Dirk Blanken schreef:Gewalste of geperste kunstraat is hetzelfde, daar tegenover staat gegoten kunstraat, dat is veel brosser en dus moet je er voorzichtiger mee zijn.
[ ongeveer 20 minuten bij kamertemperatuur= ongeveer 20 C het pak neerleggen
en met heel plat lang breed mes of plamuurmes raat voor raat losmaken]
Onhandige[ Dirk bedoelt, gejaagde, gehaaste, nerveuze, enz.] imkers prefereren
dus gewalst en nemen de golvingen in de raat voor lief.
Ik hou van strakke raten ook als ze tijdens de winter op kamertemperatuur ingesmolten zijn.
De raten zijn dan veel makkelijk uit te nemen dan neem je de breedste raat van boven en is er geen weerstand van beneden door een verdikking onderin.
Ik bestel de gegoten kunstraat bij een Duits bedrijf [ik bij een Nederlands dat ze importeert
(voor zo ver ik weet)uit Frankrijk]. maar heb de indruk dat de kwaliteit tussen gewalst en gegoten inzit[ net als de Franse waardoor ze zelfs bij lagere temperatuur dan 20 C
in de bewaarplaats niet zo breekbaar zijn], het is in ieder geval niet zo bros
als wanneer je het zelf zou gieten met een thuisapparaat om kunstraat te maken.
Dirk.
Dirk, ik heb de vrijheid genomen om m'n reacties tussen haken in jouw
bijdrage te plaatsen om woorden uit te sparen.
Weet jij soms waardoor onze gegoten raten minder breekbaar zijn ? Zou er soms wat
parafine in zitten, wat ook van de gewalste raten beweerd wordt ?
Het kan in ieder geval niet veel zijn. Ik ben er heel tevreden over. Maar ik weet
niet of er residuen in zitten van bestrijdingsmiddelen van imkers en landbouwers.
In Duitsland is kunstraat te krijgen met een certificaat waarop staat : Niet belast
met bestrijdingsmiddelen.
In Frankrijk heet "Gegoten was" Cire coulée. Cire is: was. Coulée (met 2 e's) is:gegoten.
(denk bij 't woord gegoten aan gietijzer, dat als een gloeiende lavastroom
tot vormen wordt gegoten, zoals vloeibare was van 45 à 80 graden C tot raatvormen
wordt gegoten. Zjef