Vastbouwprobleem HK Segeberger 6-ramer

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Vastbouwprobleem HK Segeberger 6-ramer

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Net BijDaan gebeld. Hij was zeer geïnteresseerd in dit onderwerp. Hij heeft gezegd tegen mij dat hij deze discussie gaat opzoeken en lezen en mogelijk gaat reageren. Zelf gebruikt hij ook sinds deze zomer de kamertjes en heeft (nog) niet dit probleem (op deze manier) ervaren. Ik ben zeer benieuwd!

gr.
JP
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Net BijDaan gebeld. ... Zelf gebruikt hij ook sinds deze zomer de kamertjes en heeft (nog) niet dit probleem (op deze manier) ervaren. ...
Tsja, een ander antwoord verwacht je toch ook niet.. :lol:

Maar misschien hangt het wel of niet aan elkaar kitten van de ramen door de te grote bijenruimte samen met het bijenras?
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Vast niet.

Langstroth kwam er in 1852 achter dat hij overal 7 mm bijenruimte moest laten om vastbouwen te voorkomen. Dat is nog steeds zo. Als dit niet gebeurt is het volkje nog niet sterk genoeg.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Tussen 5 mm en 8 mm dacht ik, is het minder dan 4.2 mm dan kunnen ze er niet tussendoor en maken ze ze aan elkaar vast met propolis. Is het meer dan overbruggen ze het met was en eventueel darrenbroed.
HeHo
Contacteer:

Bericht door HeHo »

Ik heb ook een honingkamer gekocht om eens te kijken hoe dat er uit ziet.
Mijn eerste indruk zeer zwakke zijwanden.
Ik heb de honingkamer niet gebruikt met ramen erin, dus geen ervaring met vastbouwen.
Maar nu ik hem opmeet uiteraard teveel ruimte.
Wat me ook opvalt is dat de oren van de ramen over de gehele lengte op liggen, wat ze dus ook gaan vastkitten.
In de Stehr 6 ramer liggen de ramen op een strip waardoor ze maar op een klein oppervlak vastgekit kunnen worden.
De kopse kanten van de honingkamer staan ook direct op de oren van de 6 ramer, wat ze dus ook vastkitten.
Conclusie: op plaatsen geen bijenruimte en op plaatsen teveel.

Bij de Stehr 6 ramer heb ik de vliegopening verkleind met papier, maar sommige volken vreten het gat groter.
Niet door het papier weg te knagen maar het piepschuim zelf. :shock:

Groetjes Henk
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Het zou leuk zijn dat Bijdaan reageert....

Voor voerrand (met voerbak erin 'enzo') kun je de honingkamers natuurlijk zo gebruiken. Best handig. Beter is nog natuurlijk dat je ook ramen erin kunt hangen.
Op zich vind ik het niet zo probleem dat de kopse kanten van de ramen tegen de kastwand schuiven. Dan zitten ze lekker stevig en schuiven ze niet. Wat wel vervelend is dat de oren rusten op de kast. Daar krijg je wasmot onder (die knaagt in het kastmateriaal). De strip in de 6-ramer vind ik ook goed en werkt goed. Wel kan Duits normaal niet zo goed in de 6-ramer. Dat is wel jammer. Had je het kastje een paar mm groter gemaakt dan hadden BE + NL simplex + DN er allemaal goed in gekund, terwijl de bijenafstand gerespecteerd wou blijven (denk ik).

Ik herken het probleem van opeten van de kastrand niet. Nog niet gehad. Maar mss als ze prop en propvol zitten? Ik heb overigens kasten erbij die propvol zitten, maar dat zal ik dan in het voorjaar pas zien, want dit is pas de tweede keer dat ik in deze kastjes overwinter.
Overigens kun je het vliegplankje gebruiken om het vlieggat te verkleinen. Die werken goed en ik was bang dat ik ze kwijt zou spelen maar dit valt mee.

gr.
JP
HeHo
Contacteer:

Bericht door HeHo »

Overigens kun je het vliegplankje gebruiken om het vlieggat te verkleinen. Die werken goed en ik was bang dat ik ze kwijt zou spelen maar dit valt mee.

JP dit begrijp ik niet.
Het vliegplankje kun je alleen in hoogte verschuiven, eventueel dichtzetten voor vervoer.
Maar toch niet in de breedte.

Verder heb ik enkele kastjes onder een eikenboom staan.
De eikels vallen op de kastjes en er zitten deuken in de deksels.
Is ook een teken dat de persing van het materiaal niet erg hoog is.
Als persing hoog genoeg is knagen de bijen er niet aan.

Groetjes Henk
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Idd je kunt ze niet over de breedte verkleinen. Ik los dat op door een schuimpje erin te steken en die vast te klemmen. Overigens je kunt met het vliegplankje het vlieggat al erg klein krijgen. Indien het kastje goed gevuld is, dan heb je zo al erg weinig kans op vervliegen.

Het is mss niet het hoogststaande materiaal, aan de andere kant ben ik er wel tevreden over. Ze zijn relatief goedkoop, goed te tillen, goed te isoleren. Je kunt er toch wel 15 a 20 jaar mee doen volgens mij, etc.

Maar er zitten ook nadelen aan. De ventilatie aan de onderkant bijvoorbeeld had wat mij betreft wel over de gehele bodem gemogen.
JP
Samuel Murray
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Contacteer:

Bericht door Samuel Murray »

HeHo schreef:Wat me ook opvalt is dat de oren van de ramen over de gehele lengte op liggen, wat ze dus ook gaan vastkitten.
Klopt, maar dat is de ontwerp van de segeberger 6-ramer ook.
FrancA
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Binnenkort geen geklooi meer nodig met de minder goed passende 'Segeberger'-compatibele 6-ramer HK van Bijdaan.

Goed nieuws, Stehr, de producent van Segeberger kunststof bijenkasten, heeft besloten om binnenkort alsnog passende kunststof 6-ramer HK's te gaan produceren.
Mede op initiatief van Honingmagazijn Epe.

Een Segeberger 6-ramer kan dan misschien ook gemakkelijker gebruikt worden voor iets grotere bijenvolken met bijvoorbeeld Simplex Combiramen - maatje BK + HK - en extra HK's? En voor overwinteren?
Laatst gewijzigd door FrancA op di 05 apr 2016, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie