graag krijg ik een beeld van aantallen en de hoogte van de claims. Heeft uw afdeling, groep o.i.d. een claim ontvangen, laat mij dit weten. De NBV beraadt zich nog over wat te doen en hoe dit in de toekomst kan worden voorkomen. Binnenkort meer daar over.

Websitepagina’s van afdelingen, groepen, presentaties in Powerpoint of als PDF bestand op NBV website of eigen afdelingensites zijn nauwkeurig door Graphics Detective (Mechelen, België) uitgeplozen op het gebruik van beeldmateriaal van De Wilde. Per gebruikte foto is € 150,- ex. BTW in rekening gebracht. Het lijkt er op dat internet volledig is afgezocht. De NBV kreeg bijvoorbeeld geheel ten onrechte een claim voor een powerpointpresentatie opgeslagen in clouddomein http://www.slideplayer.nl, waarschijnlijk omdat de afkorting NBV in de presentatie voorkwam. Voor het bureau aanleiding de nota maar naar Wageningen te sturen, terwijl de naam van degene die de presentatie had geupload er bij vermeld was.
Heeft u een claim ontvangen, ga dan na of deze inderdaad betrekking heeft op website van uw afdeling enz..

Wellicht na het voorgaande een overbodige mededeling, maar het kopiëren van afbeeldingen is zonder toestemming van de maker niet toegestaan! Vaak is die maker heel lastig te traceren of is het nagaan of er rechten op rusten bijna onmogelijk, omdat hetzelfde plaatje soms op tientallen sites wordt gebruikt.
Eigen beeldmateriaal gebruiken is geheel zonder risico. Dat geldt ook voor afbeeldingen die gratis verkrijgbaar zijn op stockphotowebsites, zoals http://www.pixabay.com. Shutterstock
http://www.shutterstock.com heeft voordelige pakketten waarmee eenmalig een flinke hoeveelheid foto’s kunnen worden gedownload.


Met vriendelijke groet,

Frank Moens

Communicatiemedewerker NBV
Grintweg 273, 6704 AP Wageningen
06-44372338 / frank@bijenhouders.nl
http://www.bijenhouders.nl

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Claim beeldrechten Albert de Wilde (Graphics Detective)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 22 okt 2015, 18:02

Wel spijtig dat hij een vereniging met, in principe, geen winstoogmerk zo snoeihard aanpakt.

Gr.
JP

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Claim beeldrechten Albert de Wilde (Graphics Detective)

Bericht door FrancA » vr 23 okt 2015, 21:08

Simpel, het gaat om geld.
10 foto's = 1500 euro's excl. btw..
Daar moet hij misschien wel van zien rond te komen ;)

En hij geeft ook aan op zijn homepagina in kleine rode lettertjes dat kopieren en openbaar publiceren van zijn foto's geld kost.
Helaas dan weer niet op zijn andere webpagina's waar je meestal via google op terecht komt :(
Ik vind dat op zijn zachtst gezegd nogal onduidelijk hoewel hij formeel blijkbaar in zijn recht staat.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Claim beeldrechten Albert de Wilde (Graphics Detective)

Bericht door martin b » vr 23 okt 2015, 21:13

-------------Wel spijtig dat hij een vereniging met, in principe, geen winstoogmerk zo snoeihard aanpakt-------

aanpakt ja jammer, ( heel misschien, de vereniging, een beetje naief geweest) maar snoeihard nee, nee, 150 euro valt reuze mee, normaal kan dat met gemak 1000 euro of meer zijn.

Een kennis ( prof. fotograaf) heeft rekeningen van 50,000 tot 100,000 euros ingediend, bij bedrijven die beeldmateriaal van hem hadden geplaats op Internet, zonder toestemming. En door de rechter ook toegekent. De fotograaf staat altijd in zijn recht, het zijn zijn foto´s, dat gelt ook als jij een foto maakt , dan ben jij de eigenaar en kun daar mee doen wat je wil.

Dus pas altijd op als je foto´s van een ander plaats op het Internet.
met een groet van martin

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Claim beeldrechten Albert de Wilde (Graphics Detective)

Bericht door Eddy Geurtsen » za 24 okt 2015, 10:28

Plagiaat (putten uit bronnen zonder bronvermelding) lijkt van alle tijd te zijn, maar sinds de opkomst van het internet lijkt het of zaken als copyright en andere rechten aan inflatie onderhevig zijn, alsof die rechten aan het vervagen zijn. Niets is natuurlijk minder waar.
Het maakt voor de rechtmatige eigenaar natuurlijk ook niets uit voor welk doel de onrechtmatig verkregen zaken worden gebruikt. Onrechtmatig is onrechtmatig. Op zijn website staat alles nog eens duidelijk toegelicht.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Claim beeldrechten Albert de Wilde (Graphics Detective)

Bericht door wilde » za 24 okt 2015, 11:28

Het berouw komt meestal na de zonde. Wie foto's van internet plukt en die gebruikt op publieke media zonder te checken of er rechten gelden op die foto's neemt bewust het risico van illegaal gebruik en de gevolgen die daarbij horen. Dan krijg je dus te maken met een schadevergoedingsfactuur. Op mijn eigen website staan momenteel ongeveer 5000 foto's die alle een eigen URL hebben. Daarbij is zeer duidelijk vermeld dat er copyright geldt, zie daarvoor de meest gestolen foto: http://www.ahw.me/img/honingbij004b.html

Wie met Google foto's zoekt en slechts kiest voor 'afbeelding bekijken' zal dat copyright niet zien. Helaas heb ik geen invloed op Google en wie daarnaast op zijn minst ook kiest voor de 'pagina bekijken' ziet direct dat er copyright van toepassing is. De copyrightaanduiding zet ik meestal niet op de foto zelf, omdat ik dat storend vind voor de kwaliteit van de foto en voor de werking van het auteursrecht is het geheel onnodig. Ik heb ook wel de opmerking gehad dat men de maker van bovengenoemde foto niet kon vinden. Het geeft dan echter geen enkel recht om de foto dan toch maar te gebruiken. Dat niet kunnen vinden is meestal echte onzin, want wie met Google zoekt op het trefwoord 'honingbij' ziet deze foto prominent op de eerste pagina staan met website erbij. Ook al was dat niet het geval, dan is er geen enkele verzachtende omstandigheid om dan maar een foto te stelen.

Omdat ik de diefstal van mijn foto's meer dan zat was heb ik een Belgisch bureau ingeschakeld die met hun robot al mijn foto's op internet kunnen achterhalen. Daarna is vastgesteld welke legaal waren (met toestemming of licentie) en de rest is dus illegaal. Dat waren er veel, veruit de meerderheid buiten België en Nederland: Rusland, Balkanlanden, Arabische landen, China, enz. Helaas kan ik daar weinig aan doen, maar het blijft ergerlijk dat de cultuur van gestolen foto's publiceren op internet kennelijk heel gewoon is geworden. Er zijn overigens legio mogelijkheden om foto's te verkrijgen die wel vrij gebruikt kunnen worden.

Dit is mijn enige reactie op dit forumitem.
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Claim beeldrechten Albert de Wilde (Graphics Detective)

Bericht door martin b » zo 25 okt 2015, 07:43

de meest gestolen foto: http://www.ahw.me/img/honingbij004b.html

dat Albert vindt ik helemaal niet gek, wie wil niet zo´n moooooooooooooooooooooooie Foto hebben.
met een groet van martin

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Claim beeldrechten Albert de Wilde (Graphics Detective)

Bericht door Jaap v.Popering » zo 25 okt 2015, 08:26

Laat deze foto wat minder van scherpte zijn ....maar je mag hem wel GRATIS.

Even op de foto klikken voor een vergroting .
23-5 .jpg

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Claim beeldrechten Albert de Wilde (Graphics Detective)

Bericht door FrancA » zo 25 okt 2015, 11:04

Ahh.., lees ik net dat meneer De Wilde een oude bekende op dit forum is ;)
Mmm.., oud zeer.., niet echt fraai!
Rancuneus persoon?

jjmvaningen
Berichten: 1103
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Claim beeldrechten Albert de Wilde (Graphics Detective)

Bericht door jjmvaningen » zo 25 okt 2015, 11:22

FrancA schreef:Ahh.., lees ik net dat meneer De Wilde een oude bekende op dit forum is ;)
Mmm.., oud zeer.., niet echt fraai! Rancuneus persoon?
Dag FrancA,
Deze heer is een (door mij) gewaardeerde kenner van het kleine leven der insecten (waaronder ook de huis, tuin en keukenbij) en heeft veel bijgedragen aan dit forum. Je opmerkingen/suggestieve suggesties zijn dan ook, naar mijn mening en oordeel, volkomen onterecht.
De casus betreft het gebruik van foto's/teksten e.d. zonder toestemming van de eigenaar/opsteller, dan wel zonder verwijzing naar de bronhouder.
Ik hoor van andere collega's op andere vakgebieden (anders dan bijen/insecten e.d.) dat het overnemen van teksten, foto's e.d. (lees plagiaat) hand over hand toeneemt.
Zie het optreden van Albert als een daad van protest, zoals de tekst op het verzetsmonument uit 2005 (Arnhem, Musis Sacrum) van Jouke Hoogland daar, met de tekst: ""De meeste mensen zwijgen, een enkeling stelt een daad"". :wink:
Met imkersgroet, Jacques

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten