De ziekte van lyme.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

De ziekte van lyme.

Bericht door Hans van der Post. » vr 22 apr 2016, 00:26

Het is weer tekentijd! ECHT bijenhouden is gevaarlijk als je in het veld - reizen naar drachtgebieden je kunt daar een teek oplopen.
Lees de linken, klik, op klik. :be2:
klik

En hier: klik
!Hans.

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: De ziekte van lyme.

Bericht door sikkie68 » vr 22 apr 2016, 01:05

hoi Hans , JAAAHHH HEEL GOED , ziekte van lyme is een bewezen "ondergeschoven kindje" in de MEDISCHE diagnostiek, vage maar verrekte lastige klachten, krijg je van een tekenbeet die geinfecteerd is met de spirocheet: Borrelia . Dit is een kurketrekkervormige bacterie.. check je zelf en ook je kleding goed, die 'jekkers' blijven ook aan je jas of broek hangen. zodra je de volgende dag weer die broek of jas aandoet is het bingo :shock: :be5:
groetjes en bedankt voor de waarschuwing Hans. slaap lekker voor straks:be9:
angelique
Laatst gewijzigd door sikkie68 op vr 22 apr 2016, 01:41, 1 keer totaal gewijzigd.
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: De ziekte van lyme.

Bericht door bee-tree » vr 22 apr 2016, 01:35

Gister, donderdag 21 april bij 16 graden in de zon vóór de kasten liggend, de eerste
twee teken ; eentje van 1 mm klein onder het horlogebandje kon ik met m'n vingernagel
wegkrabben; ik had geen tekenpincet bij me. Ik voel momenteel de jeuk die de tekenbeet
heeft veroorzaakt; een rond plekje van 5mm doorsnede; licht gewelfd. Geen rode ring te zien.
Normaal doe ik meteen na de beet er een likje trekzalf op. Is dat goed, Sikkie ?

De tweede teek was duidelijk groter maar nog plat als 'n papiertje. Ze kroop op het legermatje
waarop ik lag. Toen ik haar wilde pakken sprong ze als een padje weg; 5 maal haar eigen lengte
was de sprong lang. Ik heb haar wel minstens 10 keer laten springen. Eén sprong was 10 cm, dus 100 mm,
dus 100 : 4 is 25 keer haar eigen lichaamslengte. Het was een bizar gezicht
haar voor m'n schaar uit te zien vluchten. De schaar heeft uiteindelijk haar het leven gekost. Zjef :b10:

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: De ziekte van lyme.

Bericht door sikkie68 » vr 22 apr 2016, 02:27

EEn lik van het een of ander is nooit fout :b10: , ik zou zelf Kajaput olie komt uit australie of berkenteerolie gebruiken en datttt stinkt gerookt. ik heb geen medicijnen gestudeerd, maar wel veel analyses gedaan en diagnoses gesteld, in het lab. Ik kan je alleen maar aanraden wat Hans je te bieden heeft. klikkenen op de klik van hem. Tot later Zij Die GaaotTukken GROET U :be9: hik
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: De ziekte van lyme.

Bericht door Erick » vr 22 apr 2016, 11:26

bee-tree schreef:............eentje van 1 mm klein onder het horlogebandje kon ik met m'n vingernagel wegkrabben; ik had geen tekenpincet bij me. Ik voel momenteel de jeuk die de tekenbeet heeft veroorzaakt; een rond plekje van 5mm doorsnede; licht gewelfd. Geen rode ring te zien............
ik zou er toch even een arts er naar laten kijken voor alle zekerheid
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: De ziekte van lyme.

Bericht door jjmvaningen » vr 22 apr 2016, 15:10

Erick schreef:ik zou er toch even een arts er naar laten kijken voor alle zekerheid
.
Mee eens met Erick, de oude gedachte in de vorige eeuw was, dat er wat aan de hand was als er een rode ring ontstaat, maar dat is niet altijd het geval, in tegendeel. Zie ook: http://www.tekenbeetziekten.nl/symptome ... 0wodZzEKgQ
Preventief dus een antibioticakuur.
Voorkomen is beter dan (uiterst) moeilijk genezen. :)
Groet, jacques

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: De ziekte van lyme.

Bericht door buzzer » vr 22 apr 2016, 16:07

Vorig jaar hebben we hier ook al uitgebreid met elkaar van gedachten gewisseld en we waren er duidelijk over dat je deze materie niet mag onderschatten.......Vorig jaar juli had ik een rood "jeukbultje" op mijn been. Na een weekje hield het jeuken op en zo om de paar dagen hevige jeuk en wat rood. Tot nu toe niets aan de hand. Roodheid trok weg en bultje bleef. Verder niet op gelet je bent wat ouder dus bultjes horen er een beetje bij toch? Vorige week een scherp puntje aan het bultje en dat begon me vanmorgen te irriteren omdat het ook een beetje pijn deed. Wat losgemaakt en toen even de tanden op elkaar en in het bultje geknepen..... een klein teekje ( 4mm doorsnee) kwam tevoorschijn!!! Natuurlijk zo dood als een pier maar puntgaaf. Had ik maar enz. enz..
Voorlopig geen klachten maar het virus kan tot tientallen jaren sluimeren. Zoals ik vorig jaar al meldde, laat na een tekenbeet, dit registreren bij je huisarts. Ze doen hier wat lacherig over maar hou je poot stijf en eis dat het geregistreerd wordt!!!
Zowiezo bij klachten die niet te traceren zijn erop staan dat Lyme uitgesloten wordt. Dit kan je jarenlang ellende besparen.
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: De ziekte van lyme.

Bericht door FrancA » za 23 apr 2016, 08:15

bee-tree schreef:Gister, donderdag 21 april bij 16 graden in de zon vóór de kasten liggend, de eerste
twee teken ; eentje van 1 mm klein onder het horlogebandje kon ik met m'n vingernagel
wegkrabben; ik had geen tekenpincet bij me. Ik voel momenteel de jeuk die de tekenbeet
heeft veroorzaakt; een rond plekje van 5mm doorsnede; licht gewelfd. Geen rode ring te zien.
Normaal doe ik meteen na de beet er een likje trekzalf op. Is dat goed, Sikkie ?

De tweede teek was duidelijk groter maar nog plat als 'n papiertje. Ze kroop op het legermatje
waarop ik lag. Toen ik haar wilde pakken sprong ze als een padje weg; 5 maal haar eigen lengte
was de sprong lang. Ik heb haar wel minstens 10 keer laten springen. Eén sprong was 10 cm, dus 100 mm,
dus 100 : 4 is 25 keer haar eigen lichaamslengte. Het was een bizar gezicht
haar voor m'n schaar uit te zien vluchten. De schaar heeft uiteindelijk haar het leven gekost. Zjef :b10:
Was het een teek of een soort vlo-tje Zjef?
Van springende teken heb ik nog niet eerder gehoord.
Net zoals mensen wel denken dat teken uit bomen op je vallen, wat niet het geval is.
Wat ik heb begrepen is dat teken overstappen op je kleding of huid vanaf gras, of laaggroeiend struikgewas als bijv. heide.

https://www.youtube.com/watch?v=PPp1pWiX3Ws

http://www.tekenradar.nl/teken/tekenbee ... pak-m-beet

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: De ziekte van lyme.

Bericht door bee-tree » zo 24 apr 2016, 01:32

Beste FrancA, je trapt er weer in. Zo raak je mijn typering van 'ongelovige Tomas' niet kwijt.
Ik voel me door jou 'gestreeld' . Hoezo ? Nou, ik heb blijkbaar voor de wetenschap een
belangrijke nieuwe ontdekking gedaan.
FrancA, er is méér tussen hemel en aarde dan je denkt. Ik gun je nog een lang leven om
dat gewaar te worden. Ga studie maken van teken.
Ik had die teek bij nader inzien eigenlijk in leven moeten laten om te ontdekken
hoe lang ze het springen volhoudt en of ze nog langere sprongen kan maken en wat al niet meer.
Door jouw ongeloof is mijn interesse in en waakzaamheid voor teken met sprongen gestegen.
Ik hoop de jouwe ook. Zjef :b10:
P.S. Ik kreeg jouw reactie pas een kwartier geleden onder ogen. 'K heb vandaag 'n treinreis
gemaakt. De bedoeling was om het schitterende landschap van Abstwoude te bezoeken,
waar mensen uit Delft naar toe trokken om de grote dichter Poot op z'n land te zien ploegen. :o
Dat geloof je zeker óók niet. Maar dat moet je wel geloven, want het staat op meerdere
internetsits en in de boeken. Of praten die elkaar na ? Naar Abstwoude ga ik volgende week.
Het lijkt me een BIJENPARADIJS als ik de foto's van Hans van der Post bekijk. Zie topic MEI.
Mijn reis is noordwaarts gegaan naar de brede boorden van de grensrivier tussen Nederland
en Duitsland om de strijd aan te binden met Boreas die met windvlagen van kracht 6
me bijna tussen de Steenlopers en Kapmeeuwen en Zilvermeeuwen enz. in joeg.
Ik heb toen een veilig museum bezocht in Delfzijl tegenover het hotel op de pier in de Eems. Geweldig.
Het museum bestaat uit de volgende afdelingen: Zee-aquaria, Visserij, Scheepvaart,
Gesteenten en fossielen, Archeologie. In de laatstgenoemde staat het originele hunebed
dat bij Delfzijl in Heveskesklooster gevonden is. Tevens barnsteenvondsten met BIJEN er in.
Echt een aanrader. Wel een hele dag er voor uittrekken. En dat voor 5 euro :mrgreen:
Ik was er tegelijk met een groepje Letlandse zeelui die met hun schip in de haven lagen.
Ze bestudeerden vooral de Oostzee-vaart en de Hanzevaart van 400 jaar geleden.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: De ziekte van lyme.

Bericht door FrancA » zo 24 apr 2016, 09:57

Ixodes Ricinus Zjefus - springteek - ontdekt door Zjef Bee-Tree in 2016.
Volgende keer dan wel even met een hoge resolutie/snelheid camera vastleggen Zjef.

Die vergelijking met Thomas is veel te veel eer Zjef, aan Hem kan ik niet tippen.
Helaas ben ik op dit moment nog veel te (goed-) gelovig.
Maar ik doe mijn best hè :)

En die Poot.., ..hij ploegde voort..?

Zo 's avonds laat, euh.., 's ochtends vroeg is het enige bed waarvoor ik mij interesseer mijn eigen bed om lekker te slapen ;)

Citaat uit:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tick

Ticks find their hosts by detecting animals' breath and body odors, or by sensing body heat, moisture and vibrations. They are incapable of flying or jumping, but many tick species wait in a position known as "questing"

Toch een vlo?

Of een springspin (-netje)?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten