Delen van interessante nieuwe methoden.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door joselito » di 15 dec 2015, 09:44

ErikS schreef:Hoe kan het dat Aumeier tot andere resultaten komt dan de uitvinder van de roterende kasten?
Omdat het bij de uitvinder misschien wishful thinking was.

Ik heb Pia live bezig gehoord en in het Duits :)
En ze vertelde dat het niet werkte. Het maakt de mijten niets uit of de cellen al dan niet iedere dag gedraaid worden.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Samuel Murray » di 15 dec 2015, 09:58

joselito schreef:Ik heb Pia live bezig gehoord en in het Duits :) En ze vertelde dat het niet werkte. Het maakt de mijten niets uit of de cellen al dan niet iedere dag gedraaid worden.
Nou, dan zei zij iets anders dan in de 2006 onderzoek. De 2006 onderzoek concludeert "we can not confirm any effect of unnatural movements of brood combs on developing bees or reproductive Varroa-mites, respectively" en niet "we can confirm no effect of unnatural movements of brood combs on developing bees or reproductive Varroa-mites, respectively". Het was een enkele, kleine 3-jaar onderzoek waarbij ze maar één volk op voortdurend roterende ramen had, en dat volk had ze maar 1 jaar lang (niet 3).

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » di 15 dec 2015, 10:09

Samuel Murray schreef:
Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Theoretisch gesproken maakt Aumeier's methode voor mijn het meeste zin voor varroabestrijding.
Waarom?
Nee, ik sprak te snel... ik dacht dat het meer zin zou maken omdat de varroa anders vaker langs de verwonding in de larve zou komen, maar ik heb me bedacht. Ik vraag me nu af of de varroa echt zo veel in de war zou raken door het draaien dat ie niet weer zijn eetplaats terug zou kunne vinden -- de mijt is trouwens niet zo klein in vergelijking met de larve, en het zou best kunnen zijn dat de mijt gewoon op zoek kunnen gaan naar zijn eetplaats wanneer ie die niet kunt vinden.
Het idee achter het draaien is dat de volwassen mijt de wonde bijt en dat de larve van de mijt hieruit drinkt. De larve van de mijt heeft niet de kaken om zelf door het pantser/cocon heen te bijten. Als de wonde niet gevonden wordt is dat een nadeel voor de larve van de mijt. Kan me er iets bij voorstellen maar ook veel redenen bedenken waarom het anders loopt. en uiteindelijk hoeft alleen de mannelijke mijt of de eerste vrouwelijke mijt nadeel te ondergaan, rest is bijzaak......

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door joselito » di 15 dec 2015, 10:11

Samuel Murray schreef:"we can not confirm any effect of unnatural movements of brood combs on developing bees or reproductive Varroa-mites, respectively"
betekent dit niet ' we kunnen geen enkele invloed bevestigen (waarnemen) door het onnatuurlijk draaien van de broedramen zowel wat betreft de ontwikkeling van de bijen als van de mijten.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » di 15 dec 2015, 10:16

joselito schreef:
Samuel Murray schreef:"we can not confirm any effect of unnatural movements of brood combs on developing bees or reproductive Varroa-mites, respectively"
betekent dit niet ' we kunnen geen enkele invloed bevestigen (waarnemen) door het onnatuurlijk draaien van de broedramen zowel wat betreft de ontwikkeling van de bijen als van de mijten.
Denk het wel. Lees het zelf als: We kunnen geen effect vaststellen van kunstmatig bewegen van broedramen op de ontwikkelingen van bijen noch op de voortplanting van varroa mijten. Maar is een lastige zin, volgens mij zou een geboren Engelsman het niet eenduidig begrijpen.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Samuel Murray » di 15 dec 2015, 10:19

joselito schreef:
Samuel Murray schreef:"we can not confirm any effect of unnatural movements of brood combs on developing bees or reproductive Varroa-mites, respectively"
Betekent dit niet "we kunnen geen enkele invloed bevestigen (waarnemen) door het onnatuurlijk draaien van de broedramen zowel wat betreft de ontwikkeling van de bijen als van de mijten".
Min of meer, ja (ik zou "unnatural movements" wat anders vertalen, maar het gaat toch hier om draaien). Het is belangrijk dat de conclusie niet is "we can confirm that there is no effect" (we weten zeker dat het niet werkt), maar alleen "we can not confirm that there is any effect" (we weten niet of het werkt). Als Pia dan tijdens spreekuren zegt "we can confirm that there is no effect" dan moet zij over nieuwer informatie beschikt (opnieuw mijn excuses voor de kromme Nederlands).
Laatst gewijzigd door Samuel Murray op di 15 dec 2015, 10:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Samuel Murray » di 15 dec 2015, 10:27

ErikS schreef:Het idee achter het draaien is dat de volwassen mijt de wonde bijt en dat de larve van de mijt hieruit drinkt. De larve van de mijt heeft niet de kaken om zelf door het pantser/cocon heen te bijten. Als de wonde niet gevonden wordt is dat een nadeel voor de larve van de mijt.
Ik heb een iets ander verhaal gehoord, namelijk dat het de moedermijt een aantal uren nemen om door de exoskelet te bijten, en als de moedermijt de wond niet kan terugvinden, dan moet zij opnieuw een wond knagen, en daar heeft ze de reserve niet voor. Ik zal opnieuw ga googlen :-) mischien zit ik fout.

Maar het komt op hetzelfde neer: als de mijten de wond niet vinden, kunnen ze niet eten. Het is bekend dat de mijten zwaartekrag gebruiken om de wond iedere keer te vinden. Het idee van de roterende ramen is dat de mijten de wond helemaal niet zal kunnen vinden (en niet alleen maar wat moeite zullen hebben met het vinden ervan).

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door joselito » di 15 dec 2015, 10:33

Samuel Murray schreef: Het is belangrijk dat de conclusie niet is "we can confirm that there is no effect" (we weten zeker dat het niet werkt), maar alleen "we can not confirm that there is any effect" (we weten niet of het werkt). Als Pia dan tijdens spreekuren zegt "we can confirm that there is no effect" dan moet zij over nieuwer informatie beschik.
Ik wist niet daar er daar een wezenlijk verschil in betekenis was
We can't confirm any effect
we can confirm no effect.

en misschien is zij zich daar ook niet van bewust. Ik denk dat je er teveel achter zoekt.
Feit is dat ze in 2015 zei dat het niet werkt :)

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » di 15 dec 2015, 10:57

Mail is weg, fingers crossed!

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Erick » di 15 dec 2015, 11:19

joselito schreef:............Ik wist niet daar er daar een wezenlijk verschil in betekenis was
zeker zit er verschil in
joselito schreef:We can't confirm any effect
betekend: we kunnen enig effect niet bevestigen
joselito schreef:we can confirm no effect.
betekend: we kunnen bevestigen geen effect
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten