Hoi allen,
Ik heb vier bijenvolken bijgevoerd. Deze volken voelden wat licht aan. Hiervoor heb ik suikerdeeg gebruikt.
Wat viel op: Twee volken namen nagenoeg niets op en twee volken werkten de suikerdeeg via de vliegopening naar buiten. Volop suiker op de vliegplank.
Zijn er meer imkers met deze ervaring??
Welke conclusie kan ik hieruit trekken?
Het suikerdeeg heb ik onlangs gekocht en ik zie er niets vreemds aan.
Met vriendelijke groeten
Gerard
bijvoeren
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: bijvoeren
Kan het niet zijn dat er geroofd wordt bij de volken waar de suiker op de vliegplank ligt; misschien was roverij ook de oorzaak van het voedselgebrek vooraf.
-
- Contacteer:
Nee ik heb niet de indruk dat er geroofd word. Ik blijf het vreemd vinden dat ze het nagenoeg niet opnemen.
Wel is er nu volop stuifmeel van de wilg
Groet
Gerard
Wel is er nu volop stuifmeel van de wilg
Groet
Gerard
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Hoe geef je het deeg?
Een paar zesramers van mij waren ook te licht, vond ik.
Ik heb dan een pak Ambrosia Futterteig 2,5 kg op de ramen gelegd.
ik had een vierkant uit de verpakking gesneden en het boven het broednest gelegd.
Binnen een paar weken was het leeg.
Een paar zesramers van mij waren ook te licht, vond ik.
Ik heb dan een pak Ambrosia Futterteig 2,5 kg op de ramen gelegd.
ik had een vierkant uit de verpakking gesneden en het boven het broednest gelegd.
Binnen een paar weken was het leeg.
Laatst gewijzigd door joselito op vr 01 apr 2016, 10:17, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Contacteer:
Ik neem een glazen potje (370 cc) en prop dit vol met suikerdeeg. Dit plaats ik op zijn kop natuurlijk op het voergat.
Je zou verwachten dat dit toch zeker binnen een week leeg moet zijn??
Groet
Gerard
Je zou verwachten dat dit toch zeker binnen een week leeg moet zijn??
Groet
Gerard
-
- Contacteer:
Misschien was het te koud.
Als je een volledig pak op het voergat zet zit het toch wat dichterbij, een paar cm kan doorslaggevend zijn.
Als het nodig is voer ik wel via een uitlaat bij segebergerkasten.
Misschien hadden ze nog niet erg honger.
Misschien kan je ze voortaan beter wegen i.p.v. voelen/tillen.
Je moet dan wel het gewicht weten kast/ramen + bijen.
Je zou dan een kast moeten wegen met bijvoorbeeld oude ramen en een 2 kg voor de bijen nemen dan zit je aan de veilige kant.
Links en rechts wegen en optellen.
Dan krijg je het basisgewicht.
Er zijn voor het wegen van koffers apparaatjes die behoorlijk nauwkeurig werken, links en rechts wegen en optellen.
Ik hebt dit dit jaar gedaan maar het was alleen van belang bij de mini-plus.
Ik heb de neiging om het basisgewicht vrij hoog te nemen uit veiligheid en bij het overzetten van de mini-plus bleek dat er net voldoende voer in zat om normaal het voorjaar te halen.
Wel een stuk of zes gevoerd, achteraf niet nodig maar het werd gretig opgenomen.
Hoe beter je basis gewicht is hoe nauwkeuriger je kan meten.
Ik geef normale sterke buckfastvolken op twee BK's 22 kg, Eénbaksvolken krijgen 10 kg en 6 ramers krijgen 7 kg, mini-plus krijgt de helft van de bezette bakjes gevuld mee, dat is 10 kg als ze op 4 bakjes zitten 5 kg per bakje en dan lukt het altijd ook met zo'n zachte winter.
Voor het voeren schat ik het aanwezige voer.
Een indicatie is ze moeten de helft van de ruimte beschikbaar gevuld met voer meekrijgen dan kunnen ze goed overwinteren.
Aan de varroaplank kan je ook veel zien vooral als de bijen door het plastikfolie(segeberger) gezien volledig bovenin zitten
Dirk.
Als je een volledig pak op het voergat zet zit het toch wat dichterbij, een paar cm kan doorslaggevend zijn.
Als het nodig is voer ik wel via een uitlaat bij segebergerkasten.
Misschien hadden ze nog niet erg honger.
Misschien kan je ze voortaan beter wegen i.p.v. voelen/tillen.
Je moet dan wel het gewicht weten kast/ramen + bijen.
Je zou dan een kast moeten wegen met bijvoorbeeld oude ramen en een 2 kg voor de bijen nemen dan zit je aan de veilige kant.
Links en rechts wegen en optellen.
Dan krijg je het basisgewicht.
Er zijn voor het wegen van koffers apparaatjes die behoorlijk nauwkeurig werken, links en rechts wegen en optellen.
Ik hebt dit dit jaar gedaan maar het was alleen van belang bij de mini-plus.
Ik heb de neiging om het basisgewicht vrij hoog te nemen uit veiligheid en bij het overzetten van de mini-plus bleek dat er net voldoende voer in zat om normaal het voorjaar te halen.
Wel een stuk of zes gevoerd, achteraf niet nodig maar het werd gretig opgenomen.
Hoe beter je basis gewicht is hoe nauwkeuriger je kan meten.
Ik geef normale sterke buckfastvolken op twee BK's 22 kg, Eénbaksvolken krijgen 10 kg en 6 ramers krijgen 7 kg, mini-plus krijgt de helft van de bezette bakjes gevuld mee, dat is 10 kg als ze op 4 bakjes zitten 5 kg per bakje en dan lukt het altijd ook met zo'n zachte winter.
Voor het voeren schat ik het aanwezige voer.
Een indicatie is ze moeten de helft van de ruimte beschikbaar gevuld met voer meekrijgen dan kunnen ze goed overwinteren.
Aan de varroaplank kan je ook veel zien vooral als de bijen door het plastikfolie(segeberger) gezien volledig bovenin zitten
Dirk.
dertiende