Spaarkast of Zesramer?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door FrancA » di 05 apr 2016, 15:30

Tieme schreef:Tja,

Als er raampjes in kunnen is er niet echt een goede reden om niet gewoon met natuurbouw in de spaarkast te werken....

groeten,
Tieme
Niet helemaal Tieme.
De minder vierkantige vorm van een TBH (mer natuurlijk?) en het gegeven dat je horizontaal kunt werken net als in een Golzkast spreken mij persoonlijk meer aan.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door szx2js » di 05 apr 2016, 15:40

Eens Tieme, wanneer je kiest voor een TBH, dan zou je ook met natuurbouw moeten werken. Het vastzetten van de raten aan de wand valt reuze mee vanwege de trapeziumvorm van de kast.
Maar technisch is er van alles mogelijk, zelfs een moerrooster in een TBH is mogelijk. Hoort niet, maar kan wel. Vrijheid, blijheid!

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door joselito » di 05 apr 2016, 15:51

Toen het slecht ging met de bijen en ganse standen verdwenen ( door varroa) zijn er een aantal mensen op het idee gekomen dat het wel eens aan de kast kon liggen. De kasten waren enkel bedoelt voor het gemak van de imker maar de bijen waren zoals de batterijkippen en de slachtvarkens ver van gelukkig met hun behuizing.
Dus gingen een aantal mensen op zoek naar wat wel een bijenvriendelijke kast was.:)
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Bijenkasten
Er zijn er nogal wat en waarom het nu juist de Warré kast op sommige plaatsen en de top bar hive op andere geworden zijn is mij een raadsel.
Misschien hadden deze twee de beste ambassadeurs, ik weet het niet.
Maar vertel mij eens wat je met een TBH kan doen dat ik niet met mijn Dadant Blatt kasten kan.
En dan zal ik vertellen wat ik wel kan met mijn kasten dat je niet met een TBH kan :)

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door ErikS » di 05 apr 2016, 16:02

Hello,

Ik zie een hoop grote en minder grote wijsheden voorbij komen..... Maar wil er op wijzen dat de vraagsteller een probleem heeft met tillen (en mogelijk loswrikken van ramen en bakken) wat de aanleiding is voor de post en die vraag staat nog open. Een volle honingkamer is al meer gewicht als wenselijk getild kan worden.

andere benadering:
Wat zijn mogelijkheden in kraan of hefvoorzieningen?
Gedeelde bovenbakken?
Toch maar de flowhive?
of de oude mannenkast, Golzkast of de tegenhanger de Bremerkast.

Grtz,

Erik.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door joselito » di 05 apr 2016, 16:08

ErikS schreef:. Maar wil er op wijzen dat de vraagsteller een probleem heeft met tillen (en mogelijk loswrikken van ramen en bakken) wat de aanleiding is voor de post en die vraag staat nog open.
Bijen houden in korven?

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door szx2js » di 05 apr 2016, 17:14

Erik,
Ik ken diverse rolstoelgebruikers, die voor een TBH gekozen hebben. Het dak is scharnierbaar en je hoeft nooit een hele bak met honing te tillen. Slechts 1 raat per keer liften. Is het volle gewicht van een raat te zwaar, dan kun je een schuine extra bodem plaatsen, waardoor de honingraten lager en lichter worden. Probleem opgelost , lijkt mij.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door semar » di 05 apr 2016, 17:47

szx2js schreef:. Er worden bij een TBH minder imkertechnieken gebruikt, dus minder leerstof voor de beginners.

Imkers zonder ervaring met TBH zeggen dat de raten helemaal vastgebouwd worden,
de leerstof blijft natuurlijk hetzelfde, je zult de basis handelingen moeten leeren,
wel weet ik dat het voor begingers bv een hele tour is om de moer te vinden in een spaarkast.
Dit is in de tb veel lastiger want je kunt de ramen niet even snel 'omwippen' om te kijken of dat de moer was
die je uit je ooghoek voorbij ziet komen.
bijenhouden bevat eenflink aantal handelingen die in een kast makkelijker uitvoerbaar zijn dan in de topbar.
(niet onmogelijk) maar als je een moer al lastig kunt vindenin een spaarkast lukt dat in de topbar nog moeilijker.
dus ik vind eerst een kast met ramen om vakbekwaamheid te leren, later kun je dan veel makkelijker overstappen op de tb.
(is alleen mijn mening leg dus gerust naast je neer)

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ik ben een imker met tb ervaring en ze bouwen toch echt de zware
volle raamen vast ivm met het gewicht :hand: :wink:
Bijlagen
nieuw 063 (Kopie).jpg
bij goede dracht wordt er veel vastgebouwd
nieuw 061 (Kopie).jpg
dit is vast meer dan op een twee puntjes?

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door szx2js » di 05 apr 2016, 19:25

Semar, het opzoeken van een moer in een TBH beperkt zich meestal tot de (grotere) broedraten. Door de TBH raten op het puntje van de toplat te zetten kun je ze zo ronddraaien en aan beide kanten bekijken. Op jouw foto is overigens goed te zien dat de oudere broedraten los zitten van de zijwanden, het zijn juist de nieuwe raten, die vastgezet worden. Bij mij overigens altijd slechts op 2 punten per wand. Na een aantal controles laten ze de raten vaak los omdat de raten stomp worden.
Zou jouw glas of plexiglas het vastzetten bevorderen?

Voor een beginner zijn er toch wat imkertechnische handelingen, die je nooit zal uitvoeren met een TBH, bijvoorbeeld een vlieger maken of een veger. Een HK plaatsen of een BK. Raampjes maken.... Bouwraam plaatsen, ramen met kunstraat plaatsen, honing slingeren etc. In principe reis je ook niet met de TBH, overigens zijn er wel (beroeps)imkers, die er wel mee reizen. Ik ken er 1 met 250 TBH's.
Ik ben het met je eens dat de lesstof van de basiscursus gelijk blijft, dat is ook goed. Maar veel zaken zal de TBH-imker niet gebruiken.

Mijn persoonlijke voorkeur heeft de Dadantkast, maar indien je van puur natuur houdt en/of geen HK's kan of wil tillen, is de TBH een prachtige kast.
Het valt me op dat de zwermdrift - mogelijk door de onbeperkte broedruimte - zeer gering is. Het kan natuurlijk ook aan mijn buckies liggen ;-).

JetteMuts
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 02:14
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door JetteMuts » di 05 apr 2016, 19:41

Veel reacties geeft veel stof om over na te denken...
Ramen maken in een TBH zou een mogelijkheid zijn! Een 'houder' om de latten in te zetten en te bekijken moet ook goed te doen zijn.
Golzkast/Bremer zou ook een mogelijkheid zijn, maar dan moet je hem helemaal zelf maken niet? (ivm raammaat... vereniging heeft een slinger te huur, dus er is iéts wat te delen valt).

Ik zit nogal met de gewrichten en kan op goede dagen best een gewicht meermaals tillen maar moet er niet aan denken dat als ik een bak vast hou, het dan in mn pols schiet en ik de kamer laat vallen!
Een paar kilo geeft weinig problemen (en helemaal als ik mn brees draag).
Wat zou het gewicht van een volle raam zijn?

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door szx2js » di 05 apr 2016, 21:02

afhankelijk van de dikte van de raten zo'n 2 tot 2,5 kg schat ik, werk je met spacers dan kunnen ze nog iets zwaarder worden

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten