Origineel idee voor een bijenkast.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Origineel idee voor een bijenkast.

Bericht door ErikS »

Namens een Belgische collega imkers een link.

http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopic.php?f=6&t=868

Wie kent dit kasttype? Graag jullie meningen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat gebeurd er als een software ingenieur een nieuwe bijenkast ontwerpt .... dan krijgt ne puzzel. :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=SMCwwpN ... e=youtu.be

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Grtz,

Erik.
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Re: Origineel idee voor een bijenkast.

Bericht door Tieme »

ziet er grappig uit zeg.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Bijna even ingenieus als de slimme hive van Laura.
Net als het ontwerp van Laura is het een eye-opener die heel goed kan functioneren
in je tuin om van te genieten en observaties te verrichten
en bezoek te verrassen en voor te lichten
met een levend tuinornament, net als een bewoond hommelkastje en vogelkastje.Zjef :b10:
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Vindingrijk!
Samuel Murray
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Contacteer:

Bericht door Samuel Murray »

ErikS schreef:Wie kent dit kasttype? Graag jullie meningen.
Het is een Huberkast.

De uitvinder van de Bee Barrel had een probleem: hoe maak je een bijenkast zodat mensen er in zal belangstel en geld erin zullen stoppen? Oplossing: maak het grappig (Engels: cute). Het is dan alleen de vraag in hoe een mate de grappige kast nog functioneel zal zijn.

Op zijn website noemt hij de voordelen:
http://www.beescientific.net/kickstarter/

* Zal goedkoper zijn dan traditionele houtkasten.
* Hoef niet geschilderd te worden.
* Beter geïsoleerd.
* De speciaal kunstraat heeft een dieper profiel, dus bouwen bijen het sneller uit en gaat de moer sneller aan het leg.
* Precisieontwerp zorgt voor minder propolis en braamraat.

Elders noemt hij ook dat de kast lichter is dan houte kasten. Uiteraard heb je zoals in een lattenkast het mogelijkheid om één raam te bekijken zonder om de hele bak aan licht bloot te stellen.

Iedere ring bestaat uit een buitenring en een raatschijf. Ik kan niet zien of de raatschif gewoon kunstraat is en of het kunstraat binnen-in een dunne ring is.

Hij noemt niet de nadelen:
* Je moet de bakken tillen om te inspecteren.
* Je heb een platform of standaard nodig waarop je de ramen neerzetten voor inspectie (dus, niet thuis vergeten).
* Als er wel propolis op de randen ontstaat, en de propolis verhardt, zal er mettertijd grote kieren tussen de ringen ontstaan.
* De doorgang van de onderbak naar de bovenbak bestaat uit een aantal kleine gaatjes, dus het is de vraag of de koninginnengeur de hele kast goed zal bereiken.
* De 6-kantige ontwerp maakt het minder stabiel. Er is hoegenaamd geen goed reden waarom de "ringen" niet gewoon vierkant of rechthoeking kunnen zijn.

Samuel
Erick
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Contacteer:

Bericht door Erick »

Samuel was me net voor..........
ErikS schreef:............Wie kent dit kasttype? Graag jullie meningen........
Als ik het goed begrepen heb is het een prototype gemaakt van hout en dat hij opzoek is naar crowd funding via kick starter en dan een uitvoering maken van duurzaam materialen.

Ik vind het wel een geinig ontwerp, maar de openingen achteraan zodat de bijen van het ene naar de andere kast kunnen, daar heb ik mijn twijfels over is er dan maar één moer in de beide kasten dat kan ik niet ontdekken.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

De Huberkast kende ik nog niet.
Toen de zwitser François Huber vanwege blindheid zelf het gedrag van zijn bijen niet meer zelf kon waarnemen, liet hij een doorbladerbare kast, een kast in boekvorm, bouwen.
Je kon de kast lezen als een boek :)
FrancA
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Samuel Murray schreef:
ErikS schreef:Wie kent dit kasttype? Graag jullie meningen.
Het is een Huberkast.

De uitvinder van de Bee Barrel had een probleem: hoe maak je een bijenkast zodat mensen er in zal belangstel en geld erin zullen stoppen? Oplossing: maak het grappig (Engels: cute). Het is dan alleen de vraag in hoe een mate de grappige kast nog functioneel zal zijn.

Op zijn website noemt hij de voordelen:
http://www.beescientific.net/kickstarter/

* Zal goedkoper zijn dan traditionele houtkasten.
* Hoef niet geschilderd te worden.
* Beter geïsoleerd.
* De speciaal kunstraat heeft een dieper profiel, dus bouwen bijen het sneller uit en gaat de moer sneller aan het leg.
* Precisieontwerp zorgt voor minder propolis en braamraat.

Elders noemt hij ook dat de kast lichter is dan houte kasten. Uiteraard heb je zoals in een lattenkast het mogelijkheid om één raam te bekijken zonder om de hele bak aan licht bloot te stellen.

Iedere ring bestaat uit een buitenring en een raatschijf. Ik kan niet zien of de raatschif gewoon kunstraat is en of het kunstraat binnen-in een dunne ring is.

Hij noemt niet de nadelen:
* Je moet de bakken tillen om te inspecteren.
* Je heb een platform of standaard nodig waarop je de ramen neerzetten voor inspectie (dus, niet thuis vergeten).
* Als er wel propolis op de randen ontstaat, en de propolis verhardt, zal er mettertijd grote kieren tussen de ringen ontstaan.
* De doorgang van de onderbak naar de bovenbak bestaat uit een aantal kleine gaatjes, dus het is de vraag of de koninginnengeur de hele kast goed zal bereiken.
* De 6-kantige ontwerp maakt het minder stabiel. Er is hoegenaamd geen goed reden waarom de "ringen" niet gewoon vierkant of rechthoeking kunnen zijn.

Samuel
Tillen: goede fitnesstraining maar idd niet het meest praktisch.
Platform: daar kan een lichtgewicht alu-frame een oplossing bieden?
Propolis op de randen: kun je een plamuurmes voor gebruiken.
De gaatjes: zouden beter over de hele lengte van de kast aangebracht worden?
Stabiliteit: misschien op te lossen met een paar zijstandaarden à la maanlanderontwerp?

De bijen lijken overigens weinig moeite te hebben met de inspectie in het filmpje..

Verder lijkt het mij best wel een aardig goed uitgewerkt concept dat ik zelf wel eens aan de praktijk zou willen toetsen.

De Mullerkast is in deze context ook best een aardig ontwerp:
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Ramenkast
maphilib
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 0
Contacteer:

Bericht door maphilib »

@ FrancA
Stabiliteit: misschien op te lossen met een paar zijstandaarden à la maanlanderontwerp?
Hahaha ... jij maakt er bijna een spaceshuttle van ... :lol:

Als deze gaan zwermen is met kast en al ... indien er dan een track and trace op staat kun je ze volgen op de iPad en lokaliseren.

Ik zal eens een kijkje nemen of ik iets kan vinden over de Huberkast, is zo eens iets anders in de tuin dan een vierkante bak.
Maar het moet wel handelbaar zijn voor mij en uiteraard ook voor de bijen.
Als ik zie hoe deze heer er eigenlijk mee smijt en gooit dan denk ik dat we onze bijen eerst moeten verdoven.

Mvg
Marc
Samuel Murray
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Contacteer:

Bericht door Samuel Murray »

FrancA schreef:Verder lijkt het mij best wel een aardig goed uitgewerkt concept dat ik zelf wel eens aan de praktijk zou willen toetsen. ... De Mullerkast is in deze context ook best een aardig ontwerp.
Ik zie niet de voordeel van een kast maken waarvan de ramen zo sterk moet zijn dat ze de plaats kunnen innemen van de bak waarin wij normalergesproken de ramen hangen. Bij een gewone kast hoeven de ramen niet sterk of stevig te zijn, want ze worden beschermd door de kast en er zijn geen krachten die erop uitwerken. Als je een raamkast wil maken, dan moet ieder raam sterk genoeg zijn om tegen stampen en stoten te kunnen. Een kleine voordeel van een raamkast is dat je niet beperkt is m.b.t. de exacte grootte van de kast.

Als je zo een kast zou maken, bijvoorbeeld vierkant met binnenmaten 335 x 335 mm (dan kan je simplex kunstraat gebruiken), en je maakt het van bv vuren vloerdelen planken, dan zal het 2 á 3 euro kost per raam.
Plaats reactie