Spaarkast of Zesramer?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door FrancA » ma 04 apr 2016, 14:22

In het verleden heb ik zelf al wel enkele potjes honing geoogst uit een 6-ramer tijdens mijn 1e jaar als bijenhouder.
En ach, het is het 1e jaar.. ;)

JetteMuts
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 02:14
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door JetteMuts » ma 04 apr 2016, 18:43

Prettige reacties waar ik wat mee kan, hartstikke bedankt!!

Ik ben nu vooral aan het inlezen op de TBH kasten... Van oudere berichten lees ik dat het niet echt een beginnerskast is en elders lees ik dat het juist een handige kast is omdat je weinig onderdelen nodig hebt...
Hij spreekt me in elk geval beter aan dan de Golz kast omdat je die zelf moet bouwen als je met slinger passende ramen wilt werken?
Alleen de 'plet en lek' methode om honing te oogsten... zou geen probleem moeten zijn, maar om daarna de was schoon te krijgen? *zoekt/leest verder*
(Kast bouwen zou in de toekomst kunnen.... wil om te beginnen toch wel echt een kast kopen).

Ook kom ik de Segeberger kast tegen, op zich goed betaalbaar maar wel weer het stapelprobleem/tilprobleem.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door joselito » ma 04 apr 2016, 19:38

Ik vind het misdadig om iemand die nog nooit bijen gehad heeft een top bar hive aan te raden en grappig ook :lol:

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... &start=100

Lees dit maar eens eerst, geschreven door een man die al van 1975 bijen heeft.
Het beste is om op de klassieke methode te beginnen, daar kun je cursussen over volgen en eventueel kun je overwegen om te werken met kleine honingzolders die lichter zijn om je rug te sparen.
Volle broedbakken moet je sowieso niet vaak verplaatsen als je niet reist met de bijen maar eventueel kan je hier ook kleine honingzolders voor gebruiken zoals Jaap zei.
En als je dan een geoefend imker bent kun je je uitspattingen permitteren zoals top bar hive en andere eventuele uitdagingen.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door ErikS » ma 04 apr 2016, 20:35

joselito schreef:Ik vind het misdadig om iemand die nog nooit bijen gehad heeft een top bar hive aan te raden en grappig ook :lol:

En als je dan een geoefend imker bent kun je je uitspattingen permitteren zoals top bar hive en andere eventuele uitdagingen.
Ik neem aan dat ik de "misdadiger" ben ;-). Had ook een PB gestuurd met waarschuwing voor de Topbar, even een kleine strofe eruit gehaald voor de volledigheid.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hallo JetteMuts,

Ik reageer even in een PB. Je krijgt alleen maar adviezen die het tillen zwaarder maken.
Een topbar is op één hoogte maar heeft het nadeel dat de raten vastgebouwd worden. Voor een ervaren imker te doen maar voor een beginneling af te raden, in mijn ogen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
grtz

erik.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door FrancA » di 05 apr 2016, 08:48

JetteMuts schreef:Ik ben nu vooral aan het inlezen op de TBH kasten... Van oudere berichten lees ik dat het niet echt een beginnerskast is en elders lees ik dat het juist een handige kast is omdat je weinig onderdelen nodig hebt...
Als je bij TBH ramen gebruikt wordt het gebruik van een TBH al weer een stuk toegankelijker:
TBH-ramen.jpg
TBH-ramen
http://beekeepingafloat.com/2014/05/24/ ... ve-frames/

Als ze al te koop waren zou ik er zelf direct mee beginnen.
Misschien dat ik komend jaar dan maar zelf zulke TBH-ramen ga maken.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door ErikS » di 05 apr 2016, 09:13

Hierop doordenkend en uitgaande van iemand die niet de mogelijkheid heeft zelf ramen met schuine zijkanten te maken.
Stel: je legt 2 roerstokken van de gamma op de juiste plaats op de schuine kant van de TBH en een op de bodem, met een tape vastmaken aan elkaar. Even mikken dat je net onder de toplatten uitkomt. Als de bijen dan vastbouwen is het tegen de (voormalig) losse latten die dan mee uitgenomen worden. werkbaar plan?
Laatst gewijzigd door ErikS op di 05 apr 2016, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door Tieme » di 05 apr 2016, 09:14

Tja,

Als er raampjes in kunnen is er niet echt een goede reden om niet gewoon met natuurbouw in de spaarkast te werken....

groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 79
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door Karin » di 05 apr 2016, 10:55

Ik ben vorig jaar begonnen met imkeren, en heb gekozen voor Segeberger-kasten. Die zijn van EPS (in de volksmond piepschuim, maar het is niet hetzelfde), en daardoor wegen de kasten zelf dus erg weinig. Het meeste gewicht komt dan van de ramen, die vooral met honing erin erg zwaar kunnen zijn. Maar het gewicht van de kast heb je dus al niet.

Je hebt ook EPS-zesramers, maar zoals al eerder gezegd: die gebruik je in pricipe niet voor een volwaardige volk. Ik heb zelf nu twee Segeberger-kasten staan (2 volken dus), en in de zesramer maak ik binnenkort een broedaflegger (die later ook weer in een grote Segeberger gaat).

Mij bevalt het prima, tot nu toe (maar hé, ik ben een beginner hè).

Jammer dat je dit jaar nog niet aan een cursus mee kan doen. Maar misschien kan je een imker in de buurt vinden die je vast wat bij kan brengen?

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door joselito » di 05 apr 2016, 15:16

ErikS schreef: Ik neem aan dat ik de "misdadiger" ben ;-).
Het was een grapje :)

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door szx2js » di 05 apr 2016, 15:23

Vraag: Spaarkast of zesramer?
Antwoord: Altijd een spaarkast, met een sluitblok maak je er zo een 6-ramer van.
Vraag: Spaarkast of betere kast?
Antwoord: Een betere kast, namelijk een houten Dadantkast (geen discussie over 2e BK boven/onder; 2 of 1,5 broedkamer, tillen van de bovenbak) etc.
Vraag: TBH geschikt of ongeschikt voor beginner?
Antwoord: zeer geschikt voor beginner. Het is echter eenvoudig imkeren met eenvoudige middelen. Het is extensief bijenhouden, met spaarkast lijkt het vaak intensief bijen houden. Er worden bij een TBH minder imkertechnieken gebruikt, dus minder leerstof voor de beginners.

Imkers zonder ervaring met TBH zeggen dat de raten helemaal vastgebouwd worden, maar in de praktijk valt dit reuze mee. Als er vast gezet wordt, dan is het op 2 puntjes. Slechts 1 nadeel: je moet voorzichtig met de raten omgaan, maar daar went een beginner makkelijker aan.

Basiscursussen alleen maar met spaarkasten? Nee hoor, er zijn ook basiscursussen, waarbij er naast spaarkasten ook met de TBH ervaring opgedaan kan worden. Kun je mooi tijdens de cursus de goede eigen afweging maken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten