Kasten kopen uit Engeland
- Samuel Murray
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
- Contacteer:
Kasten kopen uit Engeland
Hallo allemaal
Ik begon mijn imkerhobby 3 jaar geleden met zelfgemaakte van voornamelijk vurenhout (vloerdelenhout) en ruwe steigerhout, en het is tijd om mijn kasten te vervangen... maar dan weer op een budget.
Mijn opties zijn op dit moment (per HK):
Zélf maken: EUR 6 (douglasspar)
Zélf maken: EUR 9 (eikenhout)
Kopen in Engeland: EUR 16 (red cedar), verzendkosten ingesloten
Kopen in NL: EUR 22 (Segeberger)
Kopen in NL: EUR 32 (fijnspar/vuren)
Kopen in NL: EUR 50 (red cedar)
Mijn zelfgemaakte kasten zijn niet van de beste kwaliteit, dus overweeg ik het om de Engelse kasten te kopen. Ze zijn van hetzelfde raammaat als de Nederlandse, maar dan wel 12-raams, dus zal ik de bodems en daken zelf moet maken.
Ik weet niet of de forumregels het toestaan om niet-NL imkershops bij namen te noemen, maar denk aan "man+meer". Heb enige van jullie ervaring met kasten kopen uit Engeland? Het gaat hier om bouwpakketten. Hoe is het gekomen/uitgekomen?
Bedankt alvast.
Samuel
Ik begon mijn imkerhobby 3 jaar geleden met zelfgemaakte van voornamelijk vurenhout (vloerdelenhout) en ruwe steigerhout, en het is tijd om mijn kasten te vervangen... maar dan weer op een budget.
Mijn opties zijn op dit moment (per HK):
Zélf maken: EUR 6 (douglasspar)
Zélf maken: EUR 9 (eikenhout)
Kopen in Engeland: EUR 16 (red cedar), verzendkosten ingesloten
Kopen in NL: EUR 22 (Segeberger)
Kopen in NL: EUR 32 (fijnspar/vuren)
Kopen in NL: EUR 50 (red cedar)
Mijn zelfgemaakte kasten zijn niet van de beste kwaliteit, dus overweeg ik het om de Engelse kasten te kopen. Ze zijn van hetzelfde raammaat als de Nederlandse, maar dan wel 12-raams, dus zal ik de bodems en daken zelf moet maken.
Ik weet niet of de forumregels het toestaan om niet-NL imkershops bij namen te noemen, maar denk aan "man+meer". Heb enige van jullie ervaring met kasten kopen uit Engeland? Het gaat hier om bouwpakketten. Hoe is het gekomen/uitgekomen?
Bedankt alvast.
Samuel
-
- Imker sinds: 2004
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast.
- Contacteer:
Re: Kasten kopen uit Engeland
Hallo Samuel,
Geen enkele ervaring mee. Ik heb wel contact met een imker in Ierland die én je mogelijk kan adviseren én zelf een heel eenvoudige en goedkope manier van bakken bouwen heeft uitgedokterd.
grtz
erik.
Geen enkele ervaring mee. Ik heb wel contact met een imker in Ierland die én je mogelijk kan adviseren én zelf een heel eenvoudige en goedkope manier van bakken bouwen heeft uitgedokterd.
grtz
erik.
- Samuel Murray
- Contacteer:
Heb je daar toevallig een linkje van?ErikS schreef:Ik heb wel contact met een imker in Ierland die én je mogelijk kan adviseren én zelf een heel eenvoudige en goedkope manier van bakken bouwen heeft uitgedokterd.
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Hi Samuel,
Buzzer maakte afgelopen zomer mooie honingkamers en broedbakken die niet duur waren. Mooi hout en mooi van maat. Stuur hem eens een PB.
Groeten,
Tieme
Buzzer maakte afgelopen zomer mooie honingkamers en broedbakken die niet duur waren. Mooi hout en mooi van maat. Stuur hem eens een PB.
Groeten,
Tieme
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Dat bijenkasten in Engeland en Ierland beterkoop zijn dan hier zou me toch wel verbazen. Vroeger kwam ik daar veel en alles was er stinkend duur.Samuel Murray schreef: Kopen in Engeland: EUR 16 (red cedar), verzendkosten ingesloten
Bekijk het hier zelf maar, meer dan 500€ voor een volledige kast.
- Samuel Murray
- Contacteer:
Klopt, over het algemeen is het duurder, maar ze hebben soms aanbiedingen, en bouwpakketten zijn goedkoper dan inelkaargezetten kasten, en ze maken ook nog onderscheid tussen "beste kwaliteit" (noest-vrij) en "tweede kwaliteit". Kijk es hier.joselito schreef:Dat bijenkasten in Engeland en Ierland beterkoop zijn dan hier zou me toch wel verbazen. Vroeger kwam ik daar veel en alles was er stinkend duur.
-
- Contacteer:
zijn mailadres zet ik liever niet op het forum maar een pb is snel gemaaktErikS schreef:Hallo Samuel,
grtz
erik.

https://www.youtube.com/watch?v=4Sgk0zCIEes . Maar 4 planken!
grtz,
erik.
- Samuel Murray
- Contacteer:
Bedankt, het is de Rose-kast. Het zijn wel 4 planken, maar twee van de planken moet 44+ mm dik zijn en op profiel worden gezaagd.ErikS schreef:https://www.youtube.com/watch?v=4Sgk0zCIEes . Maar 4 planken!
Ik heb een jaar of twee geleden bij een hobbyhoutzaak gevraagd naar de mogelijkheid om dit exacte profiel te laten zagen, maar het was gewoon te duur (mede-omdat hout van 44+ mm in NL niet zo goedkoop is als in Ierland/VK). De kasten zijn stabiel omdat de voor/achterkanten zo dik zijn.
Je kunt een bouwpakket met dit profiel kopen in de VK voor eur 18 per bak (plus verzendkosten). De raammaten zijn afwijkend -- Simplex behalve dat de ramen 18 cm hoog is.
Ik kan hout van 44 mm nergens vinden, maar 50-52 mm dik hout is wel voorradig. Bijvoorbeeld eur 16 voor een eiken balk fijnbezaagd 50x150x2500mm (da's twee en een half spaarkast bakken, zonder zijkanten). De zijkanten zijn van triplex. Dus voor de hout betaalt je rond eur 10 per bak, maar dan moet de kosten van het zagen van de profiel nog bijkomen.
22 mm hout is ook verkrijgbaar, dus 2 x 22 = 44, maar het gaat veel lijm gebruiken.
-
- Contacteer:
Klopt maar je kunt de kopkanten ook uit 2 delen samenstellen. Wel wat meer werk. Met een tafelzaag en wat handigheid gaat het vrij vlot, zo heb ik ook mijn zelfbouwkasten gemaakt.
Enige betaalbare alternatief in Nederland in dik hout is de steigerplank maar dat hout trekt in het algemeen als een gek.
grtz,
erik.
Enige betaalbare alternatief in Nederland in dik hout is de steigerplank maar dat hout trekt in het algemeen als een gek.
grtz,
erik.
- Samuel Murray
- Contacteer:
Klopt. De meeste van mijn zelfgemaakte kasten hebben steigerhout bij de oren, maar de kasten zijn na twee jaar niet meer te gebruiken.ErikS schreef:Enige betaalbare alternatief in Nederland in dik hout is de steigerplank, maar dat hout trekt in het algemeen als een gek.