ErikS schreef: Wijdt dit aan verstoring en het rondrennen van de koningin, hier wordt door meer imkers en sites op gewezen.
Heeft misschien met het ras te maken (onrustiger), ik weet het niet. Ik kijk wel vaker bv als de jonge koninginnen op bevruchting staan. Als het een mooie dag is geweest 5 of 6 dagen na de geboorte, kun je dan soms de koningin zien met het bevruchtingsteken. Dan weet ik dat ze spoedig zal beginnen leggen.
In ieder geval, ik heb een aantal jaren gewerkt in een bevruchtingsstation en daar werden alle kastjes gecontroleerd of ze aan de leg waren voordat ze mee naar huis werden genomen en ik heb nooit gehoord dat daardoor koninginnen werden afgestoken.
of ook te maken met de imker .... was meer in mijn vroegere imkerjaren. Aan de andere kant deze week nog een jonge koningin willen merken met een stift en die ging ineens op de vleugels, ook iets teveel geirriteerd geraakt.
Ik heb buckfast en normaliter zijn ze heel rustig. De jonge koninginnen willen echter wel eens aan het rennen gaan. Ook door mijn bijenleraar is er op gewezen jonge volken volledig met rust te laten. Hij heeft carnica en buckfast.
Nog vier dagen later is zeker al het broed uitgelopen van de oude koningin, dan is het dus het moment om te behandelen.
Ik weet niet hoe je aan die vier weken komt.[quote][/quote]
Hoe ik aan 4 weken kom? Zo werk ik met broedafleggers! Ik was inderdaad niet uitgegaan van een gesloten dop, dat scheelt al een paar dagen bovenop die 21 die ik bij jou tel; met 24 dagen is alle broed in ieder geval uitgelopen, ook de laatste darren, als de nieuwe koningin dan begint te leggen is er nog geen gesloten broed binnen 4 dagen.
Als je een broedaflegger maakt komt het normaal gezien juist uit ( als het weer goed is om op bevruchting te gaan) Na 12 dagen heb je een nieuwe koningin uit een redcel en na nog eens 10 dagen is ze aan de leg, dus 22 dagen samen. Ik probeer altijd zo vroeg mogelijk te behandelen, dus als ze nog maar pas eitjes hebben, als het oude broed maar uitgelopen is. Ik weet niet of oxaalzuur slecht is voor de larven maar het zal ongetwijfeld in hun dieet terecht komen en beter zullen ze er niet van worden. Dus daarom probeer ik op de 22 ste dag na het maken van de aflegger of zo snel mogelijk erna te besproeien met oxaalzuur.
nee, prima Joselito, daar kan ik inkomen, wat Twente hier stelt is eigenlijk iets anders en dat had ik niet goed gelezen: Hij maakte één broedaflegger van één raam terwijl hij al een gesloten dop in zijn volk had, dus er was al zwermstemming. Met een beetje pech heeft hij zo meteen een klein nieuw volkje en zijn hoofdvolk hoog in een boom of erger. Ik maak eenraamsbroedafleggers om zwermstemming te voorkomen, dus niet met doppen maar met gesloten broed met een klein plekje jongste broed, na 4 weken weet je dan zeker of alles goed gegaan is en behandel je met melk- of oxaalzuur (methode Pia Aumeier) theoretisch kan het eerder, maar het werkt zo goed.
tomer schreef:Wat is de reden? nieuwe koningin niet verstoren? Kan zo'n douche oxaalzuur dan geen kwaad?
Blijkbaar niet, ik wacht tot ze aan de leg zijn maar nog maar enkele dagen en heb nog niet gezien dat ze plots weer is verdwenen.
Ook met verdampen komt de koningin in contact met oxaalzuur, met druppelen waarschijnlijk het minste maar dat is dan weer schadelijker voor de bijen.
[quote][/quote]Kan zo'n douche oxaalzuur dan geen kwaad?
fijn vernevelen, niet douchen, het mogen eigenlijk al geen druppels zijn. De verhouding wordt altijd aangegeven per liter maar als je maar een afleggertje te behandelen hebt heb je dan al gauw de neiging te veel te gebruiken.