Vastbouwprobleem HK Segeberger 6-ramer

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Samuel Murray
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Contacteer:

Re: Vastbouwprobleem HK Segeberger 6-ramer

Bericht door Samuel Murray »

FrancA schreef:Misschien is een alu-frame-pje ipv hout voor de verhoogde varroagaasbodem gebruiken een idee? Dat rot minder snel weg.
Hout is gewoon voor mij gemakkelijk te bewerken. Het mag uiteraard van enige iets.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Hielp niets -- ik zag gister bij inspectie dat al de ramen in mijn Stehr 6-raams broedkamers vasgekit zijn met propolis... de strippen ten spijt.
Ik heb gisteren 2 overgezet en ik moet er nog ca. 10? overzetten. Geen probleem.
Wel ben ik er een verloren door voedseltekort :x . Zeker bij lange winters is dat een probleem. Een honingkamer met extra voedsel zou dat probleem verhelpen.
JP
FrancA
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Het goed overwinterde volkje uit de bomvolle zesramer met HK overgezet naar een tienramer met HK waar ze het nu prima naar hun zin hebben.
Dat was best een gedoe.
De HK moest ik daartoe eerst met ducttape vastzetten aan de onderkast :)
Alles zat vastgekit en volgebouwd door de te grote bijenruimte onder de HK.

Daarna het 3 jaar oude kastje goed schoongemaakt en het hele bodemoppervlak voorzien van een naadloze nieuwe alu-gaas bodem.
Met een scherp mes de oude bodem eruit gesneden (dat ging best gemakkelijk), geschuurd, het alu-gaas in de juiste vorm gebogen, vastgezet met RVS-schroefjes en een likje nieuwe verf op het kastje.
Een alu-frampje met gaas en keukenrolpapier erop kan van de zijkant er ondergeschoven dienst doen als Varroalade en zonodig wat meer beschutting bieden tijdens de winterperiode.
Volledige alu-gaasbodem
Volledige alu-gaasbodem
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Cool, is een mooie oplossing voor de smalle varroagaas opening die de kasten nu hebben. Kun je ook een foto plaatsen van de onderkant / de lade?

Mvg

Erik.
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Idd, met de oude situatie zouden bijv. bij het behandelen met Hive Clean de gevallen mijten zo kunnen terugkuipen over het grote bodemgedeelte waar geen gaas zit?
Er valt ook weinig af te lezen uit van wat er onderuit de kast valt als het meeste IN de kast valt.

Als je de bodem wilt reinigen schroef je 'm er zo even uit :)
Close-up alu-gaas bevestiging onderkant
Close-up alu-gaas bevestiging onderkant
De lade is nog niet af.
Ik overweeg ook nog om 2 sleuven overdwars in de brede onderpoten te maken zodat daar een lade overdwars ingeschoven kan worden.
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

materiaal van de brede poot is maar dun bij de vliegplank. Hier ga je doorheen als je sleuf maakt.
2x hoeklijn alu aan binnenkant van de poot vastschroeven? en plaat hierop leggen.

Grtz

Erik,
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

ErikS schreef:materiaal van de brede poot is maar dun bij de vliegplank. Hier ga je doorheen als je sleuf maakt.
2x hoeklijn alu aan binnenkant van de poot vastschroeven? en plaat hierop leggen.

Grtz

Erik,
Goed plan, neem ik van je over.
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Om een beetje uit de voeten te kunnen met de bekende min-of-meer op een Segeberger 6-ramer broedkamer passende en algemeen verkrijgbare no-name 6-ramer honingkamer heb ik een paar aanpassingen gemaakt:

- de oren ingekort om de HK-ramen er zonder beschadigingen uit te kunnen krijgen - en weer terug te kunnen plaatsen;
- messing afstandhoudertjes aan de zijkanten van de HK-ramen om geen bijen te pletten bij het terugplaatsen;
- een hoeklatje onder de ramen met spanbandjes vastgezet om te voorkomen dat bijen de HK-ramen aan de BK-ramen vastkitten - de onderbijenruimte is immers veel te ruim bemeten in deze no-name 6-ramer HK.
Ingekorte oren
Ingekorte oren
Hoeklatje en messing afstandhoudertje
Hoeklatje en messing afstandhoudertje
De ingekorte oren zijn net lang genoeg waardoor ze ook nog - in combinatie met afstandhoudertjes - goed passen in een grote Segeberger honingkamer.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

FrancA schreef:Om een beetje uit de voeten te kunnen met de bekende min-of-meer op een Segeberger 6-ramer broedkamer passende en algemeen verkrijgbare no-name 6-ramer honingkamer heb ik een paar aanpassingen gemaakt:
:be5: :hand: :snooty:
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Kroese schreef: :be5: :hand: :snooty:
Hennie, het lijkt alsof je de lastige werksituatie met deze minder goed ontworpen HK's niet helemaal goed begrijpt.
Want wat bedoel je nu precies met deze reactie?
Wil je dat toelichten zodat ik daar op kan reageren?

Deze no-name (merkloze) minder goed ontworpen 6-ramer hk ben ik inmiddels bij meerdere leveranciers tegengekomen.
Plaats reactie