Oxaalzuur gebruiken

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door johan »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
dat wordt dus extra hard opletten volgende zomer. dan worden alle koninginnen in arrest gezet gedurende 16 dagen zodat ik de kolonies in hun broedvrije toestand kan behandelen.
Dag Johan,

hoe heb je ze op arrest gezet?
ik gebruik chinese kooitjes. is een kooitje gemaakt van een soort van tandenstokers waar de werksters door kunnen maar de koninginnen niet. heeft als afmeting 7 x 5 x 2 cm ofzo.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

1 enkele behandeling is sowieso te weinig is ook mijn ervaring.
zou ook herbesmetting kunnen zijn door vervliegen van bijen?
Johan,

in principe is een totale broedafname het meeste radicale wat je kunt doen. Toch? Wat wil jij dan nog meer doen?

Ok ik ken die Chinese kooitjes niet. Ik wil dit jaar een aantal methodes toepassen, waaronder ook op arrest. Naar het schijnt worden er toch K. afgestoken nadat ze op arrest hebben gezeten en dat zou prima kunnen. Want ik heb dat ook gehad met mijn KI K. die even op arrest stond. Dus ik twijfel.

ps vind je klimaatbijdrage erg tof. Deze vraagt om reactie.
JP
Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Dirk C »

zou ook herbesmetting kunnen zijn door vervliegen van bijen?
Vooral darren vliegen lustig van kast naar kast. Prima taxi voor mijten :think: .
Naar het schijnt worden er toch K. afgestoken nadat ze op arrest hebben gezeten en dat zou prima kunnen. Want ik heb dat ook gehad met mijn KI K. die even op arrest stond. Dus ik twijfel.
Ik wissel tegenwoordig de koninginnen om en dan is het probleem van afsteken minimaal.
Gewoon even die koninginnen van kolonie wisselen. Koningin A in volk B en koningin B in volk A dan wordt deze wel aanvaard.

Groeten,
Dirk
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Gewoon even die koninginnen van kolonie wisselen. Koningin A in volk B en koningin B in volk A dan wordt deze wel aanvaard.
Dat is helemaal gek. Ik zou dan juist meer afstoting verwachten.

gr.
JP
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door johan »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Gewoon even die koninginnen van kolonie wisselen. Koningin A in volk B en koningin B in volk A dan wordt deze wel aanvaard.
Dat is helemaal gek. Ik zou dan juist meer afstoting verwachten.

gr.
je moet ze natuurlijk wel op een manier invoeren zodat de kans op aanvaarding maximaal is. Ik ken een imker die een heel aantal volken moerloos maakt voor de koninginnenkweek. de koninginnen worden allemaal in 1 moerloos volk ingehangen in afzonderlijke kooitjes. na de kweek worden ze gewoon terug ingevoerd in een willekeurig volk. lukt blijkbaar perfect als je enkele basisregels in acht neemt. kijk ook eens op http://www.konvib.be/artikels-artikels/ ... oeren.html en kijk bij invoeren koningin deel 1 en 2.
ikzelf heb mijn koninginnen gewisseld na de 16 dagen arrest door de oude weg te nemen en vervolgens de ewk met een krantje bovenop het moerloze volk te verenigen. heb 1 volk gehad waar ze een dop getrokken hadden en die ik niet had gezien (op 12 volken). die koningin hebben ze gewisseld. bij alle anderen is dit perfect verlopen.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Dirk Blanken »

Koninginnen invoeren±

Broeder Adam zei dat je koninginnen pas probleemloos kon in voeren als ze 6 tot 8 weken aan de leg waren geweest.
Dus oude koninginnen herinvoeren is geen probleem.

Daarbij zijn toch wat kanttekeningen.

Er kan een andere koningin in lopen, tijdens de moerloosheid wordt elke koningin geaccepteerd ook die zich vergist in de kast.
Men adviseer niet voor niets om een moerrooster te plaatsen op de bodem van het volk waarin de doppen worden opgetrokken.
Als men een verdiepte bodem heeft kan daar zich ook een volkje met koningin vormen

Als het mis gaat heeft het vaak te maken met een stille moerswisseling met een 2e moer die er al rondliep en dat gebeurd vaak bij buckfast.

Dirk.
dertiende
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Tieme »

Koninginnen die lang opgesloten hebben gezeten worden soms afgestoken. Daar is iets op gevonden. Het zogenaamde Scalvini kooitje. Dit is een kooitje (lijkt een beetje op de Nicot set) waar de koningin in wordt opgesloten. Ze blijft leggen maar omdat de cellen ondiep zijn ruimen de bijen die weer op. De moer blijft wel in top conditie.

Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd, maar ga dit komende zomer doen als ik de varroamijten ga vangen voor de VSH test.

Ik heb er goede verhalen over gehoord.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door A.A. Staals »

Tieme schreef:Koninginnen die lang opgesloten hebben gezeten worden soms afgestoken. Daar is iets op gevonden. Het zogenaamde Scalvini kooitje. Dit is een kooitje (lijkt een beetje op de Nicot set) waar de koningin in wordt opgesloten. Ze blijft leggen maar omdat de cellen ondiep zijn ruimen de bijen die weer op. De moer blijft wel in top conditie.

Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd, maar ga dit komende zomer doen als ik de varroamijten ga vangen voor de VSH test.

Ik heb er goede verhalen over gehoord.
Scalvini kooitje
https://buckfastimker.files.wordpress.c ... ethode.pdf

ad staals
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Dirk Blanken »

Tieme schreef:Koninginnen die lang opgesloten hebben gezeten worden soms afgestoken. Daar is iets op gevonden. Het zogenaamde Scalvini kooitje. Dit is een kooitje (lijkt een beetje op de Nicot set) waar de koningin in wordt opgesloten. Ze blijft leggen maar omdat de cellen ondiep zijn ruimen de bijen die weer op. De moer blijft wel in top conditie.

Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd, maar ga dit komende zomer doen als ik de varroamijten ga vangen voor de VSH test.

Ik heb er goede verhalen over gehoord.
Waarom moeten die oude koninginnen opgesloten worden, je kan ze toch ook gewoon in een 3 of 6 ramer doorlaten gaan op een paar ramen!

Dirk
dertiende
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door joselito »

Dirk Blanken schreef:Waarom moeten die oude koninginnen opgesloten worden, je kan ze toch ook gewoon in een 3 of 6 ramer doorlaten gaan op een paar ramen!
Dat is mijn gedacht ook. Eventueel kun je het combineren met koninginnenkweek.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten