Hallo,
omdat er momenteel veel binnen komt in de kasten is er steeds minder plek om te leggen. Nu haal ik wel eens een voerraam weg van de zijkant en dan voeg in een kunstraatraam toe net naast het broednest. Normaal gaat dat goed, maar nu gooien ze die dan vol nectar. Als er zoals nu veel binnen komt voeg ik het kunstraat wel eens toe midden in het broednest, zodat ze het niet meteen volgooien. Is dat eigenlijk wel een goede manier? Of erg tegen-natuurlijk?
kunstraat in broednest
Moderator: Hans van der Post.
- Matthijs
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): bastaard, carnica
- Contacteer:
Re: kunstraat in broednest
En een (extra) honingkamer erop? Als ze bovenin nog genoeg ruimte hebben slepen ze de nectar vanzelf naar boven, maar dat is mijn ervaring.
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Ja veel meer opslag ruimte geven !!!
-
- Imker sinds: 2012
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ok. Maar als ze de HK voor nog maar voor ca een kwart vol hebben, helpt het dan ook wel?
En 1 raam kunstraat middenin het broednest kan op zich wel?
En 1 raam kunstraat middenin het broednest kan op zich wel?
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Als er veel nectar binnen komt worden er alle cellen mee gevuld, waar je de lege ramen ook steekt. Honing heeft nu eenmaal voorrang op alles. Als het weer slechter wordt of de dracht minder wordt komt alles terug in orde. De honing gaat naar boven en de koningin kan terug beginnen te leggen.
-
- Imker sinds: 2012
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Hallo,
ah dat is wel een geruststellende gedachte. Dus volgend weekend (als het weer omslaat, lijkt de lange termijn voorspelling op) komt het allemaal weer redelijk in orde...
ah dat is wel een geruststellende gedachte. Dus volgend weekend (als het weer omslaat, lijkt de lange termijn voorspelling op) komt het allemaal weer redelijk in orde...
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Ook hier regent het nectar, en iedere keer als ik kunstraad geef om het broednest uit te breiden gooien de dames het direct vol met nectar van het moment dat het ook nog maar iets is uitgebouwd. Wat een verschil met vorig jaar, toen kon ik eind mei 10 kg oogsten van mijn ene produktievolk. Nu zitten de kasten( 3 broedkamers simplex) bijna helemaal vol nectar. Morgen krijgen een 2de broedkamer als honingzolder.