Laatste Varroabestrijding dit jaar met Hive-Clean

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Re: Laatste Varroabestrijding dit jaar met Hive-Clean

Bericht door ErikS »

tomer schreef:Ik dacht dat het bij wet verplicht was om te bestrijden?
Neen, meerdere middelen zijn zelfs gedoogd maar niet toegestaan.
En als je mierenzuur of oxaalzuur bij een ander huisdier in de ogen of in de mond zou spuiten heet het wettelijk dierenmishandeling........

we hebben nog een lange weg te gaan........
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

ErikS schreef:En als je mierenzuur of oxaalzuur bij een ander huisdier in de ogen of in de mond zou spuiten heet het wettelijk dierenmishandeling
Dat is toch wel een kromme redenering. Als je zout op een slak strooit sterft ze een vreselijke dood, nochtans eet ik iedere dag zout.
ErikS
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Joselito, zie nu pas je reactie.

Is in mijn ogen geen kromme redenering maar die je er tegenoverstelt wel.......

Zout is een conserveringsmiddel / smaakstof. Die een vernietigend effect heeft op slakken maar dan ga je gericht zout strooien en ik neem aan met het doel bestrijden van ongedierte. Zou iemand moedwillig zout op slakken strooien dan ben je ook aan het mishandelen. Maar zout is een huis tuin en keuken product, alledaags en met meerdere doelen. Zout strooien doe je voor smakelijk eten en conserveren. Voor gebruik zijn geen voorzorgsmaatregelen nodig. Zout strooi je normaliter niet op levende wezens.

Mierenzuur en melkzuur zijn geen normale huishoudelijke stoffen. Die haal je met een doel in huis en kun je niet zonder voorzorgsmaatregelen gebruiken. Deze stoffen op een dier spuiten / druppelen is in mijn ogen dierenmishandeling en alleen verdedigbaar als er een duidelijke winst voor het dier op langere termijn mogelijk is. In dit geval doden van de varroamijt. Niet behandelen is zelf voor de bijen op termijn nog schadelijker. Dus is de redenering doel heiligt de middelen van toepassing.

Grtz

erik.
Laatst gewijzigd door ErikS op wo 30 mar 2016, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
ErikS
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Oranjedal schreef:Erik,
Dank voor je opmerking.
Blij te horen dat het zonder al te veel gif kan. Ik wil het ook gaan proberen. Ik weet niet of het gaat lukken, maar er zijn al een aantal imkers die bewijzen dat het kan.
Ik vind het wel ontrustend dat zoveel imkers giffen op hun bijen druppelen of verdampen, waarbij de mens zelfs beschermd moet worden met werende handschoenen en een masker tijdens gebruik. :doh: Bayer heeft met een goede lobby toch iets voor elkaar gekregen,wat vanuit natuurlijk oogpunt voor een leek niet uit te leggen valt.

Groet,
Marcel
Voor de volledigheid. Afgelopen najaar heb ik problemen gekregen met vocht in kasten en herbesmetting met varroa door een moerloze en darrenbroedige zwerm. Beschimmelde ramen en binnenkant van de kast, moeren van de leg en zelf moeren verloren. Volken acuut omgezet naar kunststof kasten. Gevolg de inwintering en opbouw winterbijen is zwaar verstoort en volken met niet verzegeld voer. Ik heb uiteindelijk meerdere volken verloren. Sommige volken, ook de niet behandelden, doen het goed. Volken met een relatief lage besmetting (kijkend naar de varroa lade en de poedersuikertest) zijn toch bezweken. Waarschijnlijk een combinatie van voorgenoemde problemen en een rariteit in de Kirchhain methode. Hier start ik nog een andere post over. http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =4&t=30801

Grtz,

Erik.
Laatst gewijzigd door ErikS op wo 30 mar 2016, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hi,

Een aantal posts terug vroeg iemand of er mensen zijn die niet behandeld hebben

Ik heb afgelopen zomer en winter niet behandeld en ik heb alle productievolken nog. De miniplusjes waar ik extra mijten aan had toegevoegd zijn wel gestorven op een paar wat meer resistente na.

Op dit moment valt er tussen de 3 en 30 mijten per dag, en ik hoop dat dit nog iets toeneemt zodat er mijten zijn voor de VSH tests.
In Juli zal ik dan bepalen of er weer bestreden moet worden. Ik hoop van niet, maar uit ervaring weet ik dat de besmetting na een zomer en winter niet behandelen behoorlijk op kan lopen.

Ik hoop echter dat de besmetting mee zal vallen en dat ik weer zonder behandelen de winter door kan komen.

groeten,
Tieme
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Op dit moment valt er tussen de 3 en 30 mijten per dag
Dat is echt gigantisch.
JP
ErikS
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Tieme schreef: Op dit moment valt er tussen de 3 en 30 mijten per dag, en ik hoop dat dit nog iets toeneemt zodat er mijten zijn voor de VSH tests.
Zijn dit waarden per volk over enkele dagen gemiddeld?
Als je de kentallen mag geloven is de factor vallende mijten vs mijten in het volk 500 in de winter. Persoonlijk zou ik me grote zorgen maken bij dergelijke mijten val en de besmetting proberen vast te stellen. zie ook http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =4&t=30801 Toevallig een post van me van vandaag. :)

grtz

erik.
Laatst gewijzigd door ErikS op wo 30 mar 2016, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Tieme
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hi Erick,

Ik zie nu dat ik een fout heb gemaakt. Dit zijn waarden per week. dus tussen de halve en 4 mijten per dag.

Ik ga nu niet met poedersuiker in de weer. Dat is zonde. Ik heb de mijten nog nodig in juni voor de nieuwe serie VSH testvolkjes.

groeten,
Tieme
ErikS
Contacteer:

Bericht door ErikS »

ok, loos alarm tot zekere hoogte.

grtz,

Erik.
Tieme
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hi Erik,

Dat klopt.

In juli zal ik bij sommige volken zwaar moeten ingrijpen om ze te redden. Alle broed eruit en opnieuw laten uitgroeien op kunstraat. Maar misschien zijn we dan wel een stapje dichter bij VSH bijen. En in dat geval heb ik het er wel voor over.

groeten,
Tieme
Plaats reactie