Zwermlokkorf in riet

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
martin b
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

Zwermlokkorf in riet

Bericht door martin b »

Hier de zwermlokkorf van riet, bedoelt om onderdak te bieden voor een zwerm die geen tehuis meer heeft.
IMG_0735.JPG
Deze methode die ik hier toegepast heb, was weer om iets uit te proberen, staaldraad 3mm dik rond gemaakt en aan elkaar gelast.
Zowel voor binnen als buiten, zit een ring, dus het riet wordt opgesloten door het draad. Hier is ook niet met rotan gevlochten maar met dun ijzerdraad, de 2 ringen aan elkaar vastgemaakt. de bodem is gewoon vlak gevlochten, tussen 2 draaden.
IMG_0737.JPG
De toplatten zijn voor nood aan elkaar gemaakt met 2 dwarslatjes, de spijpertjes zijn niet helemaal er in geslagen, zodat het geheel makkelijk uit elkaar gehaald worden,. Als er een zwerm na een paar dagen al een begin gemaakt heeft met bouwen, dan kan men de latjes, los maken en in een normaal raampje hangen en met 2 klemmertjes vast zetten. Als je hem in een andere kast will doen.
IMG_0738.JPG
Met 1 extra latte palet, als je er een uitgehaald heb met zwerm dan kun je gelijk er een nieuwe in doen.
Op de latjes zitten 3 hoeks latjes die t.z.t. in gesmeerd worden met was.En in het midden een stukje oude raad.

Het riete dak is leuk maar kost een hoop tijd, en het vlechten zo tussen draad gaat goed, en kan veder toegepast worden in de toekomst.
met een groet van martin
buzzer
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Contacteer:

Re: Zwermlokkorf in riet

Bericht door buzzer »

Van zo'n mooie korf krijgen ze zwermneiging!!!! :dance: :dance:
Alle begin is (bij) zonder honing.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

De korf is veel te groot voor een beginnend volk maar bijenvolken schijnen via hun speurders de ruimte kunnen meten al heb ik ook wel eens bijen gehad in een vogelnestkastje dan was er weinig keuze denk ik.
Ik begrijp dat je het ronde bij bijenvolken vind passen maar als je zoiets vierkant maakt op het formaat van het simplexraam en bovendien afneembaar in etages door zowel aan de bovenkant en onderkant een houten frame te hebben dan zou je er gewoon mee kunnen imkeren.

Dirk.
dertiende
martin b
Contacteer:

Bericht door martin b »

Dirk de inhoud van de korf is ongeveer 40 Liter, wat de gevraagde inhoud is van een nieuwe woning voor een zwerm.
Uit onderzoek is toch gebleken dat de speurbijen de inhoud meten en ze een voorkeer hebben van 40 Liter .
Natuurlijk ken men ook gewoon een lege kast nemen, is eenvoudige. Maar dit was op de eerste plaats een Studie object,
kijken hoe deze techniek werkt, en of dit verder in de toekomst toe te passen is, op welke manier dan ook.

Deze komt bij mij, bij bijenstal 2 te staan,hier laat ik altijd verschilende volken zwermen, hier kan ook gewoon een kast staan, dus deze is een beetje overtrokken. Maar stel je zet hem bij mensen in de buurt bij jou, in de tuin, dan spreek deze korf toch meer tot de verbeelding van de mensen dan een gewone houte kast , het oog wil ook wat.

-- bovendien afneembaar in etages door zowel aan de bovenkant en onderkant een houten frame te hebben-- kijk even bij duhoka-spaarkast in riet, daar pas ik dat toe.

Maar op speciaal verzoek van jou (dank je voor deze nieuwe uitdaging) zal ik hem ook nog in het 4 kant maken, formaat simplex, heb hem al getekend in mij nog te maken modelen Schrift, met zadeldak.En met de deze techniek, met afneembare bodem en dak .(kan nog wel een tijdje duren voordat ik hem maken kan, Tijd is bij mij schaars, deze modelen die in een korte tijd op het Forum gezet zijn, zijn in de afgelopen jaar gemaakt, in de spaarzame ontspannende uurtjes die ik er aan kan besteden. Ik klaag niet, het is gewoon een feit dat 1 dag maar 24 uur heeft en geen 48 of 72)
met een groet van martin
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

prachtig ontwerp!

stel: je zou je toplatten ook zo uitvoeren en een puntdak.
en dan een doorzichtige halve bol onder de toplatten.......... bolle kant uiteraard omlaag en soort ingang in het midden voorzien.

http://www.beekwilder.com/nl/bol-acr-half-3-40cm

grtz,

erik.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Op elke bijenstand zou zo'n rietenkast op simplex formaat een juweeltje zijn vooral als er ook nog mee te imkeren is!
Dus tussen elke etage een houten rand, vier bakken hoog.
Misschien ben ik te praktisch maar ik kan mijn bijen niet laten zwermen dat wordt niet gepikt OK een enkele keer misschien wel maar ik wil controle houden.
Martin ik hou je in de gaten.

Dirk.
dertiende
martin b
Contacteer:

Bericht door martin b »

Erik, ook weer een goede Idee, wordt opgeslagen in de ideén map, wie weet wanneer ik er nog tijd voor krijgt.
Dirk, komt goed, kan maar bij 1 stand de volken laten zwermen, bij 2 andere standen is het beter van niet, hoewel er maar een enkeling te kennen heeft gegeven er problemen er mee te hebben.
met een groet van martin
ErikS
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Hello Martin, Graag gedaan. Wordt humor, ga jij mijn map met "plannen waar ik de tijd niet voor heb" uitvoeren. ;-) Jammer dat we een eind uit elkaar wonen.

Heb je interesse in een alternatieve manier om een bijenkast op te bouwen?

grtz,

erik.
martin b
Contacteer:

Bericht door martin b »

Natuurlijk Erik, ben altijd in voor nieuwe dingen, vooral als het met bijen te maken heeft. Laat Maar horen.
met een groet van martin
ErikS
Contacteer:

Bericht door ErikS »

ok is een technische tekening en een uitleg. Mag ik je mailadres om die te sturen?

grtz,

erik.
Plaats reactie