Kast meenemen naar huis
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Kast meenemen naar huis
Dag,
Vorig jaar de cursus gedaan. Op de standplaats heb ik nu 2 volken. Een geef ik terug zodat de volgende cursisten verder kunnen. De andere wil ik in mijn achtertuin plaatsen. Afstand naar huidige standplaats is me te groot om echt te imkeren. Wanneer kan ik deze kast verplaatsen? Is het daar nu nog te vroeg voor of is het de komende week wel mogelijk? Ik wil dit jaar echt de bijen dagelijks kunnen zien.
Kan ik ze al vervoeren of zitten ze nog in het winterstadium.
Vorig jaar de cursus gedaan. Op de standplaats heb ik nu 2 volken. Een geef ik terug zodat de volgende cursisten verder kunnen. De andere wil ik in mijn achtertuin plaatsen. Afstand naar huidige standplaats is me te groot om echt te imkeren. Wanneer kan ik deze kast verplaatsen? Is het daar nu nog te vroeg voor of is het de komende week wel mogelijk? Ik wil dit jaar echt de bijen dagelijks kunnen zien.
Kan ik ze al vervoeren of zitten ze nog in het winterstadium.
- Erik Konijn
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Re: Kast meenemen naar huis
Je kan de kast in principe komend weekend al verplaatsen. Zou het wel s' avonds doen zodat ze de volgende ochtend kunnen invliegen. Hoe is je dracht gebied thuis? Als ze nu bv op de wilgen vliegen zou ik ze daar nog laten staan.
Vr gr erik
Vr gr erik
-
- Contacteer:
Mooi bedankt voor je antwoord. Waar ze nu staan vliegen ze op vanalles. Hier komen ze in een jaren 30 wijk met grote tuinen en veel soorten planten vijvers ect
Dan weet je nu wat ik ga doen dit weekend
Dan weet je nu wat ik ga doen dit weekend
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Hoe ver is de afstand van de huidige naar de nieuwe standplaats ?
Jaap v P
Jaap v P
- Teake de Jong
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
- Contacteer:
Hallo Bats,
Ik heb een van mijn volken een week geleden van ca 2,5 km afstand naar huis gehaald.
Vroeg in de (koude) ochtend, zodat ik er zeker van kon zijn dat ze allemaal nog lekker in de kast zaten heb ik de vliegplank gesloten, de volgende ochtend heb ik de vliegplank weer geopend.
De eerste dagen was het nog rustig rondom de kast, maar als het zonnetje er nu door komt dan is het een gezellige drukte, ze komen volop met geel stuifmeel naar huis.
Teake
Ik heb een van mijn volken een week geleden van ca 2,5 km afstand naar huis gehaald.
Vroeg in de (koude) ochtend, zodat ik er zeker van kon zijn dat ze allemaal nog lekker in de kast zaten heb ik de vliegplank gesloten, de volgende ochtend heb ik de vliegplank weer geopend.
De eerste dagen was het nog rustig rondom de kast, maar als het zonnetje er nu door komt dan is het een gezellige drukte, ze komen volop met geel stuifmeel naar huis.
Teake
Geloof niet alles wat je denkt.
-
- Contacteer:
Dat kan zeker nog in deze tijd .
Maar wanneer hij/zij deze nu nog een kortere afstand wil verplaatsen , heb ik mijn bedenkingen .
Maar dan heb je nog maar het probleem dat er wat bijen terug zullen vliegen . Wat weer zal betekenen dat je wat vliegbijen mist en deze zich bij een ander volk in zulle bedelen .
Maar wanneer hij/zij deze nu nog een kortere afstand wil verplaatsen , heb ik mijn bedenkingen .
Maar dan heb je nog maar het probleem dat er wat bijen terug zullen vliegen . Wat weer zal betekenen dat je wat vliegbijen mist en deze zich bij een ander volk in zulle bedelen .
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Ik verplaats volken hemelsbreed 800 m. als de temperatuur in mijn directe omgeving in het voorjaar niet hoger is geweest dan 14 graden er komt dan geen bij terug. Bij twee graden meer is die verplaatsing niet verstandig. Bij die afstand en hogere temperatuur komen er bijen op de oude plek terug.
!Hans.
-
- Contacteer:
Een km of 15 hemelsbreed. Daarom wil ik ze ook thuis hebben, voor de cursus was het prima maar nu wil ik het hele proces meemaken. Dat kan op die afstand niet.
-
- Contacteer:
Dan kan je zodra je tijd hebt s'avonds na de vlucht deze verplaatsen . succes .
Jaap v P
Jaap v P
-
- Contacteer:
Gisteravond overgehangen in eigen kast en geplaatst in de achtertuin. Ze beginnen nu met invliegen. Benieuwd wanneer de eerste stuifmeel binnenkomt.