welk type kast nr.........

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
ruspek
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 0
Contacteer:

welk type kast nr.........

Bericht door ruspek »

Hoi allemaal,

ik als nieuwe imker ben al veel aan het lezen op dit mooie forum.
Natuurlijk zijn er net zoveel meningen dan dat er mensen zijn maar het volgende:

vanuit de cursus imkeren we in (segeberger) spaarkastformaat.
Ikzelf ben van mening dat het een mooie en makkelijke manier van imkeren is maar ik zoek toch wat anders.
Ik heb een natuurbouwkast (einbaurraumte) staan, die zal ik ooit nog eens bevolken "voor de fun".
Als mijn standaard kast denk ik aan de Dadant.
vooral één broedkamer spreekt me aan.

Ik heb een kast te leen van de vereniging, (spaar) deze zal volgend seizoen terug moeten.
Op dit moment heb ik nog geen volk, verwacht die dit jaar wel ;-)

Op welke manier kan ik hier het beste mee beginnen? (dus imkeren in dadant)
Of juist een ander type kast?
Kunnen de dadant raampjes in de normale slingers?
dadant Blatt of dadant US?

Het argument om juist bij spaarkast te houden omdat andere imkers in de buurt dat ook doen (uitwisselbaarheid) vind ik niet een argument om dan maar niet mijn eigen manier van imkeren te ontdekken.
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Re: welk type kast nr.........

Bericht door ErikS »

Hallo,

Op de site van de Imkersvereniging St. @mbrosius NBV afd. Oirschot – De Beerzen eo vind je een goed artikel over de Dadant kast.
https://bijenteelt.files.wordpress.com/ ... dadant.pdf

Ook de blog van NBV geeft veel info.
http://www.bijenhouders.nl/blog/categor ... dadantkast

Een belangrijke keuze is de ononderbroken broedruimte of een kast op honingkamerformaat en dus onderbroken broedruimte.

Ik heb zelf, nu 3, kasten honingkamerformaat DB de BeePlus. En ben er zeer tevreden over. Andere mensen, goede imkers hebben een voorkeur voor de hoge broedbak, al of niet in hout/kunststof.
Neem gerust het jaar de tijd om je goed te informeren. Je bent altijd welkom mocht je in het Weertse verzeild raken om te komen kijken.

grtz

erik.
Samuel Murray
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Contacteer:

Re: welk type kast nr.........

Bericht door Samuel Murray »

ruspek schreef:Als mijn standaard kast denk ik aan de Dadant.
Vooral één broedkamer spreekt me aan.
Waarom spreekt één broedbak je aan? Het maakt voor de bijen niet uit. Ze zeggen dat je met een eenbakkige systeem tijdens zwermseisoen iedere week al de raten controleren, terwijl je bij een tweebakkige kast gewoon de ruimte tussen de twee bakken hoef te controleren (en dan niets meer, als er geen aanduiding van zwermstemming is). Met een tweebakkig systeem heb je de mogelijkheid om volken te splitsen door gewoon één bak weg te haal, of om de broednest te manipuleren door gewoon de bakken te ruilen.
Plaats reactie