Koningin ligt dood in januari

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Koningin ligt dood in januari

Bericht door Primus »

Marc,

ik heb de video bekeken en volgens mij is daar niks onrustbarend op te zien, ik denk dat het gewoon bijen zijn die zich opnieuw oriënteren omdat ze eventjes binnen hebben moeten blijven. Goeie raad van mij is er af blijven zolang het geen beter weer is je kan er toch niks aan veranderen.

MVG CP
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Vreemd geval.
Misschien liep er een jonge niet aangepaarde koningin in en is de koningin van het 2e volkje nu ook kassiweilen.
Maar eigenlijk moeten ze dan niet onrustig zijn.

Als er nu geen broed in zit dan kan er nog steeds een jonge niet aangepaarde koningin in zitten maar die is wat moeilijk te vinden.
Je zou ze kunnen zeven met een moerrooster in het uiterste geval dan blijft de ev. moer over.

Als er wel broed in zit en redcelletjes zou je denken dat er geen koningin inzit maar 100 % is dat niet zeker misschien willen ze dan wisselen.
Allemaal zeer onzeker.
Zeven is de beste oplossing dan weet je het zeker.

Ik had ook zo'n geval, een rennend(door het plastic goed te zien) vrij groot volk en daarop heb ik een volkje van 6 ramen op gezet en ze bleven nog twee weken onrustig alleen in het midden zat een rustig gedeelte maar nu zitten ze allemaal bovenin van links naar rechts en zijn rustig
Dat is het eerste volk wat ik straks in maart open maak.
Ben benieuwd, waarschijnlijk is de vereniging gewoon gelukt.

Wat ik vroeger wel deed was bij twijfel even een dreun tegen de kast geven, normaal is dat de bijen dan even opbruisen maar na 20 seconden weer stil zijn.
Als ze moerloos zijn duurt het veel langer voordat ze stoppen met het geloei.

Dirk
dertiende
Marcje
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Hoi iedereen,

Bedankt voor de raadgevingen, het meedenken en zoeken naar een oplossing :D

Vandaag eens gekeken doorheen de plexy dekplanken en bij deze kast rennen de bijen doorheen de kast ....
De temperatuur is ondertussen wel wat gezakt van 24°C naar 20°C en ook het geronk is ondertussen afgenomen , opmerkelijk is dat ze niet buiten kwamen vandaag, wat bij de andere volken wel het geval was

Ook even terloops naar de andere kasten gekeken waaronder enkele goed vlogen en waar eentje zonder eten zat ( direct voorzien van suikerdeeg ) , de ene kast heeft nog veel voer en bij een andere kasten is er niks meer, al zijn ze allen op dezelfde manier ingewinterd

Mooie hobby, maar verdikke vrij complex en zenuwslopend voor iemand met weinig geduld , maar zal wel goedkomen zeker :lol:

Morgen misschien eens kijken in de kast zelf als de temperatuur het toelaat, en anders zal het wachten worden tot betere temperaturen, want als ik het goed begrijp is er momenteel toch niks aan te doen

groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
semar
Imker sinds: 1975
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Marcje schreef:Hoi iedereen,
Mooie hobby, maar verdikke vrij complex en zenuwslopend voor iemand met weinig geduld , maar zal wel goedkomen zeker :lol:
Marc
dat komt vanzelf, als je leert dat je in somige gevalen gewoon zult moeten afwachten.
:wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Marcje
Imker sinds: 2015
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Heb getwijfeld, en getwijfeld, maar uiteindelijk niks ondernomen

Ga gewoon beter weer afwachten om de kast te openen, want kan toch weinig ondernemen besef ik nu pas

Het blijft voor mij wel raar dat de temperatuur op de dekplank ronde 22°C zit ???? , maar ga toch wachten tot ergens in maart om eens te kijken

Nogmaals bedankt iedereen en een update volgt :wink:

Groetjes,

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
Plaats reactie