Eigenschappen en onderdelen
De kempische kast is een kast voor de grotere imker. Hij komt het meest in de buurt van Dadant. Er kunnen 12 hoge ramen in en de kasten zijn van een solide uitvoering. De vliegplank wordt ingeschoven (bij ouder type) en bij het nieuwe type van het Bijenhof kun je deze er voor weg halen als je moet reizen (universeel systeem Bijenhof). Nadeel van die rommel van het Bijenhof dat al die boel niet watervast is en imkers die buiten imkeren na een paar jaar al in de problemen komen. Met name bodems en vliegplanken. Ook de houtkwaliteit bij het Bijenhof laat te wensen over. Veel van de kasten die ik heb en bij het Bijenhof vandaan komen gaan in no time rotten onderop. Maar dit ter zijde.
De ramen zijn 29,2 cm x 34 cm. Ideale grote. Hoger dan simplex en kleiner dan Dadant. Het zijn sterke ramen. De bovenlat is namelijk verdikt wat kromtrekken tegengaat. Nog handiger: de onderlat is versmald (minder gewicht) en verticaal geplaatst en daardoor is kromtrekken ook hier onmogelijk. Ideaal. Helaas is ook hier weer een aanklacht tegen het Bijenhof: het Bijenhof gebruikt en horizontale/vierkante lat ipv een verticale lat en daardoor kunnen de ramen nu heel moeilijk onderop tussen afstandhouders (Vlamingen zullen mij nu begrijpen). In Vlaanderen hebben de kasten nl onderop ook afstandhouders. Nog erger: de totale verticale afstand van het raam van Bijenhof is enkele mm groter dan de het oude Kempische braam. Maar dit zou ik nog eens goed moeten onderzoek of dit precies zo is. Iemand hier ervaring mee?
De overwintering op 1 bak gaat perfect! Zelfde bij Dadant. Ook de overwintering op een (oude) honingkamerramen in een honingkamer gaat perfect. Wel moet de bak goed vol zitten met bijen, anders krijg heb je problemen met vocht. Je hebt bij uitwintering dan een behoorlijk volk.
Dan zijn er twee types honingkamer: een hoge (16 cm) en een type dat de helft van de een broedraam is (12,7 cm hoog x 34 cm). Twee honingkamers vormen dan een broedraam. Handig voor uitwisselbaarheid van ramen. Ik bezit alle twee types.
Een broedkamer als honingkamer kan, maar is sterk af te raden. Zo'n volle broedbak is niet te tillen.
Van hele oude kempische kasten daar zijn de bodems nog vast van (zie foto Imkerpedia) en deze hebben een inklapbare vliegplank. Van dat type bezit ik nog 1 kast van. Bij imkerpedia staat dat de kast dubbelwandig is. Dat zou dan gaan om hele oude varianten? Wie weet daar meer van af?? Wordt hier bedoeld een binnenbak? Wan dat is volgens mij echt niet zo.
Zijn er ook nadelen?
Het grote nadeel is dat de kasten zwaar zijn en daardoor onhandig. Bijv. even een bak afkloppen/stoten is er niet bij. Alleen sterke knapen kunnen imkeren met Kempisch

12 volle broedkamerramen in de slinger gaat niet, want de slinger komt niet op toeren. Ook moet je een productief ras hebben om de kasten te vullen.
Heb je ook Kempische kasten, laat graag je ervaring weten!!!
Of wil je ervan af, laat maar een berichtje achter.
Verder van harte aanbevolen (niet voor watjes)!