Waar vliegen de bijen op anno 2016

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door JackC » di 16 feb 2016, 09:14

citaat: Ik ben het daar mee eens. Maar wat is dat dan? Prunus cerasifera? of Prunsus domestica?
Bij mij is de cerasifera nigra enkele dagen geleden begonnen met bloeien, de mirabelle ( blijkbaar ook een domestica?) bloeit al veel langer. De verschillende soorten "eet"pruimen vertonen gelukkig nog geen spoor van bloei: -6 lijkt me ook niet bevorderlijk. Normaal bloeien die pas net voor de kers, maar dat zal dit jaar ook wel vroeger dan begin april worden.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door bee-tree » di 16 feb 2016, 10:16

Dirk C schreef:Hier in de Antwerpse kempen staat de wilde kers ook open. Helaas kunnen de bijtjes er niet van profiteren. Sleedoorn staat vermoedelijk volgend weekend open.
Met voorspelt meer dan 10°, hopelijk blijft het een beetje droog.
Groeten,
Dirk
Hallo Dirk, met wilde kers bedoel jij waarschijnlijk Prunus cerasifera,
die kerspruim wordt genoemd. De bloeitijd is normaal in maart en april volgens
de flora. Hier op 53 NB en 7 OL begint momenteel de bloei aarzelend.
Gelukkig wordt de bloei momenteel geremd. Het heeft een paar dagen licht gevroren.
Vannacht - 5 C. Komende nacht is dezelfde koelkastemperatuur te verwachten.
Ik ben zeer tevreden over deze aangeplante en verwilderde pruimensoort.
Afgelopen zomer waren de vruchten zo dik als Hedelfingerkersen .
De Kerspruim is geen zoete kers zoals de meikersen en krieken die later bloeien.
Ze komt oorspronkelijk van het Balkan-schiereiland. De vruchten zijn rond.

Omdat de vrucht meer zuur dan zoet is, is ze geschikt om in te maken net als de
mirabel, sorry, de morel. Wij maken ze zonder suiker in na 20 minuten koken.
Wij hebben een boom die rode kerspruimen levert en één die gele levert.
Het bijzondere is dat onze Kerspruimindividuën onderstammen zijn
van geteelde bomen, welke laatste helaas
door de pruimenmotjes niet te eten pruimen geven, terwijl de kerspruimtakken
wel te genieten pruimpjes leveren. Hoe verklaar je dat ? Zjef :b10:

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door JackC » di 16 feb 2016, 11:56

Nu wordt het ingewikkeld Zjef: mirabel, sorry morel en gele en rode kerspruimen. Ik heb ze hier allemaal staan: de rode Mirabelle bloeide het eerst, overigens de sleedoorn was nog eerder. Deze Mirabelle levert, als ze nu niet bevriezen zeer veel eetbare, zoete vruchten. De gele volgt iets later; intussen is de prunus cerasifera nigra begonnen, soms bloeit deze uitbundig, maar wij hadden er vroeger een in de tuin die ik jaren voor een rode beuk had gehouden, er komen spaarzaam donkerrode vruchten aan, bijna zwart, groter dan een kers kleiner dan een Mirabelle. Normaal tussen eind maart en half april begint hier de wilde kers (oneetbaar eigenlijk, nauwelijks meer dan een pit met een velletje), de zoete, eetbare kers en blauwe en gele pruimen. Morellen heb ik volgens mij niet, de wilde kersen zijn waarschijnlijk gedegenereerde zoete kersen, zaailingen van de aangeplante exemplaren.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door bee-tree » wo 17 feb 2016, 10:00

JackC schreef:Nu wordt het ingewikkeld Zjef: mirabel, sorry morel en gele en rode kerspruimen. Ik heb ze hier allemaal staan: de rode Mirabelle bloeide het eerst, overigens de sleedoorn was nog eerder. Deze Mirabelle levert, als ze nu niet bevriezen zeer veel eetbare, zoete vruchten. De gele volgt iets later; intussen is de prunus cerasifera nigra begonnen, soms bloeit deze uitbundig, maar wij hadden er vroeger een in de tuin die ik jaren voor een rode beuk had gehouden, er komen spaarzaam donkerrode vruchten aan, bijna zwart, groter dan een kers kleiner dan een Mirabelle. Normaal tussen eind maart en half april begint hier de wilde kers (oneetbaar eigenlijk, nauwelijks meer dan een pit met een velletje), de zoete, eetbare kers en blauwe en gele pruimen. Morellen heb ik volgens mij niet, de wilde kersen zijn waarschijnlijk gedegenereerde zoete kersen, zaailingen van de aangeplante exemplaren.
Ingewikkeld ? Verpakt ? Ja. Waardoor ? Misschien door het gebruik van
streeknamen en verouderde Latijnse namen. Om te beginnen; Pruimen, Kersen, Abrikozen,
Amandelen,Perziken, Laurierkersen en Vogelkersen zijn 'verpakt' in dezelfde familie,
de Amygdalaceeën, in het Nederlands de Pruimenfamilie.
Tevens behoren ze tot hetzelfde geslacht, namelijk Prunus oftewel Pruim.
Jack,de Kerspruimboom die jij voor 'n beuk aanzag, is waarschijnlijk de
Prunus Pisardii Carr. met roodbruine bladeren en zeer vroeg bloeiend.
Wat jij en misschien óók Dirk met "wilde kers" bedoelen, zou wel eens de Prunus avium L.
kunnen zijn; in de flora ZOETE KERS genoemd, geliefd bij vogels. Kijk maar eens als
de kleine roodachtig zwarte kersjes in de holle wegen bij duizenden, half opgegeten,
op de grond liggen. Ik vind ze best smakelijk. Deze komt gekweekt en in het wild voor.
Tot deze soort behoren de Krieken en Spaanse Kersen.(Niet de Amerikaanse en Virginische
vogelkers P.serotina Ehrh. en P.virginiana L.) Tot zover, Zjef :b10:

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door bee-tree » wo 17 feb 2016, 10:37

Sorry, ik ben nog het een en ander belangrijks vergeten.
1.Mag de titel van het topic ook verwachtingsvol klinken
en daarvoor aangevuld worden met bijvoorbeeld:
"Waar zouden ze op kunnen vliegen ?"
De pruimenfamilie is 'n uitstekende bijenplantfamilie. Dus poot ze le en il ! :o
2. In jouw laatste zin, Jack, betwijfel ik het woord "gedegenereerd" .
...Ik denk dat Linnaeus de Wilde Kers dan Verwilderde Kers genoemd zou hebben.
...Hij is niet rond de Kaspische Zee op bezoek geweest, waar al door selectie
dikkere kersenvariëteiten bestonden. Linnaeus beschouwde de echte ZOETE KERS
als oerkers, oorspronkelijke kers. De huidige dikkere, minder zoete, waterige typen
zou je enigszins gedevalueerd kunnen noemen. :mrgreen:
Het woord wild duidt op : ongerept, origineel, enz.
3. In de vijfde zin van m'n één na laatste bijdrage moet het woord "koelkast"
weggedacht worden. Bee :b10:

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: RE: Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door Matts Vos » wo 17 feb 2016, 11:20

JackC schreef:Hoe oud was de gele kornoelje die jij plantte Matts? in 2014 25 stuks als bosplantsoen geplant, dit jaar één bloemetje!
Ik denk nu 2 of 3 jaar, vorig voorjaar geplant toen was ie tussen de 60 en 80cm

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 27 feb 2016, 10:58

Tevens behoren ze tot hetzelfde geslacht, namelijk Prunus oftewel Pruim.
Jack,de Kerspruimboom die jij voor 'n beuk aanzag, is waarschijnlijk de
Prunus Pisardii Carr. met roodbruine bladeren en zeer vroeg bloeiend.
Wat jij en misschien óók Dirk met "wilde kers" bedoelen, zou wel eens de Prunus avium L.
kunnen zijn; in de flora ZOETE KERS genoemd, geliefd bij vogels. Kijk maar eens als
de kleine roodachtig zwarte kersjes in de holle wegen bij duizenden, half opgegeten,
op de grond liggen. Ik vind ze best smakelijk. Deze komt gekweekt en in het wild voor.
Tot deze soort behoren de Krieken en Spaanse Kersen.(Niet de Amerikaanse en Virginische
vogelkers P.serotina Ehrh. en P.virginiana L.) Tot zover, Zjef :b10:
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Momenteel staan de eerste Prunussen in boei. Overal waar ik rijd, zie ik ze staan. Dit is duidelijk NIET de sleedoorn (Prunus spinosa). De bomen zijn te groot hiervoor en hebben ook geen of weinig doorns. En sleedoorn begint nu pas te bloeien. Gezien de (vroege) bloeitijd (de bloesem valt nu af) moet dit volgens mij om Prunus cerasifera gaan (=kerspruim). Prunus cerasus bloeit nu nog niet. Nu heb ik verschillende bomen op het oog en die ga ik merken om deze zomer eens te vruchten te bekijken want ik wil echt nu eens weten hoe het zit. De vruchten zijn een gemakkelijk kenmerk (is nu geen bestuiving :( ).
Om het nog ingewikkelder te maken. Die prunussen kunnen kruizen met elkaar en dat doen ze dan ook. Hoe dat precies zit. En dan heb je ook nog artefacten als mogelijk verwilderde pruimen of lokale pruimrassen die mijn determinatie kunnen verstoren? Maar de grote breedkronige bomen die ik nu zie zijn volgens mij dus vnl. Prunus cerasifera. Een goed kenmerk is dat die bomen nauwelijks vegetatieve uitbreiding kennen.
Dan is er nog de immens populaire rode kerspruim Prunus cerasifera 'Nigra'. Dit is een donkerrode variant die in Amerika is gekweekt en die begin van de 20ste eeuw is ingevoerd en immens populair is geworden en je overal in tuinen en parken ziet. Ooit stond er zo'n boom met donkerrode bladeren bij mijn lagere school en die vol zat met pruimen (maar niet elke jaar). Hierin kwamen in een jaar dikke pruimen in. Wij klommen in die boom (was toch wel z'n 4? a 5? meter) en schudden de pruimen uit de boom. Maar echt veel vruchtvorming bij die donkerrode pruimen gebeurd volgens mij niet zo vaak. Mss vanwege het zeer vroege bloeimoment en de slechte bestuiving.
JP

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door JackC » za 27 feb 2016, 18:47

Op de foto's de bloei van de nigra, er komen niet alleen niet zoveel vruchten aan, hij bloeit ook lang niet zo uitbundig als andere prunussoorten. De andere foto toont wat ik mirabellen noem, bloeit uitbundig en levert ook enorm veel vruchten. Dit zijn overigens meerdere exemplaren op een plek, de buurman had waarschijnlijk geen zin meer om uit te planten. Andere prunussoorten bloeien hier nog niet.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door joselito » za 27 feb 2016, 19:12

De eerste wilgenkatjes van de boswilg zijn open.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 27 feb 2016, 19:45

Mijn bijen hebben vandaag op sneeuwklokje gevlogen...en op Prunus cerasifera. Die bomen hebben veel witte bloesem en je kon de bijen goed zien foerageren Jammer is wel dat deze bomen in een bos staan en op he randje van hun kunnen. Ze worden namelijk uitgeconcurreerd door grote bomen. Jammer!! Op mijn nieuwe stand heb ik nog veel grotere exemplaren staan (maar kan ik pas staan deze zomer) en dat is dus goed nieuws. Dat is dus zeer vroeg vers stuifmeel. Sneeuwklok moet op een zonnige standplaats staan en dat is dat wel een drachtje.

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten