Goed vliegweer in November, positief of niet ???

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Goed vliegweer in November, positief of niet ???

Bericht door Jaap v.Popering »

De vliegopeningen bij mij zijn ook in de zomer niet hoger dan 7 a 8 mm maar wel iets breder dan op de foto van joselito .

Jaap v P
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Hier gaat de lat er ook uit in de lente, dan hebben ze een opening van 1,5 cm over de hele breedte.
In Duitsland heb in in de zomer ooit vlieggaten van meer dan 2 cm gezien waar de bijen binnen vlogen tot onder op de ramen :)

zoiets,
https://lehrbienenstand.files.wordpress ... ugloch.jpg
buzzer
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Contacteer:

Bericht door buzzer »

Ja Bee-Tree, ook in de zomer zaag ik er geen paar mm uit voor extra hoogte. De breedte van de openingen varieert van 14 tot 17 cm en in tijden van risico op roverij en momenteel versmal ik de opening tot een cm. of 5 met schuimrubber strookjes. :be11:
Alle begin is (bij) zonder honing.
buzzer
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Contacteer:

Bericht door buzzer »

Zelfs één bijna 30 cm breed.....
Afbeelding
Alle begin is (bij) zonder honing.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

joselito schreef:
woensdag 002.JPG
Dit is een andere manier om de muizen buiten te houden, de hoogte van de opening is 7 mm
Na opmeten met een meetlatje en niet alleen schatten, blijken de ronde ponsgaten ofwel stansgaten in mijn roosters geen 4 a 5 mm in doorsnede te zijn maar 7 a 8
zoals de hoogte van jouw brede vliegspleet ,Joselito.
Met een noniusmeter weet ik niet meer om te gaan. Vandaar de a.
Hetzelfde gaas dat de Duitse foto laat zien, heb ik óók in gebruik. De mazen zijn 9 bij 9
in het vierkant. De foto laat zien dat het vastgezet wordt met punaises. Helaas is
de kwaliteit van punaises ook niet meer die van vroeger. Het zijn nu maar slappe dingen.
De prikbordpunaises of spijkertjes met langere dikkere nagel en kop functioneren beter.
Toch is het altijd een gedoe om buigzaam kromtrekkend gaas aan te brengen.
Er is van alles op de markt; houten wiggen bijvoorbeeld. Momenteel gebruik ik ook
kunststofwiggen. Misschien kan in de vliegplank een spleet van 7 mm gezaagd worden
die precies tegenover de vliegspleet komt te staan als de vliegplank omhoog wordt
geklapt tegen de voorkant van de kast aan. Uiteraard moet je de officiële vliegspleet
dan dicht stoppen met schuimrubber wanneer je met volken op reis gaat.
Wat het vosje betreft, waar ik hoge verwachtingen van heb om het muizenbestand
te reguleren; zijn leven wordt bedreigd door 'n buurman die beweert dat het vosje
hem gister volgde. Hij heeft de dierenarts gebeld. Volgens die wijst dat gedrag op
Hondsdolheid. De buurman wil subiet 'n jager bellen. Ik heb hem nog kunnen
weerhouden met opmerkingen als ; "hij is nog te jong om in mensen een vijand te zien.
Dat hij niet schuw is, komt, doordat hij op het ruige perceel zich aan muizen zat kan eten.
En dat hij je volgt, Jan, komt, omdat er een luchtje aan je zit, namelijk dat van KIP.
Je hebt kippen waar je closed mee bent". :)
Zodra ik jagers merk, ga ik ze een hak zetten. Sorry voor de lengte. Zjef :mrgreen:
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Bee-tree zegt dat hij roosters met ronde gaten van 4 á 5 mm tegen muizen gebruikt.
Ok daar kunnen bijen door maar niet de bijen met hun poten vol met stuifmeel dat wordt afgeschraapt en blijft buiten.
Bovendien kunnen er geen dode bijen afgevoerd worden.
Sommige mensen gebruiken er zelfs stukken moerrooster voor dan weet je zeker dat er de hele winter geen stuifmeel binnenkomt.

Gebruik het 10mm bij 10mm raster 8mm bij 8mm kan ook nog of gewoon 6 á 7 mm spleet dan heb je geen problemen.
Het voordeel van een 10mm bij 10mm is dat je verder niets aan het vlieggat behoeft te veranderen dat kan gewoon verder volledig open blijven.

Ik schroef de roosters gewoon vast met een RVS parker in de Segebergerbak.

Ik zag net dat Bee-Tree z.n 4 ä 5 mm aangepast had dan kan er toch weinig dode bijen naar buiten worden gebracht en het vlieggat verstopt raken.
Overigens een volk dat zwaar besmet is met varroa verstopt het vlieggat al gauw zeker als het geen verdiepte bodem heeft zoals de meeste Segebergers

Dirk
dertiende
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Ja Dirk, ik moet het gebruik van het roestvrij stalen rooster met ponsgaten
van 7 mm goed in de gaten houden. Ik haal het tijdelijk weg tijdens
reinigingsvluchten en bij stuifmeeldracht. Zjef :b10:
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Dirk Blanken schreef: Ok daar kunnen bijen door maar niet de bijen met hun poten vol met stuifmeel dat wordt afgeschraapt en blijft buiten.
k
Heb je de foto van joselito enkele straatjes terug ook gezien . Wat zouden die gele bolletjes zijn .??
Ik heb hen voor het gemak even hier neergezel .

http://www.mellifera-netzwerk.de/assets ... mg8518.jpg
sikkie68
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Contacteer:

Bericht door sikkie68 »

Hallo allen, :be7: :be7: :be7:
Mijn Bijen ( 1volk) vlogen vandaag weer(niet veel hoor!!) en ja hoor ,( niet veel) maar wel stuifmeel, het was maar 10C, er lagen wel wat( +-10) bijen dood .. was gister niet. een enkele nog met klompjes aan. Eer gister met een zaklampie door de plexiglasplaat gekeken, de tros bevond zich in de diepte aan de voorkant van de onderste BK, er waren 7 straten bezet met bijen. Ze worden zichtbaar doordat de vleugeltjes glimmen .De tros bevond zich niet helemaal centraal, maar dat kan ik toch in de lente een beetje corrigeren?? Als ze het overleven . :cry: .. ik weet nou niet precies wanneer ik die oxaalzuur behandeling moet doen?. Iemand een VEILIGE SUGGESTIE Het lijkt wel alsof ze gewoon door gaan die dames van me . Toen de zon weg viel +- 15. 00 uur werd het direct stil op de plank een enkeling kwam nog thuis beladen. dus ik snap die paar dode ook wel.. verkleumd brrrr.
Met vrinden groeten SIKKIE, den haag :be9:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!
Marcje
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Hoi Sikkie,

Hier was het vandaag ook "druk" op de plank , eerder binnen en buiten lopen om dode bijen naar buiten te dragen, en een metertje vliegen en dan direct terug naar binnen
Ongeveer een tiental dode bijen per kast ( heb plaat onder het vlieggat gelegd zodat ik de dode bijen kon tellen )

oxaalzuur zal hier pas voor eind december of januari zijn en dit afhankelijk van de temperaturen

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
Plaats reactie