Origineel idee voor een bijenkast.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Origineel idee voor een bijenkast.

Bericht door FrancA »

maphilib schreef:@ FrancA
Stabiliteit: misschien op te lossen met een paar zijstandaarden à la maanlanderontwerp?
Hahaha ... jij maakt er bijna een spaceshuttle van ... :lol:

Als deze gaan zwermen is met kast en al ... indien er dan een track and trace op staat kun je ze volgen op de iPad en lokaliseren.
:lol:

Bees In Space..

De uitvinder beveelt op zijn website 'ApiTrack' aan.
Vooruitziende blik? :)
Laatst gewijzigd door FrancA op wo 20 apr 2016, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Samuel Murray schreef:
FrancA schreef:Verder lijkt het mij best wel een aardig goed uitgewerkt concept dat ik zelf wel eens aan de praktijk zou willen toetsen. ... De Mullerkast is in deze context ook best een aardig ontwerp.
Ik zie niet de voordeel van een kast maken waarvan de ramen zo sterk moet zijn dat ze de plaats kunnen innemen van de bak waarin wij normalergesproken de ramen hangen. Bij een gewone kast hoeven de ramen niet sterk of stevig te zijn, want ze worden beschermd door de kast en er zijn geen krachten die erop uitwerken. Als je een raamkast wil maken, dan moet ieder raam sterk genoeg zijn om tegen stampen en stoten te kunnen. Een kleine voordeel van een raamkast is dat je niet beperkt is m.b.t. de exacte grootte van de kast.

Als je zo een kast zou maken, bijvoorbeeld vierkant met binnenmaten 335 x 335 mm (dan kan je simplex kunstraat gebruiken), en je maakt het van bv vuren vloerdelen planken, dan zal het 2 á 3 euro kost per raam.
Het is geen gewone kast, die kennen we al en daar kun je deze Bee Barrel ook nauwelijks mee vergelijken.
De idee is raam en kast in één waardoor de ramen blijkbaar vanzelf wat meer solide zijn uitgevoerd, wat best logisch op mij overkomt.

Een vierkante variant zou het misschien ook best doen en iig veel stabieler staan maar heeft dan wel weer wat minder 'uitstraling'.
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Persoonlijk maak ik me zorgen over de ventilatie in de barrel. Lucht aanvoer en vochtafvoer is er eigenlijk niet.

Ook geen varroa lade of equivalent.

Het lijkt overigens dat de "honingkamer" onderop staat. De bak die hij opent is het broednest.

grtz

erik.
ErikS
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Een vierkante variant zou het misschien ook best doen en iig veel stabieler staan maar heeft dan wel weer wat minder 'uitstraling'.

Een rechthoekige bak met ronde zijkanten (denk de doorsnede van de platte goudse kaas), vier op elkaar geeft een soort korf effect. Ronde kap erop en bodem eronder. Bijna een korf!
ErikS
Contacteer:

Bericht door ErikS »

FrancA schreef: Een vierkante variant zou het misschien ook best doen en iig veel stabieler staan maar heeft dan wel weer wat minder 'uitstraling'.
Een rechthoekige bak met ronde zijkanten (denk de doorsnede van de platte goudse kaas), vier op elkaar geeft een soort korf effect. Ronde kap erop en bodem eronder. Bijna een korf! ideale bij uitstraling.
sikkie68
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Contacteer:

Bericht door sikkie68 »

hihi, terug BIJ af.....
mvg sikkie :lol: :whistle:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!
maphilib
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 0
Contacteer:

Bericht door maphilib »

Ofwel zijn jullie al een paar keer teveel geprikt geweest door jullie bijtjes ... of hebben jullie zéér goed eigengemaakte mede?
Maar aan fantasie ontbreekt het blijkbaar niet bij de Nederlandse collega-imkers.
Dit is een best grappige topic :lol:

Mvg
Marc

PS
Ik denk dat ik voor de Bplus kast ga ... .
Of Golz-kast ...
Of type horizontale kast ... zo een mooie in de vorm van een "huis" "kerk" "..." als er maar een gekende maat van raam in past.

En dan rest er nog 1 belangrijke vraag welk merk van bijen : Carnica of Buckfast of .?.
(OF Chevrolet, Mercedes, Tesla, ... ja, nu was mijne toer om mijn fantasie zijne gang eens laten te gaan ... er bestaan OOK gekke Belgen !!) :doh:
Plaats reactie