leggende werksters?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
johan
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

leggende werksters?

Bericht door johan »

vandaag mijn kasten gecontroleerd en ik kwam een vreemde situatie tegen.
Ik vond 2 gesloten doppen, die zich onderaan en op de zijkant van een raam bevonden.
daarnaast was er gesloten werksterbroed en darrenbroed. tot daar niet echt iets vreemd.
maar in de raat vond ik eitjes, veel eitjes. soms wel 20 per cel. je zou dus denken: werkster aan de leg.
maar kan dat? op het moment dat er nog zwermcellen en gesloten werksterbroed aanwezig zijn?
de eitjes bevonden zich wel allemaal op de bodem van de cellen.
ik heb een raam open broed van een andere kast ingehangen, maar verwacht eigenlijk niet dat ik hier veel wijzer van zal worden. De doppen heb ik wel verwijderd, al bedenk ik me wel dat het misschien wisselcellen waren en niet per se zwermcellen. de koningin heb ik niet gezien. ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niet extreem veel moeite heb gedaan om ze te vinden..
iemand van jullie dit al eens meegemaakt? iemand raad?
Erick
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Contacteer:

Re: leggende werksters?

Bericht door Erick »

wat mij bij is gebleven van de cursus die ik nu volg is een werkster/ zijn er werksters eitjes aan het leggen die leggen veel eitjes in een cel en doen dit als er geen koningin meer is, en de doppen die je weg hebt gehaald, ik weet niet of dit verstandig was geweest........
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
johan
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door johan »

ik zou denken: als het effectief leggende werksters zijn, dat een nieuwe koningin dan toch niet wordt aanvaard en genadeloos wordt afgemaakt. wat dat betreft maakt het dus niet uit of de doppen er uit zijn of niet. als er leggende werksters zijn, worden er geen redcellen aangetrokken op het raam open broed dat ik heb ingehangen. en als de koningin niet voldoet, dan zullen er ook geen redcellen opgetrokken worden. dus zal het raam open broed weinig uitmaken denk ik.
als er nog een koningin op zit die niet meer voldoet dan is het een kwestie van ze te vinden en ze te liquideren. denk ik.
maar als je zoekt en ze niet vindt, wil dat nog niet zeggen dat ze er niet is.. dat is de grote frustratie :) en leggende werksters herken je niet.
Laatst gewijzigd door johan op zo 01 mei 2016, 22:10, 2 keer totaal gewijzigd.
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

algemene tip, als je doppen aantreft en een onduidelijke situatie, die doppen liefst in een aflegger veilig stellen.

Denk dat het zichzelf gaat oplossen.
Heb je een q dan heb je ook dwaze leggende bijen. Kan gebeuren en gaat vanzelf over zolang (of beter gezegd ze stoppen of sterven) ze de q niet afsteken.
Heb je geen q dan krijg je redcellen tenzij je leggende werksters hebt die de juiste geuren verspreiden. indien redcellen komt het vanzelf goed zolang de leggende werksters niet de overhand krijgen en de jonge q aanvallen, kans is kleiner ivm weinig ontwikkelde geurproductie.
heb de leggende werksters dan kun je alleen het volk afslaan op een afstand en hopen dat ze niet de kast terugvinden.
Plaats reactie