Goed vliegweer in November, positief of niet ???
Moderator: Hans van der Post.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: Goed vliegweer in November, positief of niet ???
Ja wat is het nu?
Ooit zag ik in Groningen in een heel klein winkeltje vol schuimrubber een oudere man rubber snijden met een groot plat 'mes'. Ik kocht daar een stukje van zijn rubber om in repen te snijden voor de vlieggaten. Hij kon dit supersnel en de snede van het rubber kaarsrecht!
gr.
Ooit zag ik in Groningen in een heel klein winkeltje vol schuimrubber een oudere man rubber snijden met een groot plat 'mes'. Ik kocht daar een stukje van zijn rubber om in repen te snijden voor de vlieggaten. Hij kon dit supersnel en de snede van het rubber kaarsrecht!
gr.
JP
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Zelfs vandaag met de harde wind zijn er bijen te zien bij mijn kielers.
JP
Goedenmiddag,
Als ik op die vliegopening in mag haken, ik heb zelf een muizenroostertje gemaakt. Latjes geplakt en een opening van cira 7mm hoog uitgefreesd(zie bijlage). Zuiver om tussen nu en ongeveer begin maart de muizen buiten te houden (de kasten staan in een park). Er zal die periode weinig gevlogen worden verwacht ik. Kan dit kwaad zo? Ik las bv wat over verstopping van de ingang.
Mvg
Peter
Als ik op die vliegopening in mag haken, ik heb zelf een muizenroostertje gemaakt. Latjes geplakt en een opening van cira 7mm hoog uitgefreesd(zie bijlage). Zuiver om tussen nu en ongeveer begin maart de muizen buiten te houden (de kasten staan in een park). Er zal die periode weinig gevlogen worden verwacht ik. Kan dit kwaad zo? Ik las bv wat over verstopping van de ingang.
Mvg
Peter
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Zo'n royale opening kan toch niet verstoppenPeter_ schreef:Goedenmiddag,
Mvg
Peter

ad staals
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Wil niet vervelend zijn, er kunnen net drie bijen naast elkaar naar binnen.Als ik op die vliegopening in mag haken, ik heb zelf een muizenroostertje gemaakt. Latjes geplakt en een opening van cira 7mm hoog uitgefreesd(zie bijlage). Zuiver om tussen nu en ongeveer begin maart de muizen buiten te houden (de kasten staan in een park). Er zal die periode weinig gevlogen worden verwacht ik. Kan dit kwaad zo? Ik las bv wat over verstopping van de ingang.
Mvg Peter
Dit geeft wel wat vocht en verstoppings problemen.
De gewoonte is de vliegspleet over de hele breedte open en de hoogte verkleinen tot 6 mm.
!Hans.
-
- Contacteer:
Ik herken deze bodem, RVS roosterschuin naar voren aflopend dus nog sneller verstopt zeker zo'n kleine.
Ik zou zeggen trek de vliegplank eruit en maak de opening op 6 mm.
Dirk.
Ik zou zeggen trek de vliegplank eruit en maak de opening op 6 mm.
Dirk.
dertiende
-
- Imker sinds: 1960
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik heb even de bijenbijbel geraadpleegd ..Pag 52-nr 121 .Ik citeer ...Met het oog op muizen mag de ingang niet wijder zijn dan een hoogte van 1/2 cm .doch dit geldt alleen voor kasten die buiten overwinteren .einde citaat .
Ik ben altijd geleerd om de vliegopening de volle breedte te openen en met enige regelmaat controleren op verstopping , zelfs dan is dat in een winterperiode nog mogelijk .
Jaap v P
Ik ben altijd geleerd om de vliegopening de volle breedte te openen en met enige regelmaat controleren op verstopping , zelfs dan is dat in een winterperiode nog mogelijk .
Jaap v P
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Inderdaad Jaap het klopt wat er in de bijenbijbel staat. Mijn ervaring is dat de vliegspleet heel snel verstopt. Daarom heb mijn vliegspleet 1 mm hoger dus 6 mm en toch geen muizen gedoe in mijn kast, behalve als ik bij een kast de verklein lat ben vergeten.
Je wilt niet weten hoe het dan in de kast er dan in het voorjaar uitzien.

Je wilt niet weten hoe het dan in de kast er dan in het voorjaar uitzien.

!Hans.
-
- Imker sinds: 2015
- Bijenras(sen): Buckfast F2
- Contacteer:
Laat nu ook ik de adviezen voor roverij en voor spitsmuizen door elkaar hebben gehaald, en de ingang dmv een frontje hebben beperkt tot 3 kleine bijengaatjes. Dat kan ik dus beter weer ongedaan maken! Helaas is het maar ~5cm smalle vlieggat zonder frontje wel precies 8mm hoog -en we hebben spitsmuizen!- dus misschien maar een tweede frontje zagen dit weekend; ditmaal een verlaagd plafondje!