Spaarkast of Zesramer?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door semar » wo 06 apr 2016, 10:26

szx2js schreef:Semar, het opzoeken van een moer in een TBH beperkt zich meestal tot de (grotere) broedraten. Door de TBH raten op het puntje van de toplat te zetten kun je ze zo ronddraaien en aan beide kanten bekijken. Op jouw foto is overigens goed te zien dat de oudere broedraten los zitten van de zijwanden, het zijn juist de nieuwe raten, die vastgezet worden. Bij mij overigens altijd slechts op 2 punten per wand. Na een aantal controles laten ze de raten vaak los omdat de raten stomp worden.
Zou jouw glas of plexiglas het vastzetten bevorderen?

Voor een beginner zijn er toch wat imkertechnische handelingen, die je nooit zal uitvoeren met een TBH, bijvoorbeeld een vlieger maken of een veger. Een HK plaatsen of een BK. Raampjes maken.... Bouwraam plaatsen, ramen met kunstraat plaatsen, honing slingeren etc. In principe reis je ook niet met de TBH, overigens zijn er wel (beroeps)imkers, die er wel mee reizen. Ik ken er 1 met 250 TBH's.
Ik ben het met je eens dat de lesstof van de basiscursus gelijk blijft, dat is ook goed. Maar veel zaken zal de TBH-imker niet gebruiken.

Mijn persoonlijke voorkeur heeft de Dadantkast, maar indien je van puur natuur houdt en/of geen HK's kan of wil tillen, is de TBH een prachtige kast.
Het valt me op dat de zwermdrift - mogelijk door de onbeperkte broedruimte - zeer gering is. Het kan natuurlijk ook aan mijn buckies liggen ;-).

beste szx2js (wat een naam) :wink: over het vastbouwen,de broedraten op de foto zijn 2 maanden ouder dan de broedramen. ik zet de volken ieder jaar opnieuw op in de tb. dat gaat dus niet op, wel heb wel gemerkt hoe massaler de dracht hoe meer vastbouw. Ik denk eerder de groote van de raten, de raten in deze tb hebben de grote van een dadantbroedraam, ik heb gezien dat bij colega's meestal met veel kleinere raaten wordt gewerkt, en het minder voorkomt.
(wist ik veel, ik heb de kast als bouwpaket bij het bijenhuis gekocht). als ik als ervaren imker dat later moet ontdekken geld dat natuurljk zeker voor een beginger).

bij de tb kun je wel degelijk vliegers en vegers maken (zo bevolk ik de tb elk jaar) en inderdaad andere dingen zul je minder gebruiken maar je dient ze als imker wel te kunnen (in mijn optiek). zoals gezegt deze tb heeft de groote van 2 dadant broedbakken maar ook hier zie je dat na een flinke
dracht bet broednest is gekrompen tot zielige kleine halve maanjes op de onderkant van de raat, terwijl de moer zijdelings wordt ingeklemd door de honingraten. maw het volk krijgt een heftige knauw in volkssterkte en dat is niet zo'n goed idee voor het inwinteren (bij mij is de Linde de groote klapper). Als je puur natuur wilt moet je (in mijn optiek) naar een korf of holle boomstam.

ik denk dat het beste advies wellicht is; ga kijken bij colega's met de diverse kasten in jouw omgeving dan heb je een beeter idee wat je wilt proberen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps ook bij mijn zitter er buckfasbijen in de tb
Laatst gewijzigd door semar op do 07 apr 2016, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door szx2js » wo 06 apr 2016, 21:27

Semar, mijn TBH-ramen zijn 30,4 hoog, bovenbreedte 45,9 en bodembreedte 22 cm. Als je me een PB stuurt, stuur ik je wel een bouwtekening.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door joselito » do 07 apr 2016, 08:10

Om het nog wat ingewikkelder te maken :)
Een kennis die rugproblemen had werkte met de trogbeute.
Deze bleven permanent in zijn hal staan. Aan de voorkant zat het broed en in de achterste ramen kwam de honing.
De ramen waren standaard Zander en in een bak gingen 20 ramen, dacht ik.
Dit is zoals een TBH alleen heb je de nadelen niet van het vastbouwen of eventueel moeilijke raampjes maken.
En de raten zijn steviger als je er draad in trekt, dus geen plooien of afbreken.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door szx2js » do 07 apr 2016, 08:40

Er zijn inderdaad vele wegen, die naar Rome leiden. Het ligt er maar net aan welke uitdaging je ziet of welk probleem je wil oplossen. De Golzkast en trogbeute zijn in feite gelijkvloerse bungalow kasten, dus makkelijk voor imkers die geen honingbakken kunnen tillen.
Wil je op een volstrekt natuurlijke manier imkeren, die ook nog low budget is, dan is de TBH-kast met alleen toplatten de geschikte oplossing en een boeiende manier van imkeren. Bij het natuurlijk imkeren speelt de honingopbrengst ook nog eens een ondergeschikte rol.

JetteMuts
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 02:14
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door JetteMuts » zo 10 apr 2016, 01:30

Lokaal hebben ze helaas alleen maar 'stapelkasten' :(

Hmm, die Trogbeute is idd best interessant!
U hebt pb hierover ;)

Tjah, er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
'natuurlijk bijenhouden' is mooi, maar een beeeeetje opbrengst ook erg fijn.
De 'uitdaging' hier is vooral de manier waarop een beginner met een @#$%$%lichaam tóch bijen kan houden :) De kosten die daarbij komen maken me niet heel veel uit... Als het één iets meer scheelt dan een ander maar ik de gemakken ervan in zie, tjah, dan leveren me de gemakken meer op dan die paar centen me kosten :)

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Spaarkast of Zesramer?

Bericht door joselito » zo 10 apr 2016, 15:48

Hier aan ander soort kast met één ruimte
De Einraumbeute van Mellifera
https://www.youtube.com/watch?v=yFAEnQKkvlc

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 60 gasten