Teelt zonder controle darren
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Teelt zonder controle darren
Doet duidelijk niet aan teelt van raszuivere carnica gezien de vele rode achterlijfsringen.
ad staals
ad staals
-
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Je kan volgens mij met genoeg volken en een gemidelde kwaliteit aan darren in je omgeving wel succesvol telen. Echter heb je waarschijlijk vaker een steker ertussen
dan in de gecorreleerde teelt.
Genetisch is het echter nog steeds feit dat er een 50/50 verdeeling is. Met ietjes aan moeite heb ik het volgende kunnen vinden op http://bmcevolbiol.biomedcentral.com/ar ... -2148-3-15.
Hier kun men zien dat de dochters van een moer 50% matrigenic en 50% patrigenic zijn.
Ik zeg echter niet dat, zoals al eerder door andere geschreven, dat door recessive of dominante genen de vererving van sommige eigenschappen meer beinvloed worden door de moeder.
De uitspraak van Pia's uitspraak moet dus heel precies in de juiste context gezet worden.
Zouden wij een foto van de tekst kunnen krijgen waar zij over de 50/10 verdeeling spreekt/schrijft?

Genetisch is het echter nog steeds feit dat er een 50/50 verdeeling is. Met ietjes aan moeite heb ik het volgende kunnen vinden op http://bmcevolbiol.biomedcentral.com/ar ... -2148-3-15.
Hier kun men zien dat de dochters van een moer 50% matrigenic en 50% patrigenic zijn.
Ik zeg echter niet dat, zoals al eerder door andere geschreven, dat door recessive of dominante genen de vererving van sommige eigenschappen meer beinvloed worden door de moeder.
De uitspraak van Pia's uitspraak moet dus heel precies in de juiste context gezet worden.
Zouden wij een foto van de tekst kunnen krijgen waar zij over de 50/10 verdeeling spreekt/schrijft?
Wat voegt het filmpje toe aan de discussie? Het zou mijns inziens interessanter zijn als ze iets vertelt over haar visie op de invloed van darren op het nageslacht. En of ze ook onderzoek daar naar gedaan heeft, of dat het gewoon een mening van haar is.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ik dacht dat het gedaan was met het gezeur maar blijkbaar nog niet.vdiesveld schreef:Wat voegt het filmpje toe aan de discussie? Het zou mijns inziens interessanter zijn als ze iets vertelt over haar visie op de invloed van darren op het nageslacht. En of ze ook onderzoek daar naar gedaan heeft, of dat het gewoon een mening van haar is.
Dus gooi de handdoek in de ring, hier steek ik geen tijd meer in.
Zoek het maar zelf uit.
Pia.Aumeier@ruhr-uni-bochum.de
Nou, ik was klaar met het gezeur over P en F1. Ik heb nog steeds geen overtuigend verhaal gehoord over wat jij zegt dat darren nauwelijks invloed hebben, over jouw 33/66 verhaal of het 50/10 verhaal van die mevrouw. Ik zie alleen een filmpje van een mevrouw die als een circusartieste met haar tong de raten aflikt. Maar een wetenschappelijke onderbouwing van haar darren-theorie heb ik nog niet gehoord of gezien.
Plus je beticht mij van het verkopen van onzin en dat wil ik toch wel graag weerleggen.
Plus je beticht mij van het verkopen van onzin en dat wil ik toch wel graag weerleggen.
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: RE: Re: Teelt zonder controle darren
Beide partijen hebben hier gelijk denk ik. In de gangbare genetica zoals jij het noemt, koop je een moer zonder meer.vdiesveld schreef:Ik lees in verschillende berichten dat een F1 moer een raszuivere moeder en vader moet hebben. Dat zijn de vereisten die ik bedoel. Iemand zegt ook dat als de F1 moer geen raszuivere ouders heeft dat ze dan geen F1, maar een F2 genoemd moet worden. Dat is toch echt een behoorlijk verschil met de gangbare genetica. Die raszuiverheid heeft ook gevolgen voor wat je F1 en F2 noemt.
Bij de honingbij echter koop je een p moer die reeds bevrucht is. Je kan zelf niet meer kiezen wie de vader van het nageslacht word.
Als je als varkensboer een raszuivere zeug koopt, dan kan je zelf beslissen welke beer het sperma levert.
Bij de bijen is dit niet zo . Misschien ligt daar het verschil ?
Je hebt waarschijnlijk een punt Steve, maar ik ben er wat dit betreft inmiddels uit. Voor mij is het verschil duidelijk. En ik heb beloofd hier niet meer over door te gaan.
Ik wacht wel met spanning op een reactie van Joselito op de berichten hiervoor van mij en anderen.
Ik wacht wel met spanning op een reactie van Joselito op de berichten hiervoor van mij en anderen.
-
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Ik denk niet dat wij er nog uit komen zonder Pia te contacteren. Voor mij is de kwestie beantwoord dat het een 50/50 verschil is kwa genetica maar dat de moer t.o.v eigenschappen en selectie misschien minder invloed heeft.
Uiteindelijk zit in elke bij/dar die in Nederland rond vliegt een bepaalde gedeelte geteelt materiaal. En als je maar genoeg volkjes hebt kan je ook alleen op moeren selecteren en success hebben. Wel zijn er genoeg volken voor nodig om de keuze te hebben. Voor mij, die dat niet heeft, zal deze werkwijze nog geen optie zijn.
Uiteindelijk zit in elke bij/dar die in Nederland rond vliegt een bepaalde gedeelte geteelt materiaal. En als je maar genoeg volkjes hebt kan je ook alleen op moeren selecteren en success hebben. Wel zijn er genoeg volken voor nodig om de keuze te hebben. Voor mij, die dat niet heeft, zal deze werkwijze nog geen optie zijn.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
goed dat het beter weer wordt zo te zien aan dit welles/nietes verhaal wordt het weer hoog tijd dat jullie weer ín de bijen gaan'
ipv van hier te bekvechten!
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
ipv van hier te bekvechten!

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)