Ontbrekend onderdeel van deze honingslinger?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Dirk Blanken
Contacteer:

Re: Ontbrekend onderdeel van deze honingslinger?

Bericht door Dirk Blanken »

Is er echt niemand meer te vinden die eerder van de slingerruimte gebruik maakte?
Wie was toen de eigenaar?
Maar philipa slimme opmerking! maar het is zelfbouw en de slingeraar bepaalt het tempo.

Ik kan me niet voorstellen dat er een korf onder hing hoe krijg je die eruit en goed schoon.
Nu ken ik een beroepsimker die een slingerstraat heeft en die spuit alles schoon met de hoge druk spuit dus veel water en dan is alle was en propolis ook nog niet verdwenen.
Ik denk dat er ook wel middelen tegen schimmel gebruikt worden.
Eigenlijk doe ik met m'n radiaalslinger hetzelfde, hij kan net door de deur naar buiten, vol maken met de slang en dan een halve dag laten staan dan met de hoge druk bespuiten en na een paar uur drogen weer naar binnen.
De oude, ja nog oudere imkers hadden de gewoonte om de slinger schoon te laten likken door de bijen dom dom daar lok je roverij mee uit zeker in drachtarme perioden.

Ik denk dat het onderdeel verdwenen is meegenomen door een imker die dacht dat kan ik nog wel eens gebruiken op een zware boormachine na enige aanpassing.

Dirk.
dertiende
pflipp
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

Bericht door pflipp »

Ik ben er uit! Het is een éénraams slinger!
IMAG1646.jpg
Ongetwijfeld iemands creatief handwerk, maar wel goed handwerk. Tussen de pinnen boven en de pin-as onder kan precies één simplex-breed raampje worden geklemd. De haakjes zijn er om de draadveer van de bovenste pinnen omhoog te trekken met je vingers.

Dat zal de moeite van het schoonmaken nog gaan lonen! :D
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Zou dan in het midden van het raampje waar deze dan enkel om haar as draait de honing er ook uit geslingerd worden ??

Jaap v P
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

pflipp schreef:Ik ben er uit! Het is een éénraams slinger!
Ik heb mijn twijfels of dit gaat werken. Aan een zijde gaat het in de verkeerde richting, dus tegen de celrichting in. En zoals Jaap opmerkt, in het midden draait de honing gewoon rond zijn as, dus geen buitenwaartse kracht.
Dirk Blanken
Contacteer:

Het is een roerapparaat.

Dirk.
dertiende
pflipp
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

Bericht door pflipp »

Dirk Blanken schreef:Het is een roerapparaat.
Dan moet ik wel aardig snel roeren met een leeg raampje als slaghout, Dirk :D

Maar ik begrijp de twijfels wel hoor. Het is vast gemaakt door iemand met meer liefde voor professioneel laswerk dan voor gelijke verdeling van centrifugale krachten, en dat zette ons allen op het verkeerde been. In de praktijk moet ik nog maar zien (eerst maar eens honing!), maar ik had me er al bij neergelegd dat ik helemaal niets had, dus ik vind het toch een aardige opsteker :)

Overigens misschien wel leuk, ik googlede op 'eenraamsslinger', en dat was een 'one hit wonder' wat uitkwam bij het volgende groentje:

https://library.wur.nl/ojs/index.php/bi ... /9883/9384

Zelfde suboptimale verdeling van de krachten (nou, iets beter wel), maar een stuk eenvoudiger qua knutselwerk.
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Hoe groot is de diameter van de trommel? Hij lijkt klein voor normale ramen.

De aandrijving lijkt een ouderwetse handboor (heb zelf ook een slinger met een dergelijke "tandwielkast") is versnellend, dus zeker geen roerder.
Dirk Blanken
Contacteer:

Dus laat ik het nu op bedoeld als een roerapparaat!
Ik gebruik zelf een stucadoormixer om de koolzaadhoning te roeren en dat gaat ook niet langzaam maar wel goed.

Nu nog een roerapparaat eronder zetten en uitproberen in mei/april.

Dirk.
dertiende
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Dirk, probeer eens met de hand je stucadoormixer aan te drijven :be5: ....... gaat niet lukken. Dat zijn motoren van 2 pK en lopen iets van 500 rpm uitgaand.
Je bent een degelijke, stoere vent maar een wielrenner haalt met zijn twee benen nog niet een kwart van die energie. :lol: En de hendel is volgens mij toch echt bedoeld voor één hand.

mvg,

erik.
Dirk Blanken
Contacteer:

Pflipp heeft er nu een raampje in geklemd.
Dit zou al behoorlijk roeren.
Zoiets uit metaal met wat schoepjes er aan één poot meer naar binnen en de andere wat meer naar buien of de poten schuin aanbrengen zodat de honing niet alleen op bepaalde plekken wordt geroerd.
De constructie is stevig genoeg.

Pflipp zou het kunnen uitproberen door te roeren met het raam in gewoon water als dat gemakkelijk gaat is het zeker uit te proberen.

Maar hij zou er ook een slinger van kunnen maken door een 3 of 4 raams korf te maken maar ik zou er een roerapparaat van maken.
Bij het roeren van koolzaadhoning zeker op het laatst als het verstijft is en voor de laatste keer weer vloeibaar gemaakt moet worden dat zal kracht inspanning vergen.
Maar als je regelmatig roert moet het kunnen.

Je kan de honing ook kapot roeren dan wordt het heel zalvig en niet lekker in je mond.
Ik vind een licht gekristalliseerde honing het lekkerst.

Door te roeren krijg je volgens mij een honing met gelijksoortige kristallen die over elkaar schuiven en waardoor de honing smeerbaar blijft.
Roer je niet dan ontstaan er kleine en grotere kristallen die in elkaar pakken zodat het niet smeerbaar meer is.

Dirk.
dertiende
Plaats reactie