Ik wil besluiten met de bijdrage welke ik op 8 januari 2007 hier geplaatst heb ,

Re: De verdwijnziekte slaat toe !
Berichtdoor Jaap v.Popering » 08 Jan 2007 14:32
Hallo allemaal , Ik ben jaap van Popering.
Ik bekijk deze site al een tijdje ik ben geen schrijver of diplomaat, maar ik wil toch voor een keer reageren op de (verdwijn ziekte).
Een jaar of 5 geleden was ik om deze tijd ook 20 % verloren en nog eens 20 % heel klein.
Ik ben IMKER en had dit in augustus al aan zien komen, maar ik geloofde ook dat die paar bijen zonder vleugels niets uitmaakten, als je een paar bijen zonder vleugels ziet komen er bijna geen gezonde bijen meer, en heb je geen winterbijen. Sindsdien bestrijd ik mijn bijen effectief. Wat dat betekent behoord elke imker te weten, het ligt niet aan de hoeveelheid mijten, maar aan de met een virus besmette beet van een mijt is voor een pop ongeveer hetzelfde dan de beet van een vreemde hond voor de mens, maar over niet toegestane middelen schrijft, en spreekt men niet, heel Nederland en België lezen dit mee, ook de A.I.D. Om dit op te lossen moet er nog heel wat gebeuren, want ook de enquêtes van wie ook, zullen om dezelfde reden niets opleveren want men laat het achterste van zijn tong niet zien, zeker niet op papier, of aan mensen die men niet kent. Genoeg hierover het is vandaag 8 jan de bijen vliegen een rondje , zo te zien heb ik nog geen uitval , maar de wintersterfte moet nog komen.
Als de verdwijnziekte vanwege het stuifmeel zou komen, is de oplossing simpel, in mei-juli een volk moerloos maken de ramen vol met stuifmeel opslaan en in aug. voor de inwintering naast het broednest hangen. Veel succes bij het uitwinteren.
Jaap van Popering