z0nnebaden en poepen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
sikkie68
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Contacteer:

z0nnebaden en poepen

Bericht door sikkie68 »

Hallo MENSCHEN,
de afgelopen dagen wisselend weer geweest, uit de zon best erg frissss en die wind... maar als het zonnetje schijnt een streling.
Mijn bijen vliegen dan driftig op die kolos van een boswilg die in een van de tuinen naast het Jacobahofje staat,een giga bosstuifmeel staat daar te wapperen en te waaien Mijn meissies komen danook zo zwaar geladen terug dat ze er letterlijk bij neer vallen of misvliegen met jouw als landingsbaan ( ik, in de zon, tuinen in de bijentuin). toen ik thuis kwam merkte ik dat er licht bruine streepjes op mijn schouders en rug zaten POEPJES :be9: :be9: :be9: , haha moest er wel om lachen.En vroeg me af of zou dit de normale kleur is van bijenpoepjes?? en kan het verkleuren ( zoals wij bietjes eten) als zij op bepaalde bloemen vliegen? t zijn trouwens geen kleintjes voor zoon lijfje, vind ik. Nou dat was een van mijn vragen vandaag !
Groetjes sikkie uit Den Haag. :be7: :be7:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: z0nnebaden en poepen

Bericht door Hans van der Post. »

Inderdaad dit is bijenpoep. In het voorjaar kunnen de bijen door de lage temperatuur erg onregelmatig naar buiten en verdikt de poep in de endel darm.
Verder op in het seizoen wordt het dunner. De kleur blijft ongeveer gelijk.
!Hans.
sikkie68
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Contacteer:

Bericht door sikkie68 »

Hoi Hans, ik moest ook gelijk aan de cursus denken, dat je vertelde dat er mensen klaagde over poepjes op de auto en dr nieuwe witte woning ....HiHi :shhh: :lol:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

Ha Sikkie, leuke reactie van je op je eerste bijenpoepjes ;-) Ik had vroeger in mijn eerste bijenvoorjaar ook zoiets, bij de ontdekking van alle stippeltjes op onze auto!
De grote reinigingsvlucht is al eerder geweest, en met deze zachte winters gaan bijen sowieso vaker naar buiten. Maar bij een ouderwets koude winter en troszit van ruim twee maanden kunnen ze flinke klodders maken.
Ik vind die onschuldige schattige bruine stipjes overigens behoorlijk stinken, in zekere zin veel smeriger dan wat onze schapen en kippen produceren!
Veel plezier met je biekes.
Plaats reactie