Hallo allemaal
Ik ontdekte de afgelopen week de originele beschrijving van de Aalster methode in de "Maandschrift voor Bijenteelt" uit 1952. De daarin beschreven methode wijkt veel af van wat ik bijvoorbeeld op Imkerpedia leest.
Ik heb even gegoogled naar beschrijvingen van de Aalster methode op NL en BE web sites, en kreeg het idee dat de woord "Aalster" voor heel veel verschillende dingen wordt gebruikt. Voor sommigen blijkt "Aalster methode" zelfs gewoon een synoniem te zijn voor "kunstzwerm maken", voor anderen betekent het gewoon "volksvermeerdering door redcellen laten trekken", enz.
Dus, mijn vraag: wat bedoelt jullie met "Aalster methode"?
Als je de Aalster methode toepast, kan je in twee á drie zinnetjies zeggen wat het inhoud? Of, als je specifiek niet de Aalster methode gebruikt, kan je in twee á drie zinnetjies zeggen wat precies het is dat je niet doet, dat de Aalster methode zou omschrijven? Of als je aan een imker uit bijvoorbeeld Amerika of Engeland in het kort moest uitleggen wat de Aalster methode is, wat zou de (korte) antwoord zijn?
Bedankt alvast.
Samuel
Wat bedoelt jij met Aalster methode?
- Samuel Murray
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Wat bedoelt jij met Aalster methode?
Samuel
In het kort de Aalster methode:
-Veger maken einde fruitdracht. Veger=oude koningin met bijen op een andere plek. (geen vlieger, zoals genoemd in Imkerpedia).
-Veger gebruiken om het hoofdvolk te versterken, middels het overhangen van broed of afvliegen.
-Hoofdvolk en veger beide inwinteren.
-Hoofdvolk en veger verenigen in het voorjaar. (Dit verenigen gebeurd pas als beide volken flink broed hebben).
Opm. Een vlieger maakt je als tijdens een dracht het volk in zwermstemming raakt.
Zie ook: Imkerpedia methode van der Palen.
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... ree#p59813
ad staals
In het kort de Aalster methode:
-Veger maken einde fruitdracht. Veger=oude koningin met bijen op een andere plek. (geen vlieger, zoals genoemd in Imkerpedia).
-Veger gebruiken om het hoofdvolk te versterken, middels het overhangen van broed of afvliegen.
-Hoofdvolk en veger beide inwinteren.
-Hoofdvolk en veger verenigen in het voorjaar. (Dit verenigen gebeurd pas als beide volken flink broed hebben).
Opm. Een vlieger maakt je als tijdens een dracht het volk in zwermstemming raakt.
Zie ook: Imkerpedia methode van der Palen.
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... ree#p59813
ad staals