Ha Dirk,
Ik zie het zelfde beeld in mijn BF-volken in het voorjaar. De aanwezigheid van broed heeft wel de grootste invloed op de opname van voedsel. In september en oktober controleer ik mijn volken ook niet meer van binnen en zal er sprake zijn van broed en dus ook voedselopname.
De late dracht of het ontbreken daarvan (en het weer) speelt natuurlijk ook een belangrijke rol.
Maar ook in bastaardvolken is het voergebruik sterk verschillend. Afgelopen winter (januari) zijn 6 lesvolken, die begin oktober 20 kg wintervoer bleken te hebben opgeslagen (gemeten via unster) nogmaals gewogen. Ze hadden inmiddels ongeveer 7 tot 13 kg voer verbruikt.
Binnenkort worden ze weer gewogen en begin maart weer.
Conclusie: het voergebruik per volk fluctueert enorm zowel in BF- als in bastaardvolken.
Om veilig de winter door te komen, moet je de hoeveelheid voer af stemmen op de grootste eters

.
Ongezonde volken vreten zich helemaal snel door de voorraden heen, ze vertonen zoals Dirk ook opmerkt een soort compensatiegedrag. Extra broeden om de populatie op peil te houden. Soms lukt dat (zwakke voorjaarsvolken), soms niet (helaas wintersterfte).