Goed vliegweer in November, positief of niet ???

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Dirk Blanken
Contacteer:

Re: Goed vliegweer in November, positief of niet ???

Bericht door Dirk Blanken »

Marc ik vind de schuifjes die jij gebruikt voor de vlieggaten ondingen.
In de zomer kunnen ze niet lekker doorvliegen en in de winter kunnen ze amper een dode bij naar buiten brengen en kan het daardoor ook nog eens verstopt raken zodat er geen bij meer naar buiten kan.
Ik zou een vliegspleet van 6 á 7 mm nemen daar kunnen de kleinste spitsmuizen niet onderdoor of een rooster van 1cm bij 1 cm.
In de zomer moet het vlieggat bij sterke volken het liefst 2 tot 4 cm hoog zijn.
Bij roverij gevaar het vlieggat verkleinen met schuimrubber hoe kleiner het volk hoe kleiner het vlieggat.

Zjef de 10 kg is vaak nog wel voldoende maar stamt uit de tijd dat iedereen nog zwarte bijen had die veel zuiniger met het wintervoer omgingen dan de rassen zoals de zeer vruchtbare Buckfast die nu veel imkers houden.
Ik geef volken op één bak 12 kg en op twee bakken 20 kg dat is ongeveer de helft van de ruimte die ze bezetten en dat werkt goed.
In het voerjaar 2 of 3 raten volledig verzegeld eruit voor de afleggers etc.
Zo maak ik me nooit zorgen over te weinig voer alleen hou ik volken in de gaten die heel sterk vliegen onder alle omstandigheden dat kon wel eens stille roverij zijn!

Het schijnt een vrij goede overwintering te worden, ik heb contact met Duitse imkers en die zien heel weinig varroamijten en dus weinig sterfte???
We wachten het af.

Dirk
dertiende
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Daag Dirk,

Ik heb hele andere ervaringen met vliegspleet groottes/hoogtes. Ik kan niet merken dat er minder opbrengst is. Wel is er soms wat opstopping als het heel warm weer is of dat het zeer goed haalweer. Zelf verkies ik een vliegspleet over de gehele lengte en maximaal 1 cm hoog. Een vliegspleet over de gehele lengte is volgens mij groot genoeg.

Ik ben nog niet overtuigd dat er echt weinig varroa is (of weinig sterfte zal zijn). Ik krijg om mij heen de eerste signalen over uitval. Ik heb zelf drie volken die gaan uitvallen. Het warme weer nu kan ervoor zorgen dat veel volken doorbroeden. Vandaag is er massaal gevlogen en veel stuifmeel (phacelia (paars!), mosterd en Leontodon?) binnengekomen. Ik trof vorige week nog hele stuifmeelramen aan met vers stuifmeel van mijn volken die eerder terug zijn gekomen uit kassen (stuifmeel was vers). De volken zullen niet eerder broedloos zijn dan eind december op een uitzondering daar gelaten.
JP
Marcje
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Marcje »

sikkie68 schreef::be9: Hoi Marc, Nou en of!! :shock: :o ! ik dacht echt dat ik in de opleiding wat gemist had of een vreemdeling die verdwaald is zeker vond in mijn volkje.met pruik en wittebaard :lol: :wink:
Het wordt alleen maar nog FANTASTISCHER met den BIEEN . Wat een ontdekkingsreis vind je niet!!!
Heerlijk zo> n breedspectrum HOBBY gelukkig hebben we oude wijzen imkers waar we veel heel veel van kunnen leren hier op de SITE. Voor jouw heb ik wat kiekjes van mijn spookie, zoek en gij zult vinden op het raat ( Tip! kijk door je wimpers dan zie je dr direct oplichten ) het waren er begin oktober een paar en zag ze van de week zeker 5a6 landen op den plank bijna tegelijk dus de bron BALSEMIEN is door gegeven . ik zou niet weten waar die BALSEMIEN hier in den haag zou moeten staan rond het CENTRUM. Dat wordt nog even zoeken, langs alle oevers en hoeken.. groetjes sikkie.
ps hoe doe jij dat met dat rode RONDJE in je foto :?:
gekke witte bij.JPG
IMG_0427.JPG
Hoi Sikkie, zit hier ondertussen met de ogen half open naar uw mooie duidelijke foto's te kijken, en het helpt nog ook :D
De foto is inderdaad bewerkt met paint , en doorgaans op alle pc aanwezig en vrij eenvoudig voor kleine bewerkingen
Prachtige leuke schrijfstijl hebt u :lol: :D
@Jaap, bedankt voor de link, en over duidelijk nu
Dirk Blanken schreef:Marc ik vind de schuifjes die jij gebruikt voor de vlieggaten ondingen.
In de zomer kunnen ze niet lekker doorvliegen en in de winter kunnen ze amper een dode bij naar buiten brengen en kan het daardoor ook nog eens verstopt raken zodat er geen bij meer naar buiten kan.
Ik zou een vliegspleet van 6 á 7 mm nemen daar kunnen de kleinste spitsmuizen niet onderdoor of een rooster van 1cm bij 1 cm.
In de zomer moet het vlieggat bij sterke volken het liefst 2 tot 4 cm hoog zijn.
Bij roverij gevaar het vlieggat verkleinen met schuimrubber hoe kleiner het volk hoe kleiner het vlieggat.
Hoi Dirk,

Bedankt voor uw opmerking, en kan u zeker volgen ivm het naar buiten brengen van dode bijen ...
Momenteel staan deze ongeveer 2cm open, en heb dit zo ingesteld omdat het vrij kleine volkjes waren en dit vanaf het inwinteren met suikerwater omdat ik bang was voor roverij ....
Ik weet niet beter, want als beginnend imker is het zoeken en aftasten en uitproberen...
Begrijp wel niet zo goed ivm vlieggat 2 tot 4cm hoog ?? en hoe breed neemt u dit dan ?

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
Dirk Blanken
Contacteer:

Natuurlijk pas je de vlieggaten aan aan de grote van het volk en de omstandigheden.
Ik heb vlieggaten van 1.5 cm en van bijna 3 cm hoog die pas ik aan met schuimrubber.
Mini-Plus volkjes hebben tijdens het voeren een vlieggat van maar 1cm breed.
Maar bij een zware dracht zoals koolzaad gaat alles vol open, bij 3 á 4 cm hoogte vliegen de bijen naar binnen.
Als de dracht teneinde is worden de vlieggaten weer verkleind met schuimrubber.
Voordat ik ga voeren worden de vlieggaten nog weer verkleind want als de roverij eenmaal op gang is is het niet meer te stoppen en blijft het constant vechterij.

Als je drie volkjes hebt valt de roverij meestal mee maar als je tientallen volken hebt staan is de kans veel groter.

Elke imker gaat meerdere keren per dag zeker als hij gepensioneerd is langs de bijen even kijken, alleen aan de vlieggaten kan je al heel veel zien.
Einde dracht dan komt de roverij op gang zodra je vechterij ziet de vlieggaten sterk verkleinen en eigenlijk al eerder.

Eén van mijn winterwerkzaamheden is een stuk schuimrubbermatras in repen snijden met een groot scherp mes waarbij de braam moet blijven zitten.

Vooral bij Buckfastvolken heb je gauw roverij.

Dirk
dertiende
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

de braam moet blijven zitten.
Waarom moet de braam blijven zitten?
Ik knip dunne repen met een scherpe schaar. Niet geweldig aar het lukt.
JP
Marcje
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Hoi Dirk,

Helemaal duidelijk nu en bedankt hé

Kijk er al naar uit dat ze ook hier kunnen binnenvliegen :D

groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
Dirk Blanken
Contacteer:

Jelte,
Probeer het uit, een vlijm scherp mes sluit constant de snede maar het zelfde vlijm scherpe mes met een beetje braam erop veroorzaakt dat de snede een beetje open blijft zodat je weet in welke richting je moet snijden.
Je moet het mes met braam gebruiken zoals je een normale zaag gebruikt, de zaag het werk laten doen dus heel weinig druk uitoefenen.
Dan kan je van een 10 cm dik matras gelijke planken snijden.

Wedden dat je je schaar dan verder gebruikt voor waar hij bedoeld is.

Dirk.
dertiende
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

OK. Maar met braam? Met kleine braampjes? Hoe krijg ik die erop?

gr.
JP
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

scherp kartelmes. :be2:
!Hans.
johan
Imker sinds: 2013
Contacteer:

Bericht door johan »

Een steakmes? Denk dat dat beter zal werken
Plaats reactie