Wel of niet? En wanneer

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
teuntjhe
Berichten: 21
Lid geworden op: di 25 aug 2015, 18:39
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Wel of niet? En wanneer

Bericht door teuntjhe » vr 29 jan 2016, 14:40

Goedemiddag mensen,

Ik heb een vraag over het volgende; komend voorjaar wil ik reizen naar de wilg (Is maar 20 minuutjes rijden) en nou vraag ik me af wanneer zou ik dan moeten gaan? Want wanneer zal de wilg gaan bloeien? (Midden Nederland) Dus of het de moeite waard is, want ik wil in april ook nog naar het fruit. Er staan de volgende griendvelden:
- Zwarte Driebast
- Belgisch Rood
- Amerikaantje
Ik heb al gezocht ernaar, maar ik kon er niks voor vinden, alleen de 'raszuivere wilgen'. :?:

Groet,
teuntjhe
Met vriendelijke groet,
teuntjhe

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Wel of niet? En wanneer

Bericht door JackC » vr 29 jan 2016, 16:19

Volgens mij kun je dat het beste zelf bepalen door twee zaken goed in de gaten te houden. ten eerste de knoppen in de wilgen en ten tweede de weersvoorspellingen: valt de bloei samen met goed vliegweer, dan kan het de moeite waard zijn. Hier in het zuiden staan al verschillende wilgenkatjes bijna op springen, maar voor de komende 2 weken is heel matig weer voorspeld.
Een goede wilgendracht kan er voor zorgen dat de volken voor het fruit goed op sterkte zijn; de laatste 2 jaar heb ik dat hier echter niet meegemaakt.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wel of niet? En wanneer

Bericht door joselito » vr 29 jan 2016, 16:42

JackC schreef: Een goede wilgendracht kan er voor zorgen dat de volken voor het fruit goed op sterkte zijn
De bijen op het fruit zijn nog altijd winterbijen, zeker gedurende de kersen. Daar zal geen enkele wilgendracht iets aan veranderen.
Voor de appeldracht kan het misschien een verschil maken.
Wilgen en dan vooral de boswilgen leveren een overdaad aan stuifmeel en zijn uitstekend om het jaar te starten. Het stimuleert de koningin tot leggen en de eerste generatie zomerbijen zal er wel bij varen. Hoe korterbij de bomen staan des te beter. Sommige jaren halen ze ook wilgenhoning. Die kon in mijn geval niet geoogst worden omdat ik er nog geen honingzolders op had staan :).
Maar sommige kasten hadden geen buitenste ramen (nog niet) en dus hadden ze de ruimte uitgebouwd en vol gedragen. Daardoor weet ik dat de honing heel licht van kleur is, weinig smaak heeft en snel kristalliseert.

Er zijn ook wilgen die waardeloos zijn voor de bijen omdat ze te laat bloeien en te weinig opleveren. Met de schietwilgen weet ik niet hoe het daarmee staat. Als ze ook nog eens geoogst worden voor de tenen weet ik niet of er veel katjes gaan zijn omdat er geen katjes staan op eenjarig hout, dacht ik

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wel of niet? En wanneer

Bericht door Dirk Blanken » vr 29 jan 2016, 19:24

joselito schreef:
JackC schreef: Een goede wilgendracht kan er voor zorgen dat de volken voor het fruit goed op sterkte zijn
De bijen op het fruit zijn nog altijd winterbijen, zeker gedurende de kersen. Daar zal geen enkele wilgendracht iets aan veranderen.
Voor de appeldracht kan het misschien een verschil maken.
Maar sommige kasten hadden geen buitenste ramen (nog niet) en dus hadden ze de ruimte uitgebouwd en vol gedragen. Daardoor weet ik dat de honing heel licht van kleur is, weinig smaak heeft en snel kristalliseert.

Er zijn ook wilgen die waardeloos zijn voor de bijen omdat ze te laat bloeien en te weinig opleveren. Met de schietwilgen weet ik niet hoe het daarmee staat. Als ze ook nog eens geoogst worden voor de tenen weet ik niet of er veel katjes gaan zijn omdat er geen katjes staan op eenjarig hout, dacht ik
De volken beginnen begin maart echt te broeden en de meeste oude winterbijen zijn ongeveer 1 april naar de eeuwige jachtvelden.
Je zou kunnen zeggen dat omstreeks 1 april een goed volk ongeveer net zo groot is als het uitwinterde met de helft nog oude bijen en de helft jonge bijen waarvan er al een aantal vliegbij zijn.

Dit is een kwetsbare periode.
Dat heeft te maken met de gezondheid en de grote van het volk.
Een gezond sterk volk kan tegen tegenvallend weer omdat het massaal stuifmeel kan halen op de spaarzame dagen dat het beschikbaar is.
Een kwakkelend klein volk kan dat vaak niet omdat het in verhouding te veel broed heeft en daar moeten veel bijen voor thuis blijven.

Kleinere reserve volkjes inwinteren is prima om koninginnen te kunnen wisselen maar na de voorjaarsinspectie kan je ze onderling verenigen of een gezond zwakker volk er mee versterken.

Tijdens de kers zijn er al veel jonge vliegbijen en zeker op de appel.
Het weer bepaald de opbrengsten wat betreft stuifmeel en ev. honing.

Ook eenjarige twijgen van wilgen vormen katjes maar vaak de uiteinden niet.
Wilgen ook late zijn een goede stuifmeel/honingbron.

Zijramen open laten om de schimmel in de winter te voorkomen wreekt zich altijd beter is om kantramen in te zetten die je met een stuk hardboard heb afgetimmerd

Hier in het hoge Noorden zijn de katjes nog zilver.

Dirk
dertiende

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wel of niet? En wanneer

Bericht door joselito » vr 29 jan 2016, 20:15

Dirk Blanken schreef: De volken beginnen begin maart echt te broeden en de meeste oude winterbijen zijn ongeveer 1 april naar de eeuwige jachtvelden.
Dirk, ik heb de tijden nog meegemaakt dat de bijen Nosema hadden. We moesten toen Fumidil geven ( zonder veel resultaat). Het resultaat was dat de oude bijen te vroeg stierven. In het begin van april zat de kast nog vol. Ergens tweede, derde week van april op het fruit halveerde je volk dan plots en had het volk weken nodig om terug op krachten te komen.
De oude bijen leven tot het einde van april als ze gezond zijn.

teuntjhe
Berichten: 21
Lid geworden op: di 25 aug 2015, 18:39
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Wel of niet? En wanneer

Bericht door teuntjhe » vr 29 jan 2016, 20:23

Maar is het dan nog de moeite waard om bij late soorten wilg te gaan staan voordat je naar het fruit gaat?

Groet,
teuntjhe
Met vriendelijke groet,
teuntjhe

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wel of niet? En wanneer

Bericht door Hans van der Post. » vr 29 jan 2016, 20:58

Het is maar net welke soorten wilgen er staan. Hier in de downloads boven in het scherm staat een wilgensleutel de is afkomstig uit België.
In normale jaren bloeien daar de wilgensoorten eerder dan in midden NL.
!Hans.

teuntjhe
Berichten: 21
Lid geworden op: di 25 aug 2015, 18:39
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Wel of niet? En wanneer

Bericht door teuntjhe » vr 29 jan 2016, 22:18

Ja, maar in dat bestand staan alleen de fysieke kenmerken van de wilgensoorten, waardoor ik de bloeitijd nog steeds niet kan inschatten.

Groet,
teuntjhe
Met vriendelijke groet,
teuntjhe

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Wel of niet? En wanneer

Bericht door FerryB » vr 29 jan 2016, 22:43

Wij staan (mijn zoon en ik) elk jaar in het wilgenbos in de Flevopolder.
Daar staan alle soorten wilgen en ook heel veel de bloeitijd is de laatste drie jaar van begin maart tot eind april wij staan daar elk met 2 volken en de honing wordt eigenlijk altijd pas aan het eind van de totale bloeiperiode gehaald.k had vorig jaar van 2 kasten 60 kg wilgenhoning. Wilgenhoning heeft een hele zachte smaak en als je goed blijft roeren dan wordt het een hele mooie cremehoning waar mijn klanten helemaal gek op zijn. Ik vraag €7 voor een pot wilgenhoning en het vliegt de deur uit. Ik heb mensen erbij die gelijk 10 potten kopen en al 6 maanden van te voren bestellen. Ik persoonlijk vind het de lekkerste honing die ik ooit geproefd heb.Ik weet niet of er verschil is in wilgenhoning maar er zijn ook mensen die speciaal Wilgenhoning uit Flevoland willen hebben. Uiteraard zijn er ook zat jaren dat er helemaal geen wilgenhoning is. Iki heb imkers gesproken die al meer dan 20 jaar bijenhouden en nog nooit Wilgenhoning hebben geslingerd.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wel of niet? En wanneer

Bericht door semar » ma 01 feb 2016, 15:13

de wilgen die hier in de stad flink kunnen opleveren zijn met name de schiet/kraak/leurierwilg wilg
(10 á 15 meterhoog)heeft vaan een cyprus siluet. bloeit hier het laaste.
de honing komt hier altijd vermengt met de esdoorn die iets later begingt.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten